تحلیل بازار امروز 7 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 7 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 7 فروردین 1402

 

مثبت درهم

1) بعد از شوک منفی دیروز که بیشتر از روی عصبانیت بود، امروز شاهد یک مثبت درهم در بازار بودیم و نمادهای مختلفی از گروه های متنوع مثبت شدند. #وکغدیر و #حکشتی بالاترین ارزش معاملات خرد را داشتند. #وکغدیر تازه عرضه شده و با توجه به nav و چشم انداز توسعه ای زیرمجموعه ها ارزنده به نظر می رسد از این چند دقیقه بعد از اولین تعادل پس از عرضه مجددا صف سنگین شد، حکشتی هم که با دامنه باز شده بود امروز عرضه شد اما بازهم متقاضی داشت.

اما مثبت امروز محدود به این نمادها نبود و در هلدینگ ها، بانکی ها، دارویی ها، فلزی ها، خودرویی ها، پالایشی ها و گروه های دیگر نمادها مثبت متعددی داشتیم. بازاری دارای روند را در حال تجربه کردن هستیم و همین باعث می شود به نوبت نمادهای مختلف رشد کنند. ارزش معاملات خرد به بیش از 10500 میلیارد تومان رسید که بازهم عدد خوبی برای تعطیلات است اما کماکان در سطحی نیست که رشد شارپ ایجاد کند.

دنبال بهانه برای خرید

2) نمادهای مختلف را که مرور می کنم به این نتیجه می رسم بازار دنبال بهانه برای خرید است، خصوصا در نمادهایی که تراکنش بالایی دارند. مثلا #اخابر را با شایعه افزایش سرمایه می خرد، #خپارس را با شایعه واگذاری بلوک. حتی در سهم های کوچک تر هم وضع به این شکل است و کافی است بهانه ای برای بازار فراهم باشد. قطعا آن بهانه را جدی گرفته و تبدیل به تصمیم می کند.

خلاصه با هر خبر و شایعه خریدار می شود. حالا شاید اصلا دو روز بعد این شایعه یا خبر از مد بیافتد ولی در هر صورت بازاری که روند مثبت دارد، این اصلی ترین ویژگی را هر روز با خودش دارد. زمانی که بورس روند مثبت دارد یکی از راه های خودکشی فروش سهم با رنج منفی است. اگر می خواهید خوب سود نکنید یا حتی ضرر کنید، سعی کنید با رنج منفی کشیدن سهم بفروشید تا ببینید چقدر راحت از بازده شاخص عقب می افتید.

جامانده نسبت به 2100

3) حالا که شاخص رسیده به سقف تاریخی خودش، مقایسه نمادها با مرداد 99 داغ شده است. هر سهمی از سقف خودش در سال 99 و شاخص 2100 پایین تر باشد و فاصله قابل توجهی داشته باشد، در کانون توجه تریدرها قرار می گیرد تا اگر تحرکی در آن دیده شد، اقدام به خرید کنند. روش های نسبی به این شکل جزو راحتترین و دم دستی ترین روش ها برای انتخاب سهم و خرید است که خیلی از تریدرها اینکار را می کنند و اتفاقا سود هم می کنند. اما این روش ها احتمالا خیلی به درد سرمایه گذارها نخورد. همه می دانیم برخی نمادها در پیک 99 آنچنان حبابی داشتند که حتی با این تورم سنگین دو سال و نیمه بازهم آن عددها منطقی نیست.

نمادهای جدید جذاب

4) یکی از ویژگی های بازار نچندان هیجانی، عرضه اولیه نمادها در قیمت های جذاب است. در بازارهایی که خیلی هیجانی نیست، اگر قیمت عرضه اولیه بالا گذاشته شود، بدون خریدار می ماند. حالا بازار در شرایطی است که خیلی ها با احتیاط نسبت به آینده نگاه می کنند و همین باعث می شود عرضه های اولیه در قیمت های مناسبی اتفاق بیافتد.

به عنوان یک سرمایه گذار یا تریدر می توانیم به این شرکت های جدید به دید جدی نگاه کنیم. معمولا قیمت تعادلی بعد از عرضه اولیه نمادهای جدید کماکان برای سرمایه گذاری جذاب به نظر می رسند. عموما در بازار به هیجانی این شرایط بوجود نمی آید و نمادهای عرضه ی اولیه تا قیمت های حبابی افزایش پیدا می کنند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید