پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن روشی است که در طی سال‌های اخیر طرفداران زیادی داشته و محبوبیت آن سبب شده است تا افراد زیادی به استفاده از این روش چه در بازارها بورس و اوراق بهادار ایران و چه در بازارهای جهانی و رمز ارزها از آن بهره بگیرند. این روش اگر به شکل خیلی ساده معرفی شود حرکات قیمت سهام یا یک دارایی بر مبنای زمان است. پرایس اکشن می‌تواند روشی پایه برای آنالیز تمام انواع چارت‌های قیمتی دانست. در این مقاله در پی آن هستیم تا تعریفی دقیق و جامع از پرایس اکشن به شما ارائه دهیم، پس با ما در فردانامه همراه باشید.

مفهوم پرایس اکشن

بسیاری از معامله‌گران کوتاه مدتی فقط بر پایه پرایس اکشن کار می‌کنند و تصمیمات خود را بر اساس آن می‌گیرند. بنابراین تحلیل تکنیکال نیز برگرفته از پرایس اکشن است که بر اساس اتفاقات قیمتی که در طول زمان رخ داده است انجام می‌گیرد و معامله‌گران بر اساس این الگوها تصمیم گیری می‌کنند.

پرایس اکشن را می‌توان تفسیر چارت قیمت بر اساس زمان دانست. کاملا واضح است که معامله‌گران مختلف از چارت‌ها مختلف استفاده می‌کنند تا بتوانند حرکات قیمت را درک کنند و تفسیر صحیحی نسبت به آن داشته باشند، روندها را به خوبی درک کنند، بازگشت‌ها و شکست‌ها قیمتی را نیز به خوبی مشخص کنند. بسیاری از معامله‌گران از الگوهای کندلی استفاده می‌کنند زیرا اعتقاد معمول بر این است که به خوبی می‌توانند با استفاده از این الگوها حرکات قیمت را ببینند.

الگوهایی مانند هارامی، الگوی انگالفینگ و سه سرباز سفید تنها مثال‌هایی از الگوهای کندلی معمول مورد استفاده هستند. البته که الگوهای دیگری نیز وجود دارند و بسیاری از آنها را می‌توان علاوه بر چارت‌های کندلی به چارت‌های مختلف دیگر نیز اعمال کرد. مهم درک مفهوم این کندل‌ها هستند.

چطور از پرایس اکشن استفاده کنیم؟

معمولا پرایس اکشن به عنوان یک ابزار معاملاتی مانند اندیکاتورها در نظر گرفته نمی‌شود، اما ساختار داده‌ای که اساس ابزارهای معاملاتی هستند می‌باشد. معامله‌گران بر اساس نقاط پیوت (swing traders) و دنبال کنندگان روند بیشتر تمایل به استفاده از پرایس اکشن دارند و سعی می‌کنند از روش‌های تحلیل فاندامنتال دور باشند و فقط به حمایت‌ها و مقاومت‌هایی که چارت قیمتی مشاهده می‌کنند تمرکز دارند.

حتی این معامله‌گران نیز باید به فاکتورهای مختلف و فراوانی علاوه بر اطلاعات دریافتی از چارت قیمتی توجه کنند، برای مثال حجم معاملات و دوره‌های معاملاتی که حمایت‌ها و مقاومت‌ها را روی آن مشخص می‌کنند از جمله مواردی هستند که بتوانند تحلیل‌های قوی و دقیق داشته باشند.

آموزش پرایس اکشن

در این بخش سعی می‌کنیم به مراحل آموزش پرایس اکشن اشاره کنیم. در حالت کلی معامله‌گر باید با گذراندن این مراحل بتواند درکی جامع از پرایس اکشن به دست آورد و سپس به بازار واقعی وارد شود. در ادامه به 8 قدم آموزش پرایس اکشن اشاره خواهیم کرد.

مرحله 1: درک ماهیت پرایس اکشن

در اولین مرحله باید بدانید که پرایس اکشن چیست. در مرحله قبل این تعریف انجام گرفت اما فارغ از دانستن تئوری و تعریف آن باید مفهوم واقعی پرایس اکشن را درک کنید. این مرحله بسیار حساس و حیاتی است. پرایس اکشن یک روش جادویی نیست. دیدتان این باشد که این روش، روشی عالی برای درک حرکات بازار و تمرکز روی تحلیلی است که انجام می‌دهید.

همچنین، پرایس اکشن هیچوقت استفاده از اندیکاتورها را ممنوع نمی‌کند. این تغییر در دیدگاه شماست که چطور تغییرات قیمت را در تحلیل‌های خود به کار ببندید. به جای اینکه بگویید از اندیکاتور استفاده نمی‌کند، آنها را همراه با تفاسیر قیمتی مورد استفاده قرار دهید.

مقدمات پرایس اکشن معمولا به جنبه تکنیکال این نوع معامله‌گری تمرکز می‌کند تا بتواند تصویری نسبتا واضح به فراگیران این حوزه انتقال دهد.

مرحله 2: با مفهوم عرضه و تقاضا آشنا شوید

عرضه و تقاضا است که سبب تحرکات قیمتی می‌شود. این اساس تمام بازارهایی که داد و ستد در آنها انجام می‌گیرد.

زمانی که تقاضا بالاتر باشد، قیمت در بازار افزایشی است و زمانی که عرضه بالاتر باشد قیمت رو به کاهش خواهد گذاشت. بنابراین تعیین کردن نقاط برگشت بین تقاضا و عرضه است که می‌تواند بسیار مهم باشد. هدف اول هر تریدر و معامله‌گر پرایس اکشن مشخص کردن و پیدا کردن این نقاط برگشت است.

فشار عرضه و تقاضا معمولا خود را به عنوان محدوده‌های حمایت و مقاومت در بازار نشان می‌دهد. بنابراین، درک اینگونه حمایت و مقاومت‌ها تغییر بسیاری در دید معامله‌گری شما ایجاد خواهد کرد.

محدوده‌های حمایتی نواحی هستند که در آنها تقاضا رو به افزایش می‌گذارد و امکان برگشت قیمتی افزایش می‌یابد و محدوده‌های مقاومتی محلی هستند که در آنها عرضه رو به افزایش است و امکان برگشت قیمت فراهم می‌باشد.

مرحله 3: یادگیری نقاط پیوت و خطوط روند

این مرحله توسط بسیاری از معامله‌گران رد می‌شود و این افراد سعی می‌کنند خود را سریعتر به انجام معاملات برسانند. با ایجاد درکی صحیح و داشتن تصویری کلی از بازار نباید فکر وارد شدن به بازار را بکنید. روند حاکم بر حال حاضر بازار چیست؟ دید بلند مدت شما به بازار چیست؟ باید بتوانید قبل از انجام اولین معامله خود به چنین سوالاتی پاسخ دهید، پرایس اکشن ابزاری در اختیار شما می‌گذارد که بتوانید روند بازار را ارزیابی کنید.

اجازه ندهید روش‌های معاملاتی زیاد شما را سر در گم کنند. سعی کنید به این دو ابزار بسیار اساسی تمرکز کنید:  خط روند و نقاط پیوت.

مرحله 4: یاد بگیرید چطور بتوانید نقاط ورود به بازار را تعیین کنید.

در این مرحله باید بتوانید به چارت نگاه کنید و سریع تشخیص دهید که روند رو به بالاست، رو به پایین است و یا در حالت نوسانی قرار دارد. حالا باید بتوانید حرکات ریز و میکرو بازار را نیز تشخیص دهید. در این مرحله باید به تحلیل شمع به شمع بازار و استفاده از الگوهای قیمتی تسلط پیدا کنید.

فراموش نکنید الگوهای شمعی تکی و یا ترکیبی مانند الگوی چکش، مرد دار آویز، الگوی انگالف صعودی و نزولی، ستاره صبح گاهی و … تنها بخشی از الگوهای شمعی هستند که باید بیاموزید و بتوانید روی چارت آنها را تعیین کنید.

همچنین الگوهای چارت قیمتی کلاسیک و پیشرفته نیز وجود دارند که باید به فراگیری آنها بپردازید. الگوهای سر و شانه، الگوهای کف دو قلو یا سقف دو قلو نیز از جمله الگوهای چارت قیمت کلاسیک به شمار می‌روند. برای فراگیری این الگوها سعی کنید از مراجع خوب و کامل آموزش خود را دنبال کنید.

پرایس اکشن چیست؟

مرحله 5: یاد بگیرید که چطور بتوانید یک حد ضرر منطقی انتخاب کنید.

مدیریت ریسک این امکان را به شما می‌دهد تا در مواردی که بازار خلاف آنچیزی که شما فکر می‌کنید پیش برود بتوانید با ریسکی منطقی از بازار خارج شوید. در این شرایط مقدار زیان خود را محدود می‌کنید. در نظر داشته باشید بدون استفاده از حد زیان قادر به مدیریت میزان زیان خود نخواهید بود. خوشبختانه، پرایس اکشن نه تنها در وارد شدن به بازار خوب عمل می‌کند بلکه می‌تواند نقاط خروج خوب و مشخصی را نیز برای شما مشخص کند.

اما در ابتدا، باید درک درستی از حد ضرر در خود ایجاد کنید. حد ضرر تنها زمانی که به داد شما خواهد رسید که منطقی و درست قرار داده شده باشد. آنچه که مهم است این است که بدانید نباید با تکیه بر احساسات خودتان اقدام به مشخص کردن حد زیان کنید. مقدارش قطعا بستگی به شناوری بازار و پرایس اکشن بازار دارد.

مرحله 6: نحوه سیو سود را نیز بیاموزید

اگر جمع بندی از دو مرحله آخر انجام بدیم منطق بسیار ساده‌ای دارد:

وارد بازار شوید.

زمانی که بازار خلاف روند شما حرکت می‌کند از بازار خارج شوید.

دو مرحله بالا یک بخش ناقص دارد آنهم این است که اگر بازار در جهت موافق ما حرکت کرد باید چه کنیم.

سیو سود و کسب سودهای ممکن در بازار خود یکی از مراحل مهم پرایس اکشن به شمار می‌رود. دقت داشته باشید تنها با سیو سود از معاملات برنده است که شما را به سود می‌رساند. همانند آنچه که در مراحل قبل یاد گرفتیم اجازه دهید پرایس اکشن شما را در راستای کسب سودتان راهنمایی کند. در اینجا هم روش‌هایی وجود دارد که بتوانید بر اساس آنها مقدار سود مورد انتظار را پیش‌بینی کنید.

مرحله 7: مفهوم سود مورد انتظار را درک کنید

بعد از گذراندن تمام مراحل بالا باید بتوانید مقدار سود و بازدهی مورد انتظار از روش معاملاتی خود را محاسبه کنید. این مقدار اگر به شکل ساده بیان شود عبارت است از تفاضل نرخ برد × مقدار سود از نرخ زیان × مقدار زیان. این مفهوم به شما کمک می‌کند تا بتوانید بازدهی مورد انتظار روش معاملاتی و استراتژی معاملاتی خود را تعیین کنید و بتوانید آن را مورد ارزیابی قرار دهید.

مرحله 8: تمرین کنید و تمرین کنید و تمرین کنید

به یاد داشته باشید که پرایس اکشن نیاز به تمرین بسیار زیاد دارد تا بتوانید تمام الگوهای مختلف و روش معاملاتی خود را به خوبی بیاموزید و ملکه ذهن خود کنید تا بتوانید با تسلط بالایی آن را در بازار واقعی پیاده‌سازی کنید.

انواع سبک‌های پرایس اکشن

استراتژی‌های بسیاری زیادی بر مبنای این روش جذاب مطرح می‌شوند و می‌توان آنها را در روند معاملات حقیقی بازار مورد استفاده قرار داد. اما در این بخش به چند استراتژی بسیار پر کاربرد اشاره خواهیم کرد.

معامله‌گری با روند

کندل چکش

الگوی انگالفینگ

الگوی سر و شانه

هر کدام از این استراتژی‌های می‌توانند نقاط ورود و خروج مختلفی داشته باشند و در این استراتژی‌ها باید به سوالات مربوط به نقاط ورود و نقاط خروج و همچنین حد ضرر و روش‌های گرفتن سود از بازار به روشنی پاسخ داد. در این وضعیت می‌توان به استراتژی پایبند بود و از معامله کردن در بازار لذت برد.

برای مطالعه بیشتر در مورد استراتژی های پرایس اکشن میتوانید به مقاله ی استراتژی های پرایس اکشن مراجعه کنید .

محدودیت‌های پرایس اکشن

تفاسیر انجام شده در پرایس اکشن بسیار شخص محور هستند. ممکن است دو معامله گر مختلف با نگاه کردن به یک چارت به دو نتیجه کاملا متفاوت برسند. ممکن است یکی از آنها روند نزولی خرسی مشاهده کند در حالی که معامله‌گر دیگر آن را نزدیک به نقطه چرخش بازار بداند. البته، تایم فریم و زمان معامله در این امر نقش مهمی ایفا می‌کند. برای مثال در نظر بگیرید که بازار در تایم فریم ماهیانه صعودی است در حالیکه در تایم فریم‌های پایین‌تر تعداد زیادی روند نزولی از خود نشان داده است.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به موضوع پرایس اکشن چیست اشاره کنیم. بیان کردیم که چطور از پرایس اکشن استفاده کنیم و بعد به مراحل مختلف آموزش پرایس اکشن پرداختیم. در نهایت استراتژی‌های این روش جذاب را مطرح کردیم و به محدودیت‌های این روش اشاره کردیم.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 10 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید