نکات کلیدی پرایس اکشن

نکات کلیدی پرایس اکشن

نکات کلیدی پرایس اکشن

پرایس اکشن به عنوان یک روش مدت‌هاست که مورد توجه معامله گران بسیاری قرار گرفته است. روشی که در صورت ایجاد مهارت و توانایی کافی می‌تواند دید روشن و قابل توجهی از آنچه واقعا در بازار رخ می‌دهد در اختیار معامله‌گر قرار دهد. در مقاله دیگری به تعریف پرایس اکشن پرداختیم و آموزش پرایس اکشن را مرحله به مرحله در اختیار شما قرار دادیم. در این مقاله از فردانامه نکات کلیدی پرایس اکشن را مرور خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

پایه و اساس پرایس اکشن

پرایس اکشن بسیار ساده به نظر می‌رسد. حتی اگر بخواهیم تئوری آن را به شکل بسیار خلاصه در اختیار شما قرار دهیم می‌توان گفت دو اصل بسیار ساده و کلی بر آن حاکم است. این دو اصل را می‌توان به نوعی در تمام بازارهای که معامله در آن در جریان است مشاهده کرد. این دو اصل عبارتند از:

اگر تعداد خریداران بیشتر از فروشنده‌ها باشند، قیمت رو به رشد خواهد گذاشت.
اگر تعداد فروشنده‌ها بیشتر از خریداران باشد، قیمت رو به کاهش خواهد گذاشت.

به سادگی همین دو اصل را می‌توانید در بسیاری از بازارهایی که در اطرافتان هست پیاده‌سازی کنید و به این ترتیب می‌توانید تحرکات قیمت در بازارهای مالی را به سادگی درک کنید. افزایش قیمت مسکن و یا ارز، تغییرات شدید قیمت رمز ارزها در نتیجه توئیت‌های سرمایه‌داران نیز بخشی از این مساله هستند که می‌توانند احساسات معامله‌گران را تحت تاثیر قرار داده و تغییرات شدیدی در ترازوی عرضه و تقاضا ایجاد کنند.

لازم نیست برای درک این مساله فقط تمرکز خود را معطوف به بازارها مالی کنید. در فصولی که یک میوه به کثرت در بازار یافت می‌شود به دلیل افزایش عرضه معمولا قیمت رو به کاهش می‌گذارد. یا در ماه‌های قبل از سال نو همواره قیمت کالاها رو به افزایش می‌گذارد. به همین سادگی عرضه و تقاضا همه جا جاریست.

این مهمترین نکته و کلیدی‌ترین مساله‌ای است که باید در مواجهه با بازارهای عرضه و تقاضا محور در نظر بگیرید. اما مهم این است که هنر پول درآوردن از این مساله را بتوانید از طریق روش‌های معاملاتی کسب کنید. اگر در بازار تعداد خریداران بیشتر است یا تعداد فروشنده‌ها یا در حالت خنثی هستند باید آن را درک کنید و بتوانید تمایز بین آنها در روش معاملاتی خود ایجاد کنید.

ملزومات پرایس اکشن

در پرایس اکشن فقط یک روش برای پی بردن به وضعیت حرکت قیمت وجود دارد و آنهم نگاه کردن به نمودار قیمت است. در این روش نباید نگران تحرکات قیمت باشید، بلکه باید فقط به دنبال تفسیر صحیح حرکت قیمت و تشخیص مسیر احتمالی آینده آن باشید. بنابراین زمانی که به شکل کلی به قیمت نگاه می‌کنید چند نکته مهمی که باید مورد توجه قرار دهید عبارتند از:

نزدیک‌ترین سطح حمایت و مقاومت در نمودار قیمتی در چه محدوده‌ای هستند؟
قیمت در حال حاضر کجاست و ارتباط آن به سطوح حمایت و مقاومت پیش رو چگونه است؟

زمانی که پاسخ به این سوالات را بدانید در این صورت به احتمال زیاد می‌توانید پی ببرید که جهت حرکت قیمت به چه ترتیبی است و بر اساس آن تصمیم بگیرید که در چه جهتی وارد معامله شوید.

برای مثال، اگر قیمت بعد از یک رالی صعودی در حال نزدیک شدن به یک سطح مقاومتی مهم می‌باشد، انتظار اصلاح قیمت و برگشت از این نقطه می‌تواند یک انتظار معقول به نظر برسد. مشابه همین مساله، اگر بعد از یک ریزش قوی نمودار قیمت به یک حمایت معتبر نزدیک می‌شود می‌توان انتظار برگشت قیمتی و صعودی شدن نمودار قیمت را داشت و این انتظاری کاملا منطقی است. به یاد داشته باشید، در این حالت فقط حرکات کلی و عمومی قیمت مد نظر است.

اندیکاتورها

هدف پرایس اکشن استفاده از قیمت به عنوان یک ابزار پایه برای درک حرکات بازار است. در این روش معمولا معامله‌گران از تعداد اندیکاتورهای بسیار کمی در تصمیم گیری برای انجام خرید و فروش خود بهره می‌گیرند.

اهیمت روند

همانطور که گفته شد تنوع اندیکاتورها بسیار زیاد است. بعضی از این اندیکاتورها توانایی انعکاس وضعیت روند و قدرت آن را دارند. اما در حالت کلی و به سادگی تمام می‌توان روند را چه صعودی و چه نزولی را از تشکیل کف‌ها و سقف‌های بازار تشکیل داد.

اگر بازار کف‌ها و سقف‌های بالاتر تشکیل می‌دهد در حال ایجاد یک روند صعودی است و اگر در حال تشکیل کف‌ها و سقف‌های پایین‌تر باشد این روند نزولی خواهد بود.

روندها در تمام فریم‌های زمانی (تایم فریم) اتفاق می‌افتد پس به عنوان یک قانون کلی قانون انگشت شست را رعایت کنید و در یک تایم فریم کوچک دنباله‌رو روند در یک تایم فریم بالاتر باشید. برای مثال اگر در تایم فریم روزانه روند صعودی است و شما در تایم فریم ساعتی یا چهار ساعته معامله می‌کنید باید به دنبال فرصت‌هایی باشید که روند صعودی است.

روند بخش مهمی از پرایس اکشن است و در این نوع معاملات باید بتوانید جهت روند بازار را به درستی تشخیص دهید و به دنبال فرصت‌های ورود به بازار برای همراه شدن با این روند باشید.

نکات کلیدی پرایس اکشن

پیشگویی یا آنچه واقعا رخ می‌دهد

هدف تحلیل‌های انجام شده در پرایس اکشن مشخص کردن وضعیت بازار است. در واقع به دنبال این مساله هستیم که تحرکات قیمتی در آینده سبب حرکت بازار در چه جهتی خواهند شد. در واقع باید این اصل ساده را بپذیریم که ما قیمت‌های آینده را پیشگویی یا پیش‌بینی نمی‌کنیم؛ بلکه به دنبال این هستیم تا جهت حرکت آینده بازار را بر اساس آنچه در حال حاضر در حال رخداد می‌باشد را تشخیص دهیم. هدف ما از وارد شدن به هر معامله در پرایس اکشن این مساله است.

زمانی که تحلیل‌های حال حاضر ما نشان می‌دهد شرایط بازار در حال تغییر است باید نسبت به تغییر موقعیت معاملاتی خود اقدام کنیم. به جای اینکه به این فکر کنید که قیمت چگونه تغییر خواهد کرد اینگونه بیاندیشید که قیمت چه چیزی پیرامون تغییرات احتمالی‌اش به شما می‌گوید.

تلاش برای پیش‌بینی قیمت‌های آینده در بازار امری بسیار خطرناک است و شما را در شرایطی قرار می‌دهد که نمی‌توانید احساسات و فکر خود را بر روی آنچه واقعا در حال رخداد هست متمرکز کنید. اگر این اصل را رعایت نکنید وارد معاملاتی خواهید شد که در آن از رعایت حد ضرر خود خودداری می‌کنید و زیان‌های بزرگتر را متحمل خواهید شد. آماده باشید تا حرکت قیمت در هر دو جهت را مشاهده کنید و سپس فکر کنید که چه واکنشی نشان خواهید داد.

واکنش بازار (تایید یا رد مسیر حرکت)

یکی دیگر از جنبه‌های مهم بازار که در معامله‌گری به روش پرایس اکشن باید در نظر بگیرید واکنش بازار نسبت به تمام اتفاقاتی است که در آن رخ می‌دهد. منظور در این بخش مثلا می‌تواند واکنش به نقاط مهم نمودار در حمایت‌ها و مقاومت‌ها باشد. آیا واکنش قیمت همانند آن چیزی است که واقعا ما در نمودار قیمت می‌بینیم. این نقطه‌ای است که معامله‌گر تصمیم می‌گیرد وارد بازار بشود یا خیر.

یکی از راه‌هایی که بتوان بر این مساله صحه گذاری کرد و روی نمودار قیمت حساب کرد می‌تواند استفاده از تحلیل کندلستیک یا الگوهای شمعی دانست. الگوهای شمعی به طور شفاف و مشخص می‌توانند موید آن چیزی باشند که واقعا در حال رخ دادن در بازار می‌باشد. آیا قیمت برخورد به یک حمایت را تایید می‌کند یا رد می‌کند. الگوهای شمعی قدرتمندی مانند چکش، ستازه ثاقب یا الگوهای انگالفیش صعودی و نزولی می‌توانند در محدوده‌های مهم ایجاد شوند و تاییدی بر آنچه باشند که در نمودار قیمت مشاهده می‌کندی.

بنابراین در نقاط مهم بازار باید به دنبال بررسی نبض بازار با ابزاری که در اختیار دارید کنید. الگوهای شمعی در کنار الگوهای کلاسیک در نمودار قیمت از این جمله می‌باشند. در مقالات دیگری الگوهای شمعی را به طور کامل برای شما بررسی کردیم و می‌توانید برای حصول دانش کافی به آنها مراجعه کنید.

کلام آخر

پرایس اکشن برای بسیاری از افرادی که از تازه با بازار آشنا می‌شوند روشی بسیار ساده به نظر می‌رسد زیرا قوانین حاکم بر آن و نکات کلیدی پرایس اکشن ساده به نظر می‌رسند. اما روشی است که بسیار به تجربه نیاز دارد و شخص معامله‌گر باید بتواند در شرایط مختلف به ارزیابی نمودار قیمت، الگوهای شمعی، بررسی وضعیت روند، بعضا استفاده از اندیکاتورها و …. بپردازد که همه آنها علاوه بر اینکه شخص تریدر ملزم به گذراندن دوره‌های آموزشی است باید مدت زمان زیادی را برای کسب تجربه پیرامون نحوه به کار گیری آنها کند.

در این مقاله از فردانامه سعی کردیم نکات کلیدی پرایس اکشن را در اختیار شما قرار دهیم و هر چه بیشتر در این زمینه آگاهی شما را افزایش دهیم. لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید و اگر نکته‌ای وجود دارد که به آن اشاره نشده است را با ما در میان بگذارید.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 6 نفر 3.7/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید