کد بورسی چیست؟

کد بورسی چیست؟

برای تشخیص هویت هر شخص، کدی 10 رقمی تحت عنوان کد ملی در اختیار افراد جامعه قرار می‌گیرد. این کد منحصربه‌فرد بوده و امکان تشابه با کد ملی افراد دیگر را ندارد. برای فعالیت در بازار بورس نیز کدی تحت عنوان کد بورسی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. کد بورسی به‌مانند کد ملی منحصربه‌فرد بوده و برای هر شخص متفاوت می‌باشد. کد بورسی در اصل شناسنامه‌ی فعالین بازار سرمایه می‌باشد و سرمایه‌گذاران با این کد شناخته می‌شوند. بدیهی است اخذ کد بورسی و ثبت نام در سجام تنها قدم صفر در ورود به دنیای بورس است و برای دوستی بلندمدت با این بازار مالی باید با آموزش بورس نسبت به شناخت آن اقدام کنید.

در این مقاله سعی داریم طریقه‌ی اخذ کد بورسی را به شما آموزش دهیم. با فردانامه همراه باشید:

کد بورسی چیست؟

کد بورسی، کدی است که سپرده‌گذاری مرکزی برای متقاضیان در بازار سرمایه صادر می‌کند. ساختار کد بورسی از 3 حرف اول فامیلی به همراه 5 عدد تشکیل شده‌است اما برای متقاضیان سهام عدالت از 3 حرف متفاوت با فامیلی و 5 عدد تشکیل شده است که حرف اول “ع” و دو حرف دیگر به‌طور تصادفی انتخاب می‌شوند.

مثال:
علیرضا روزبهانی کدبورسی: روز 01255
قاطمه قربانی کد بورسی: ع‌ب‌ن 15698( متقاضیان سهام عدالت)

نحوه دریافت کد بورسی :

اخذ کد بورسی نخستین گام در راستای فعالیت در بازار سرمایه می‌باشد.
مراحل دریافت کد بورسی: 1- ثبت نام در سامانه سجام 2- احراز هویت

در ذیل به مراحل اخذ کد بورسی می‌پردازیم:

ثبت نام در سجام

باید ابتدا وارد سامانه سجام شوید، سپس در صفحه نخست این سامانه بر روی گزینه ثبت نام در سجام کلیک کرده و شماره همراه و کدملی خود را وارد کنید. (شماره همراه باید به نام شخص ثبت نام کننده باشد) پس از دریافت کد تایید آن را در قسمت مشخص شده وارد کنید و گزینه تایید را بزنید. چنان‌چه اطلاعات وارده صحیح باشد شما به صفحه پرداخت هدایت می‌شوید. در این مرحله شما باید مبلغی را تحت عنوان هزینه ثبت نام بپردازید.

کد بورسی چیست؟

اطلاعات هویتی:

برای تکمیل اطلاعات، شما باید اقدام به تکمیل فیلدهای مربوط به اطلاعات هویتی خود کنید. (توجه داشته باشید در تمامی مراحل تکمیل فیلدهای ستاره‌دار الزامی می‌باشد.) در این بخش باید اطلاعات درخواستی را مطابق با کارت ملی و شناسنامه تکمیل کنید.

کد بورسی چیست؟

اصیل و نماینده:

اطلاعات وارد شده در سامانه سجام می‌تواند برای شخص شما به‌عنوان اصیل باشد و یا شما می‌توانید به‌عنوان “نماینده قانونی” شخصی دیگر اقدام به ثبت‌نام آن شخص کنید.

اگر شما قصد ثبت نام شخص حقیقی اصیل را دارید، گزینه اصیل را انتخاب کنید در غیر این‌صورت گزینه نماینده قانونی را انتخاب کرده و اقدام به ثبت اطلاعات درخواستی نمایید.

کد بورسی چیست؟

نماینده قانونی:

نماینده قانونی شامل 3 مورد می‌باشد که در ذیل به توضیح هریک از آن می‌پردازیم:
ولی: پدر و یا پدربزرگان فرزند زیر 18 سال
قیم: شخصی که با حکم مراجع قضایی سرپرستی شخص را بر عهده دارد.
وصی: بر اساس وصیت شخص متوفی صلاحیت انجام امورات مربوط به وی را دارد.
نکته: نماینده قانونی قبل از اقدام به ثبت‌نام نماینده، خود نیز باید به‌عنوان شخص حقیقی اصیل اقدام به ثبت‌نام در سامانه سجام کند.

نکته: در قانون (ولی) پدر و یا پدربزرگان نامیده می‌شوند، به‌همین‌دلیل مادر نمی‌تواند اقدام به ثبت‌نام فرزند زیر 18 سال خود کند.

اطلاعات ارتباطی:

در این بخش شما باید اطلاعات ارتباطی خود نظیر شماره تلفن ثابت، تلفن همراه، آدرس ایمیل، آدرس منزل مسکونی، کد پستی منزل مسکونی را وارد کنید.

توجه داشته باشید این اطلاعات در تمامی کارگزاری‌هایی ثبت نام کرده‌اید مورد استفاده قرار می‌گیرید، همچنین هرگونه اسناد، مدارک، اخطار، اعلان و … به آدرس ثبت شده شما در سجام ارسال می‌شود به‌همین‌دلیل باید در تکمیل این بخش دقت کافی را به عمل آورید.

کد بورسی چیست؟

کد سهامداری:

در صورتی‌که، کدهای دیگری نظیر آتی، بورس کالا، بورس انرژی و … دارید باید در این قسمت وارد کنید. پس از اتمام این قسمت بر روی گزینه (تایید/ ادامه/مرحله بعد) کلیک کرده و وارد قسمت بعد شوید.

کد بورسی چیست؟

اطلاعات شغلی:

وارد کردن اطلاعات شغلی نظیر عنوان، آدرس، تلفن محل کار، کدپستی محل کار، ایمیل محل کار الزامی می‌باشد.

اطلاعات مالی:

این بخش مربوط به میزان آشنایی شما با مفاهیم مالی همچنین ارزش دارایی و میزان درآمد ماهانه شما از بورس می‌باشد، تکمیل فیلدهای ستاره‌دار الزامی می‌باشد.

کد بورسی چیست؟

اطلاعات حساب بانکی:

این قسمت مربوط به تکمیل اطلاعات بانکی شما می‌باشد. دقت کنید تمامی مطالبات شما از کارگزاری و سودهای تقسیمی مجامع به حساب تعریفی شما در سامانه سجام واریز می‌شود. حساب‌های بانکی باید به نام شخص و غیر مشترک باشد در غیر این‌صورت مورد تایید قرار نمی‌گیرد.

کد بورسی چیست؟

نکته:

*شما مجاز به تعریف 2 شماره حساب در سامانه‌ی سجام می‌باشید، همچنین باید 1 حساب را به‌عنوان (حساب پیش‌فرض) مشخص کنید در غیر این‌صورت ثبت‌نام شما تکمیل نمی‌شود.

*شماره شبا و شماره حساب را بدون خط تیره، نقطه و … وارد کنید. (توصیه می‌شود برای دریافت شبا و یا شماره حساب از سامانه بانک مورد نظر استفاده کنید)

* اطلاعات حساب شما از بانک مرکزی استعلام گرفته می‌شود و در صورت عدم تایید نیاز به ویرایش آن می‌باشد.

* محدودیتی برای تعداد ویرایش اطلاعات شما در نظر گرفته اما باید به این نکته توجه داشت هر بار ویرایش مشمول هزینه می‌باشد و شما پس از پرداخت هزینه مجاز به ویرایش اطلاعات خود هستید.

قسمت بررسی پایانی:

در این قسمت تمامی مراحلی که از ابتدا تکمیل کرده‌اید را مشاهده می‌کنید. در صورت صحیح بودن اطلاعات بر روی گزینه ( تایید می‌کنم، ادامه به گام بعدی ) کلیک کرده و وارد صفحه آخر می‌شوید.

کد بورسی چیست؟

تعهدات:

در مرحله آخر پس از تکمیل تمامی اطلاعات خواسته شده وارد صفحه تعهدات می‌شوید. با مطالعه تعهدات و زدن گزینه “می‌پذیرم” و سپس “ذخیره” ثبت‌نام شما در سامانه سجام تکمیل می‌گردد.

در صورت تایید اطلاعات، کد پیگیری 10 رقمی برای شما پیامک می‌شود. در صورت عدم تایید، پیامکی مبنی بر عدم تایید برای شما ارسال خواهد شد. در این‌صورت شما باید مجدد وارد سامانه شده و با کلیک بر روی گزینه ویرایش اطلاعات اقدام به تصحیح اطلاعات خود کنید.

نکته: برای دریافت مجدد کد 10 رقمی سجام می‌توانید وارد سامانه سجام شده و با انتخاب گزینه بازیابی کد پیگیری، کد 10 رقمی سجام را از طریق پیامک دریافت کنید.

احراز هویت:

پس از دریافت پیامک تایید، جهت احراز هویت می‌توانید با در دست داشتن مدارک هویتی به کارگزاری‌های مجاز و یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از سامانه‌های غیرحضوری احراز هویت نظیر سیگنال و…. و یا سامانه احراز هویت کارگزاری‌های منتخب، اقدام به احراز هویت غیرحضوری خود کنید.

پس از احراز هویت کد بورسی شما صادر شده و شما می‌توانید با ثبت نام در کارگزاری‌های منتخب اقدام به خرید و فروش سهام کنید.

سخن پایانی

اولین گام جهت فعالیت در بازار سرمایه اخذ کد بورسی می‌باشد. برای دریافت کد بورسی نیاز به ثبت‌نام در سامانه سجام و سپس احراز هویت می‌باشد. برای این کار باید وارد سامانه سجام شوید و مراحل ثبت‌نام را انجام دهید. پس از تکمیل فرایند ثبت‌نام در سجام و احراز هویت، شما می‌توانید در کارگزاری‌های منتخب سراسر کشور ثبت‌نام نموده و اقدام به خرید و فروش سهام کنید.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید