تحلیل بازار امروز 7 شهریور 1402

تحلیل بازار امروز 7 شهریور 1402

تحلیل بازار امروز 7 شهریور 1402

متعادل

بعد از چند روز معاملات نسبتا هیجانی امروز شاهد جوی متعادل در بورس بودیم. کمی بعد از معاملات با چند رنج در خودرویی ها خصوصا ورنا و فولاد و چند پتروشیمی جو مثبت شد ولی در ادامه شرایط متعادلی بر بازار حاکم شد. خریدارانی که رو به بالا خریدند احتمالا آخر وقت امروز احساس ضرر کردند اما به نظر نمی رسد فعلا اوضاع نامناسب باشد. سهم های بزرگ اکثرا از محدوده های قیمتی بسیار جذاب بالاتر آمده اند در حالی که سهم های کوچک و متوسط و همچنین سهم هایی که خیلی پرتراکنش نیستند فعلا عملکرد قابل قبولی در برگشت اخیر نداشته اند. بازار فعلا بهانه های مختلفی برای نوسان مثبت دارد.

 

واگذاری سهام تودلی

یکی از داستان های تکراری بورس ایران واگذاری سهام تودلی دو خودروساز بزرگ است که در سال های اخیر بسیار مد شده است. دیروز بازهم این خبر به سرخط خبرها آمد و یکی از مدیران ایدرو گفته است که کمیته واگذاری برای این سهام تشکیل شده است. به نظر می رسد بحث واگذاری سهام تودلی در ایران خودرو دیگر چندان معنا ندارد چرا که خریدار سهام تودلی به دلیل درصد بالای سهام در اختیار یکی از سهامداران بخش خصوصی توانایی به دست گرفتن مدیریت را نخواهد داشت. در حال حاضر باید دولت تصمیم بگیرد که راه را برای این بخش خصوصی باز می کند تا مدیریت مالش را به اختیار بگیرد یانه. اما سایپا هنوز می تواند از این مسیر واگذار شود و خریدار سهام تودلی می تواند مدیریت را به دست بگیرد. احتمالا این خبر مدتی شرکتهایی که سهام تودلی را دارند را داغ نگه دارد اما تجربه نشان داده این سهام به این راحتی قابل واگذاری نیست.

 

انتشار اوراق گام

رئیس بانک مرکزی خبر از انتشار 150 همت اوراق گام داده است. سال گذشته پذیرش و عرضه سنگین اوراق گام در بازار بدهی، این بازار را بهم ریخت و نرخ بهره افزایش قابل توجهی پیدا کرد. سازمان بورس برای پذیرش اوراق گام در بازار بدهی شرایط نسبتا خوبی گذاشته است و اگر آن دستورالعمل اجرایی شود، نگرانی از بابت تکرار اتفاقات سال گذشته نیست. اما در کل شش ماهه دوم روند نرخ بهره در بازار بدهی و همچنین بازار پول رو به بالا خواهد بود، خصوصا اینکه رقابت برای جذب سپرده با نرخ بالا افزایش پیدا کرده است.

 

نرخ مبادله ای برای پتروشیمی

نفت ما توییتی منتشر کرده است مبنی بر اینکه نرخ ارز پتروشیمی به نرخ بازار مبادله تغییر پیدا خواهد کرد. در حال حاضر صادرکنندگان غیر پتروشیمی به نرخ بازار مبادله می توانند ارز خودشان را به فروش برسانند که برای دلار این نرخ حدود 42 هزار تومان است و نسبت به 38 هزار تومان فعلی که شرکت های پتروشیمی ملزم به عرضه دلار با این نرخ هستند بیش از 10 درصد بالاتر است. این اتفاق می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای روی سود شرکت های پتروشیمی صادراتی داشته باشد. اگر نرخ پایه عرضه محصولات نیز از 28500 به نرخ 38 هزار یا 42 هزار تومان تغییر پیدا کند، شرکت های پتروشیمی بزرگ خصوصا تولیدکنندگان الفین منتفع خواهند شد.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 3.5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید