تحلیل بازار امروز 5بهمن1401

تحلیل بازار امروز 5بهمن1401

تحلیل بازار امروز 5بهمن

1) امروز شاهد فروش دسته جمعی و خروج سنگین حقیقی ها از بازار و منفی همه جانبه بودیم. شاید دلایل مختلفی برای این ترس و فرار از بازار در شرایطی که همه بازارهای رقیب در دو نیم سال گذشته نسبت به این بازار برنده تر هستند و برنده بودنشان هم کماکان ادامه دارد تعجب برانگیز باشد. اما واقعیت این است که بورس ایران با بحران مالکیت مواجه است.

در چندماه گذشته وزارت اقتصاد و سازمان بورس بسیار تلاش کردند که این بحران را حل کنند، اما وقایع سه هفته ی گذشته در مورد خودرو، ارز شرکت های صادراتی و در نهایت موارد بودجه باعث ترس سهامداران شد. ترس هم مساوی است با فرار.

شما اگر در یک بیابان هم مالک زمینی باشی و برای آن سند داشته باشی، نه آقای فرزین در مالکیت شما دخالت می کند، نه رئیس شورای رقابت که اصلا اسمش را هم نمی دانم و نه آقای پورمحمدی در مورد انواع خوراک و سوخت آن مداخله ای می کند. در روز تبلور ترس سهامداران از دولتمردان، با ثبت ارزش معاملات خرد 9100 میلیارد تومانی، شاخص کل، هم وزن و دار و ندار سهامداران بورسی با افت سنگین مواجه شد.

2) دوستانی امروز سوال پرسیدن که این افت بازار تا چه محدوده ای می تواند ادامه پیدا کند. پاسخ به سوال کار من نیست. اما می توانم از نظر زمانی بگویم تا زمانی بورس می تواند روند منفی داشته باشد که فاکتورهای مداخله گر برطرف شوند.

اول اینکه ارز صادراتی شرکت های بورسی به قیمت مفت حراج نشود. دوم اینکه نرخ پایه ی محصولات در بورس کالا درست شود. سوم اینکه سازمان بازرسی، شورای رقابتی و هر کسی که اصلا اسمشان را هم نمی دانیم تکلیف خودشان را با وظایف واقعی خودشان مشخص کنند و اینقدر به دنبال انتقال منافع نباشند. هر موقع این موارد برطرف شد آن موقع پنیک از بین می رود و اصلاح تمام می شود.

3) دیروز برای افت قیمت ارز در بازار چندکار انجام شد و در نتیجه دلار از حدود 44500 به حدود 43000 تومان کاهش پیدا کرد. ربع سکه در بورس کالا عرضه شد، سکه در بازار فیزیکی تزریق شد، ارز اسکناسی صادرکننده ها توسط بانک ملی به قیمتی نزدیک به قیمت بازار با حجم بالا در بازار عرضه شد و خبری در مورد سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به ایران منتشر شد.

جالب است بسیاری انتظار داشتند که افزایش نرخ فروش اسکناس صادرکننده ها که بخش عمده ی آنها بورسی است، می تواند امروز محرک در این بخش بازار باشد ولی خوب وقتی پنیک کلی حاکم می شود کسی این چیزها را نگاه نمی کند. به نظر می رسد مادامی که بازار حواله سر و سامان پیدا نکند این اقدامات فقط می تواند به صورت موقت قیمت را کنترل کند. راه علاج کنترل تقاضای سفته بازانه هم افزایش قیمت در بازار نیماست. وگرنه حتی اگر رافائل به تهران بیاید در نهایت دلار می تواند برای مدت کوتاهی 38 هزار تومان را ببیند و بعدش کار خودش را بکند.

4) هفته ی اول بهمن به شکل بسیار بدی برای بورس تمام شد. در حالی که دلار آزاد در این هفته پیک جدید زد و در حال حاضر نیز نسبت به ابتدای ماه در عدد بالاتری قرار دارد، شاخص کل بورس 4.7 درصد نسبت به ابتدای ماه افت کرد و تقریبا همه بازده بالاتر دی ماه را از دست داد.

ارزش معاملات خرد هم بعد از مدتها در میانگین هفتگی افت کرد. برآیند این نکات ساده است. اگر خیلی زود این ماجراها جمع و جور نشود بورس مجدد در رکود فرو می رود و مردم هم برای پوشش تورم به سایر بازارها هجوم می یاورد. نرخ نیما، بحران عرضه خودرو در بورس کالا، وضعیت تباه نرخ گاز در بودجه و غیره. حل و فصل این موضوع ها می تواند روند حرکتی تمیزی در آینده ایجاد کند اما در صورت عدم حل و روانه شدن پول به سایر بازارها، تارگت قیمتی دلار را بالاتر می برد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 5 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید