تحلیل بازار امروز 4 شهریور 1402

تحلیل بازار امروز 4 شهریور 1402

تحلیل بازار امروز 4 شهریور 1402

مثبت همه جانبه

بعد از مدت طولانی امروز شاهد یک مثبت همه جانبه در بورس بودیم. بعد از افزایش امیدواری‌ها به تصمیمات عقلایی که روز چهارشنبه اتفاق افتاد، امروز شاهد افزایش هیجان خرید در بین بورسی‌ها بودیم و تقریبا روند خریدی که از گروه خودرو و پالایش شروع شده بود، به سایر نمادها نیز تسری پیدا کرد. ارزش معاملات به نسبت رشد کرد و به 5700 میلیارد تومان رسید.

از آنجائیکه تعداد کد فعلا رشدی نکرده است، می‌توان گفت همان معامله‌گران همیشگی بازار پول بیشتری درگیر کرده‌اند و احتمالا تعدادی از آن‌ها که به دلیل ریسک‌ها، خرید نمی‌کردند، امروز سهم خریدند. در هر صورت بازار یک برگشت از وضعیت رکودی تجربه کرد و احتمالا این برگشت فعلا ادامه‌دار باشد.

افزایش حجم معاملات نمادهای اهرمی

معمولا زمانی که امیدواری به رشد افزایش پیدا می‌کند، خریداران اولیه سعی می‌کنند نمادهایی با پتانسیل بیشترین بازده را می‌خرند. صندوق‌های اهرمی، صندوق‌های دولتی (دارا و پالایش) و بقیه صندوق‌ها و همچنین آپشن‌ها امروز هدف خرید نوسان‌گیرهای حرفه‌ای بود. در کنار آن نمادهای لیدر مثل خودرو و شپنا هم جزو اولین اولویت‌های خرید بود.

دو نکته؛ نکته اول، نوسان‌گیرها به سود سریع و فوری فکر می‌کنند پس اگر با این رویکرد قصد خرید داریم باید به شناسایی سود سریع هم فکر کنیم. نکته‌ی دوم اگر روندی شکل بگیرد، لزوما اینگونه نیست که همین نمادها مستمرترین بازده را بدهند. به یک نکته مهم دیگر نیز توجه کنید، نوسان‌گیرها خیلی وقت‌ها اشتباه هم می‌کنند.

رشد فارغ از بازارهای دیگر

یک سوال این روزها برای خیلی‌ها مطرح شده است، آیا بورس می‌تواند فارغ از بازارهای دیگر رشد کند؟ یعنی بدون رشد دلار و سایر بازارها، امکان رشد در بورس وجود دارد؟ پاسخ به این سوال بلی است. از نظر تاریخی بارها این اتفاق افتاده است. از سوی دیگر فاکتورهای اثرگذار بر بورس و حتی همه‌ی بازار یکسان نیست که همیشه مثل هم عمل کنند. مثلا ممکن است ملک رشد کند ولی سایر بازارها بازدهی نداشته باشند. لذا تصور رشد همواره هم جهت همه‌ی بازارها ما را به اشتباه نیاندازد. این پاسخ به این معنی نیست که الان بازار روند رشدی را شروع کرده است.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید