تحلیل بازار امروز 30 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 30 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 30 مرداد 1402

 

مثبت خفیف

گاها بازار مثبت می شود حالا دلایل مختلفی می تواند باعث این مثبت شدن باشد. خبر یا گزارش منتشر می شود و توجه به یک یا چند سهم را افزایش می دهد یا به دلیل افت سنگین نمادها بعضا نوسان گیرها وارد عمل می شوند و خرید انجام می دهند. اما در این مثبت ها هر از چندگاه نیز شاهد آن هستیم که به محض مثبت شدن نماد یا نمادها، فروشنده ها از سر و کول هم بالا می روند.

لذا خریدار انگیزه ی خود برای خرید را از دست می دهد. امروز در شرایطی که بازهم شاهد یک مثبت خفیف بودیم، وجود فروشندگان سنگین تر از خریدار روی تابلو معاملات باعث شد، خریدارها کم بیاورند و پا پس بکشند و در نهایت مثبت خفیف به تعادل منفی تبدیل شد. ارزش معاملات خرد نیز به زور بالاتر از 3000 میلیارد تومان شد.

افزایش رقابت برای سیمان

با وجود رد شدن فصل ناترازی عرضه و تقاضای سیمان، مجددا شاهد افزایش تقاضا برای این کالا هستیم. بسیاری فکر می کردند با گذر از تیرماه و رفع محدودیت های برقی برای شرکت های تولیدی، خریداران نوسانی از معاملات این کالا خارج شوند و بازار متعادل شود.

اما شاهد آن هستیم که وجود طرح های عمرانی زیاد، مسکن ملی و همچنین ساخت و ساز نسبتا قابل توجه در کشور باعث شده، تقاضا برای سیمان افت نکند. این صنعت که در دو سال گذشته، یکی از بهترین صنایع بورسی از نظر بازده بوده، احتمالا در ادامه سال نیز بتواند عملکرد بهتری نسبت به بسیاری از گروه ها از خود بروز دهد.

تعداد کد خریدار در کف

تعداد کد خریدار در بورس به کف تاریخی چند سال اخیر خودش رسیده است. امروز شاهد فعالیت 105 هزار کد در معاملات بودیم. در چند سال گذشته این عدد کف تعداد کد فعال بازار بوده و تحت هر شرایطی این تعداد کد در بازار فعالیت می کند. در واقع می توان گفت همه رفته اند و همان همیشگی ها که دیگر مشغله ی دیگری ندارند سیستم معاملاتی را باز می کنند تا گرد و خاک نگیرد. برای اینکه درکی از عدد داشته باشید، تعداد کد فعال در اردیبهشت به حدود 600 هزار نفر رسیده بود.

در واقع می توان گفت از هر 6 نفر فعال بورس در اردیبهشت ماه، الان فقط یک نفر در بازار حضور دارد. بقیه یا پرتفو را دست نمی زنن یا کامل نقد کرده اند و با سرمایه خودشان کار دیگری می کنند. رسیدیم به نهایت رکود شدید. حالا اینکه چقدر در این حالت بمانیم قابل تشخیص نیست. اما تجربه نشان داده اگر اتفاق خاصی نیافتد، در این شرایط ریزش سنگین اتفاق نمی افتد اما ممکن است بازار فرسایشی شود.

ابهام در نرخ بهره

بعد از مدتها آرامش در بازار پول و بازار بدهی، شاهد افزایش محسوس نرخ سود اوراق در بازار بدهی هستیم. از طرف دیگر مجددا رقابت بانک ها برای جذب سپرده شدیدتر شده است. ما فکر می کنیم در بلندمدت به مرور نرخ سود بدون ریسک در اقتصاد ایران به بالای 30 درصد خواهد رسید، اما اینکه در کوتاه مدت چه اتفاقی می افتد و رابطه ی نرخ سود اسمی و تورم به چه تقدم و تاخری حرکت خواهند کرد بسته به سیاست بانک مرکزی دارد.

هر گونه اشتباه در تصمیم گیری می تواند هم تارگت نرخ بهره را بالاتر ببرد. معمولا در بلندمدت تورم فاصله ی خودش را با نرخ بهره اسمی حفظ می کند و می توان انتظار داشت با یک فاصله ی زمانی مجددا تورم روند افزایشی به خود بگیرد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 4/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید