تحلیل بازار امروز 30 بهمن1401

تحلیل بازار امروز 30 بهمن1401

تحلیل بازار امروز 30 بهمن1401

1) تحرک خفیف در بورس با محوریت فلزات، فولادی ها و پتروشیمی در اولین روز کاری هفته. بعد از رکورد شکنی های مداوم دلار دربازار آزاد و رسیدن آن به مرز 49 هزار تومان (البته نرخ های استخراجی از درهم برای دلار بالاتر از 50 هزار تومان را نشان می دهد) امروز شاهد کمی تحرک در گروه های ذکر شده بودیم و خریدارها کمی احتیاط را کنار گذاشتن و رو به بالا خرید کردند. البته ارزش معاملات 3900 میلیارد تومانی خرد نشان می دهد هنوز آن تحرکی که مدنظر است اتفاق نیافته است.

2) صف متانولی ها امروز جالب بود. در واقع قبل از اینکه تحرک بازار اتفاق بیافتد همون اول اینها را زدن صف خرید کردند. وقتی یه همچین شرایطی بوجود می آید و این صف خرید بدون عرضه را کنار خبر حذف بند سقف نرخ خوراک از بودجه قرا می دهیم اینطور استنباط می شود که در مورد نرخ گاز خوراک حداقل برای متانولی ها تحولی در جریان است.

سهم بالای متانول سازها در ارزآوری و دغدغه تصمیم گیران اقتصادی کشور در مورد مدیریت بازار ارز می تواند دلیل تجدید نظر در مورد نرخ خوراک این گروه باشد. البته تا آنجائیکه شنیده می شود سازمان برنامه کماکان مخالف منطقی شدن نرخ گاز خوراک است و تمایل دارد گران فروشی ادامه پیدا کند. باید ببینیم در آخر سازمان برنامه برنده می شود یا همه ی ارکان نظام.

3) رشد نرخ شمش فولاد در بورس کالا دلیلی شد بر انگیزه بیشتر خریداران گروه فولاد و فلزات. در آخرین روز بهمن ماه شاهد عرضه انواع محصولات فولادی در بورس کالا بودیم و علی رغم در نظر گرفتن شرایط محدود کننده برای سمت تقاضا بازهم به اندازه 2.5 برابر عرضه، اوردر خرید برای شمش فولاد #فخوز در تابلو نشست و نرخ هر تن 21 میلیون 400 هزار تومان به ثبت رسید. در سایر محصولات هم شاهد رقابت و تجربه نرخ های جدید فروش بودیم. بعد از مدتها شاهد افزایش عرضه ی آهن اسفنجی در بورس کالا بودیم و نرخ این محصول میان فرآیندی فولاد نیز به بیش از 10 میلیون تومان در هر تن رسید.

4) امروز با یکی از دوستان الیوت کارم که خیلی قبولش دارم مشورت می کردم. ایشان معتقد بود که شاخص می تواند اصلاح کند و تا 1380 افت کند که نسبت به عدد امروز شاخص می شود 10 درصد اصلاح. پرتفو فعلی من و سهم هایی که در حال خرید هستم بیشتر دفاعی هستند و به قولی کم نوسان تر از شاخص کل و در شرایط بد می توانند به اندازه همین شاخص اصلاح تجربه کنند.

در واقع زیانی که در حال حاضر می تواند به پرتفو من وارد شود 10 درصد است. دلیل اصلی که به ذهنم می رسد تا این زیان محقق شود، براورده شدن بخش عمده ای از ریسک های انتظاری است. حال اگر شرایط برعکس شود و ریسک های انتظاری از بین رود و بازار امیدوار بشود که مداخله های دولت و سایر ارکان درآمد و سود شرکت ها را کوچک نمی کند (در عالم واقع همیشه بخشی از ریسک های انتظاری محقق می شود مثلا 50 درصد) آن موقع بازار می تواند تا سطح بی تفاوتی ارزشی رشد کند.

سطح بی تفاوتی ارزش در حال حاضر برای شاخص کل 2 میلیون 200 هزار واحد است. در واقع اگر شرایط موجود حفظ شود و بازار از ریسک انتظاری افراطی خارج شود، بورس در زمان کوتاهی می تواند تا 44 درصد بازده دهد. ریوارد به ریسک شرایط موجود 4.4 واحد است.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید