تحلیل بازار امروز 2آذر1401

تحلیل بازار امروز 2آذر1401

تحلیل بازار امروز 2آذر1401

  •  بعد از یک هفته نوسان و هیجان مثبت و منفی، یک چهارشنبه کلاسیک را تجربه کردیم و با ارزش معاملات 3200 میلیارد تومنی امروز و این هفته را به پایان رساندیم. در مقایسه با روزهای اخیر می توان گفت روز راکدتری را تجربه کردیم و بجز چند تک سهم حرکت خاصی در بازار ندیدیم. در بازار امروز تک نمادهایی مانند #وبانک #ثمسکن #دانا در کنار گروه هایی مانند برخی نمادهای دارویی، زراعی، قطعه ساز، غذایی، حمل و نقل و تولیدکننده برق مورد توجه بودند. .

با توجه به نبود سرمایه گذار جدید بازار جریان گردشی خودش را طی می کند و هیجان همراه با این گردش پول ها باعث می شود تا فرصت های نوسان گیری در نمادهای مختلف ایجاد شود.

  • عملکرد دارویی ها در پاییز خصوصا شرکت هایی که آنتی بیوتیک تولید می کنند از نظر فروش و درآمد رشدی خواهد بود. خصوصا اینکه آنتی بیوتیک های هندی ظاهرا ماده موثر کافی نداشته و فاقد عملکرد موثر تشخیص داده شده. شرکت های تولیدکننده ی آنتی بیوتیک در سالهای همه گیری کرونا به شدت تحت فشار بودند. هم افزایش نرخ درست و حسابی به آنها داده نشد و هم به دلیل رعایت نکات بهداشتی توسط عموم مردم، شیوع بیماری هایی مصرف انتی بیوتیک را افزایش می دادند، به شدت کاهش پیدا کرد.

به همین دلیل این شرکت ها از نظر درآمد و فروش وضعیت خوبی در مقایسه با سایر شرکت های دارویی نداشتند. حالا با افزایش مصرف انتی بیوتیک و کمبود آن، شرکت های تولیدکننده این دارو وضعیت خوبی از نظر درآمد و فروش پیدا کرده اند. شرکت هایی که توزیع کننده ی اینگونه داروها هستند نیز می توانند تاثیر مثبت در درآمد و سود بپذیرند.

  •  از آنجائیکه این روزها خیلی ها سعی می کنند سهم های جامانده را بخرند، امروز بانکی ها کمی مورد توجه قرار گرفتند و حتی تا مثبت کامل نیز رسیدند. اما از آنجائیکه سابقه عملکردی این گروه در سال های اخیر اصلا خوب نبوده و سهامداران آنها متضرر شده اند. کلا صنایع و گروه هایی که بیشتر حیات خلوت دولت بوده اند، بازده بدتری داشته اند. در کنار بانکی ها مثلا می توان به نیروگاه ها نیز اشاره کرد که با توجه به بلایایی که دولت سرش آورده اصلا وضعیت خوبی از نظر بازده و عملکرد نداشته.

شاید در آینده رویکرد دولت و بانک مرکزی تغییر کند و سهامداران این دو گروه هم نفسی بکشند.

  •  نرخ سود (بازده تا سررسید) اوراق بازار بدهی (همه اوراق موجود در بورس و فرابورس) با رسیدن به 25.7 درصد به بالاترین میزان از آبان ماه سال 97 رسید. عبور از 25.5 درصد که نوعی مقاومت مهمی برای این نرخ به حساب می آمد می تواند نگران کننده باشد. حال با افزایش شدید انتشار اوراق گام روند رشد نرخ اوراق نیز تشدید شده است. متاسفانه بانک مرکزی بدون برآورد دقیق در مورد تقاضای اینگونه اوراق و عدم توجه به انجماد شبه پول در ایران، هم نرخ اوراق را متلاطم کرده است و هم رقابت برای جذب سپرده بین بانک ها را افزایش داده است.

اینکه نرخ اوراق گام به 29 درصد رسیده آش شوری است که بانک مرکزی برای اقتصاد ایران پخته است.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید