تحلیل بازار امروز 17 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 17 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 17 مرداد 1402

 

بازار شرطی

بورس ایران مدتهاست شرطی شده است. عاملی شرطی شدن زمان به زمان تغییر می کند، اما حالت شرطی بودن تغییر نمی کند. متاسفانه نوع جو رسانه ای بورس هم به گونه ای است که این شرطی شدن را تشدید می کند. و 100 البته که سیاستگذار هم نقش بالایی در این حالت دارد. مثلا همین ماجرا قیمت گاز یکی از عواملی است که بازار نسبت به آن کاملا شرطی شده است یا مثلا داستان عرضه ی خودرو در بورس کالا.

در شرطی شدن عکس العمل به کاملا ماشینی می شود. مثلا شما جو رسانه ایجاد کن که بلوک خودرویی ها واگذار می شود، حتما می توانید روی مثبت شدن مقطعی خودرویی ها حساب کنی. در بازار شرطی شده، امروز که شرایط ایجاب می کرد منفی رفتار کنیم، منفی رفتار کردیم و با ارزش معاملات 4500 میلیارد تومانی بازار را تمام کردیم.

مغایرت قانونی

هیات تطبیق مجلس مصوبه دولت در مورد نرخ گاز خوراک و سوخت را مغایر با قانون دانسته است. این هیات، نقش مشورتی به رئیس مجلس دارد و رئیس مجلس می تواند راسا یا با مشورت این هیات مصوبه یا آیین نامه را بلااثر کند. البته قبلا در این مواقع دولت می توانست به دیوان عدالت اداری مراجعه کند اما در حال حاضر رئیس مجلس می تواند اجرای مصوبه را بلااثر کند.

البته که اختلاف نظر بین دولت و مجلس وجود دارد اما در هر صورت باید دید تصمیم رئیس مجلس چه تصمیمی خواهد گرفت. البته واقعا همه ی این رفت و برگشت ها مسخره است و یکی از مصادیق همان شرطی شدن است. در این مورد اختلاف نظر بسیاری سنگینی بین دولت و مجلس وجود داشت و در نهایت شورای نگهبان به عنوان مفسر قانون تصمیم رئیس مجلس را نهایی و لازم الاجرا دانسته است. برای مطالعه بیشتر روی لینک کلیک کنید.

تعرفه گذاری

سال گذشته به نسبت امسال به شدت از نظر تصمیمات دولت مبهم تر بود. سال گذشته مثلا 10 بار تعرفه صادرات کالاها تغییر پیدا کرد. امسال موضع دولت مشخص است و پول می خواهد. مثلا وقتی دید با لغو معافیت مالیاتی صادرات به پول نرسید، بدون تردید تعرفه وضع کرد تا اجازه استفاده صادرات کنندگان از سایر معافیت های مالیاتی را ندهد. حالا دولت برای بسیاری از کالاها تعرفه گذاشته است که بعضا بسیار سنگین است.

مثلا در حالی که کنسانتره و گندله با مشکل فروش در داخل مواجه است، تعرفه سنگین در نظر گرفته شده برای کنسانتره سنگ آهن عملا صادرات را هم غیراقتصادی کرده است. در واقع دولت فکر می کند با هر تعرفه ای کالاها صادر می شوند و ایشان به درآمد تعرفه ای می رسند. اما واقعیت به گونه ای دیگر خواهد بود. بازارها استاتیک نیستند و این چیزی نیست که سیاست گذار درکش بکند.

دلاری شدن

برخلاف تمام سر و صداها اقتصاد ایران کاملا دلاری شده و از منطقه یک تهران تا دورترین روستای مرزی همه براساس دلار نسبت به ارزش دارایی ها و کالاها تصمیم می گیرند. اقتصاد ایران کاملا دلاری شده و اگر خدای نکرده دلار رشد کند، آن موقع متوهمان متوجه خواهند شد چه بلایی سر تراز دلاری آورده اند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 1/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید