تحلیل بازار امروز 15 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 15 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 15 مرداد 1402

عدم حضور خریداران بلندمدت

چشم انداز مبهم بازار در میان مدت باعث شده تا خریدار میان مدتی و بلندمدتی در بازار حضور نداشته باشد و خریدارانی که به قصد نگهداری خرید می کنند، بیشتر رویکرد حمایتی دارند. در مقابل پول قابل توجهی با روحیه کوتاه مدتی ترید می کند و در واقع سعی می کند به سود کم کوتاه مدت قناعت کند تا ابهام کمتر شود.

بعد از اینکه دیروز شاهد تب خرید در بازار بودیم، امروز این موج فروکش کرد. در واقع خریدار کوتاه مدتی قطعا رو به بالا خرید انجام نمی دهد. به همین دلیل شاهد کاهش ارزش معاملات به 4800 میلیارد تومان بودیم. بدون رفع ابهام های کلی بازار انتظار حضور خریداران میان مدت و بلندمدت نمی رود.

رنج برعکس ساعت 11

مدت هاست در بورس ایران راس ساعت 11 صبح عرضه ها افزایش پیدا می کند و هنوز دلیل مشخصی برای این موضوع بیان نشده است. امروز اما داستان برعکس بود و درست راس ساعت 11 شاهد رنج های مثبت حقوقی در نمادهای عمدتا بزرگ و پرتراکنش بودیم.

این خریدهای رو به بالا برخلاف روند جاری بازار بود و بدون منتشر شدن خبر خاصی نیز روی داد. ظاهرا این خریدار، حالت حمایتی داشته است و به صورت هماهنگ روی چند نماد اقدام به خرید کرده است. این حرکت ها برای جلوگیری از رکود شدید شاید خوب باشد، اما واقعیت بدون رفع مشکل متغیرهای اصلی تاثیرگذار بر بازار، رونق بر نمی گردد.

شایعه بازگشت خودرو به بورس کالا

امروز یک شایعه ای پخش شد مبنی بر اینکه یکسری دنبال عرضه مجدد خودرو در بورس کالا هستند. صادقانه چیزی که به ذهن خودم می رسد را می گویم. تقریبا امکان عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا وجود ندارد و شاید تنها راه نجات خودروسازهای بزرگ افزایش نرخ دیگر روی محصولاتی است که در دو مرحله پیش فروش شده است.

اما ممکن است سیاستگذار مجوز عرضه محدود خودروهای کم تیراژ عمدتا مونتاژی را در بورس کالا بدهد. هر دو خودروساز بزرگ و خودروسازهای دیگر از این نوع محصولات تولید می کنند. لذا در بهترین حالت می توان فرض افزایش نرخ دیگر برای خودروهای مونتاژ بالا (تا آخر تابستان براساس صورت مالی حسابرسی شده ی سال گذشته) و عرضه محدود خودرهای کم تیراژ در بورس کالا حساب کرد.

تمرکز بر بازار پایه

امروز داشتم نمادهایی که بیشترین صف خرید و صف فروش را داشتند را نگاه می کردم. تقریبا همه ی آنها مربوط به بازار پایه بودند. به نوعی می توان گفت یا پول فعالان درگیر خریدن نمادهای بازار پایه است یا آنها را خریده و در صف فروش نشسته است. این حالت خودش نشانه ای از رکود است و معمولا زمانی که امیدی به نمادهای بازارهای اصلی نیست، بسیاری به بازار پایه پناه می برند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید