تحلیل بازار امروز 14 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 14 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 14 مرداد 1402

مثبت نسبتا محکم

بعد از مدتها بازار دو روز مثبت پشت سر هم تجربه کرد و روز دوم توام با عرضه های سنگین و منفی بسته شدن نبود. به نظر می رسد این مثبت ناشی از افزایش فعالیت کدهایی است که این چند وقت در بازار بودند و پول جدیدی از بیرون وارد نشده است. چند دلیل برای این مثبت می توان در نظر گرفت که شاید بررسی آنها بتواند مسیر روزهای آتی را مشخص تر کند.

ارزش معاملات خرد به 6200 میلیارد تومان رسید و تقریبا 150 هزار کد خریدار در بازار داشتیم. از جمله دلایل مثبت بازار می توان به رشد قیمت های جهانی، برگشت از برخی تصمیمات، تحرک در دلار و رسیدن قیمت سهم ها به محدوده های اشباع فروش اشاره کرد. صحبت در مورد قیمت های جهانی بسیار مفصل است و در این نوشته نمی گنجد اما در مورد سه مورد دیگر به طور خلاصه توضیحاتی می دهیم.

برگشت از برخی تصمیمات

در بازار شایعاتی بود مبنی بر اینکه وزارت نفت می خواد تخفیف دوم (5 دلار و 6 دلار) را حذف کند و رد شدن این شایعه کمی آرامش ایجاد کرد. گمانه زنی هایی نیز برای تغییر در نحوه فروش خودرو به خصوص خودروی سواری به گوش می رسد. البته این داستان خودرو الان بسیار پیچیده شده است، چون وزیر قبلی بیش شمار پیش فروش روی دست خودروسازها گذاشته است و در هر تصمیم وضعیت آن پیش فروش ها نیز بایستی در نظر گرفته شود.

واقعیت این است که خودرویی ها در لوپی افتاده اند که جز با ترمیم قیمت فروش کارخانه موضوع قابل حل نیست.  چون در حال حاضر اصلا خودرویی برای عرضه در بورس کالا ندارند ( بر فرض بازگشت فروش خودرو در بورس کالا). مگر اینکه قیمت فروش کارخانه کمی ترمیم پیدا کند و هم زمان برای برخی ماشین ها اجازه ی فروش در بورس کالا صادر شود. به هر حال این مشکل باید حل شود وگرنه این دو خودروساز تعطیل خواهند شد.

در مورد پالایشی ها نیز فعلا صحبت از حذف تخفیف ناشی از تخفیف نفت صادراتی ایران از میان رفته است. از جهت تصمیمات اگر مدتی تصمیمی نگیرند خودشون بزرگترین سیگنال برای آرامش است. در این فقره البته حل مشکل نرخ ارز در دسترس شرکت های صادراتی و نرخ تسعیر پالایشگاه ها از جمله مواردی است که می تواند در ادامه دار بودن روند رشد تاثیرگذار باشد.

نوسان دلار

دلار با یک دامنه ی محدودی نسبت به 50 هزار تومان در حال نوسان است و چندان تمایلی به فاصله گرفتن شدید از آن ندارد. این در حالی است که سهامداران کاملا چشم انداز متفاوتی از واقعیت بازار ارز دارند. زمانی که دلار کمی از 50 هزار تومان پایین تر می آید، سریعتا تصور فعالان طوری می شود که انگار قرار است دلار تا 40 هزار تومان بریزد. برعکس کمی نفوذ به بالای 50 هزار تومان هم تصور برعکس 60 هزار تومانی را ایجاد می کند. فعلا دلار در گیر 50 هزار تومان است اما نفوذ آن به بالای 50 ( که فعلا ادامه دار نبوده) کمی اشتیاق به خرید ایجاد کرد. روند دلار و میزان فاصله مثبت یا منفی آن از 50 هزار تومان می تواند در حرکت بازار تاثیر بالایی داشته باشد.

160 میلیارد دلار مهم

همانگونه که چندبار به این نکته اشاره شد، 160 میلیارد دلار ارزش بورس ایران، محدوده ی بسیار مهمی است که افت به کمتر از آن با ظرفیت تولیدی و خدماتی فعلی بورس ایران امکان پذیر به نظر نمی رسد و اگر هم اتفاق بیافتد بسیار موقت صورت می گیرد. هم تراز با این ارزش بازار دلاری، قیمت بسیاری از سهم ها از جمله خودرویی ها و پالایشی ها و حتی شستا به محدوده ای رسید که به اصطلاح اشباع فروش شد. لذا بخشی از این مثبت اخیر به این دلیل و برگشت از اشباع فروش است. طبیعتا اخبار مثبت دیگر مثبت رشد قیمت های جهانی یا تحول در متغیرهای دیگر تاثیرگذار بر وضعیت شرکت ها می تواند این برگشت را تثبیت کند و روند ادامه دار ایجاد کند.

 

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید