تحلیل بازار امروز 14آذر1401

تحلیل بازار امروز 14آذر1401

تحلیل بازار امروز 14آذر1401

  •  از آن روزهای سردرگم بازار را تجربه کردیم. با اینکه ارزش معاملات خرد، حدود 3500 میلیارد تومن بود که به نسبت عدد خوبی است اما بازار روند یا حرکت مشخص نداشت. در اکثر نماد شاهد نوسان چندباره مثبت به منفی و برعکس بودیم و در نهایت هم تقریبا بازار منفی بسته شد. البته بازهم وضعیت نمادهای کوچک و متوسط در مجموع بهتر از نمادهای بزرگ بود. در گروه های مختلف که معمولا اندازه بازار کوچکی دارند نمادهای مثبتی قابل توجهی مشاهده می شد ولی کلیت بازار سردرگرم بود.

 

  • یکی از نکات جالب توجه بازار امروز ارزش معاملات بالای نماد خبنیان بود. خبنیان در یکسال گذشته نزدیک به 10 برابر شده است و امروز بیشترین ارزش معاملات خرد را به خودش اختصاص داد. بعد از چندین روز که این نماد صف خرید بود، با عرضه صف نزدیک به 220 میلیارد تومن در این نماد پول جا به جا شد.

امیدواریم خاطره تلخ #وسالت در این نماد تکرار نشود. #وسالت بعد از رشد خیره کننده در یکسال گذشته و رسیدن به 9350 تومان (حداکثر قیمتی که تجربه کرد) وارد فرایند اصلاح شد و تا امروز 12 درصد افت تجربه کرده و بیش از 200 میلیارد تومن پول در آن گیر کرده و هر روز دارندگان در صف فروش باهم رقابت می کنند تا شاید اردر فروش آنها از بین 20 میلیون سهم موجود در صف فروش، در 100 هزار اول قرار بگیرد و به فروش برسد.

  •  شرکت های کوچک و متوسط که پی به ای آینده نگر نچندان بالا (محدوده ی 5 تا 7) دارند، به فراخور شرایط بازار و گردش پول این روزها مورد توجه قرار می گیرند. البته اطمینان از سودآوری و عدم عملکرد ضعیف در فصل تابستان و ماه های اخیر هم در تصمیم گیری سرمایه گذاران نقش دارد. مثلا در صنعت کاشی یک روز #کلوند مورد توجه است، روز دیگر #کپارس و امروز #کحافظ. در صنایع دیگر مثل غذایی ها، زراعی ها، فلزی های کوچک، سیمانی ها، کانی های غیرفلزی و غیره هم این شرایط حاکم است.

در نتیجه بعد از مدتی می بینیم مثلا همه ی سهم های این شکلی که اولا پی به ای آینده نگر معقولی دارند، دوما ریسک خاصی متوجه آنها نیست، سوما عملکرد بدی در تابستان یا ماه های اخیر نداشته اند کمابیش به یک اندازه رشد کرده اند. اینجا محل امن بازار در روزهای جاری است.

  • می گویند گذشته چراغ راه آینده است. حتی یک کتاب جالبی داریم به همین نام در مورد تاریخ معاصر ایران که خود آن کتاب هم داستان شنیدنی دارد. حالا باید دوباره بگوییم گذشته چراغ راه آینده است. در اقتصاد ما همه اتفاقات تقریبا با کمی تغییر جزئی مجددا تکرار می شود.

مثلا همین داستان قطعی گاز پتروشیمی ها در زمستان یا مثلا همین داستان تکراری کنترل تورم با نرخ بهره و البته شکست آن. اما دوچیز است که تغییر می کند. اولی مسئولی که قرار است اشتباه قبلی را مجددا تکرار کند. دومی وضعیت بنگاه های صنعتی و اقتصادی و 100 البته رفاه مردم که هر سال بدتر از پارسال می شود.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 4 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

بخش نظرات
  1. عالی مثل همیشه