تحلیل بازار امروز 10 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 10 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 10 مرداد 1402

تحرکات مثبت

از دیروز شاهد تحرکات مثبت در بازار هستیم که در آخر وقت امروز به حد بالای خودش رسید، البته عمق این تحرکات به حدی نیست که بگوییم برگشتی در حال شکل گیری است یا روند مثبت ممکن است شروع شود. اما به خوبی می توان گفت که قیمت خیلی از سهم ها در محدوده ای است که فروشنده به راحتی توان هل دادن آن به سمت پایین را ندارد. امروز در یک بازار نصف و نیمه مثبت ارزش معاملات خرد به 4700 میلیارد تومان رسید که کماکان سیگنالی از رشد نیست. بازار می تواند یه برگشت به بالا تجربه کند و ما کماکان فکر می کنیم مرداد با بازده مثبت در بورس بسته خواهد شد اما فعلا صبر می کنیم تا نشانه ها را بیشتر ببینیم.

دلار؟!

در دو روز گذشته دلار کمی رفتار هیجان مثبت به خود گرفته است. درست است که کماکان در بازه ی بی خطر 47 تا 54 است اما این حرکت سریع در دو روز معمولا تحت تاثیر اخبار اتفاق می افتد. چند خبر مهم در مورد دلار در حال چرخش است که ممکن است تحت تاثیر آن این حرکت اخیر اتفاق افتاده باشد. اول اینکه بانک مرکزی تصمیم گرفته است کانون صرافی ها را منحل کند و به نظر می رسد مهمترین خبر تاثیر گذار همین باشد. خصوصا اینکه نرخ هرات پشت سر نرخ تهران بالا آمد. خبر مهم دوم احتمالا مربوط به مذاکرات پشت پرده ایران و آمریکا باشد که ظاهرا به بن بست کامل رسیده و بدون نتیجه مانده است.

در همین حین البته یک خبر در مورد پذیرش FATF از سوی ایران به خاطر شرط پیمان شانگهای در حال چرخش بود که شاید فیک به نظر رسیدن آن باعث برگشت سریع بازار شد. یک خبر هم البته وجود دارد که شاید آخر هفته برنامه ای برای گران کردن بنزین در کار باشد و دلار به خاطر آن گارد احتیاط رو به بالا گرفته است. از نظر ما احتمالا همان خبر اول یعنی انحلال کانون صرافی ها، خبر تاثیرگذار است.

پالایشی ها

در مجموع مشوق ها و ریسک های صنعت پالایشی، چند وقت پیش یک شایعه ای در بازار پیچید که قرار است تخفیف 5 دلار و 6 دلار حذف شود و با فرمول دیگری جایگزین شود. پالایشی ها دو مرحله تخفیف می گیرند. تخفیف اول مربوط به قانون هدفمندی یارانه هاست و نفت باید 95 درصد قیمت صادراتی به پالایشگاه ها تحویل گردد. این تخفیف در بودجه 1402 منوط به کیفی سازی و حذف نفت کوره از سبد محصولات شد و البته عدم تقسیم 40 درصد سود سالانه. تخفیف دوم اما به خاطر با تخفیف فروخته شدن نفت و فرآورده های ایران در بازارهای جهانی است.

در حال حاضر تخمین زده می شود نفت ایران با 15 دلار تخفیف فروخته می شود. قانون می گوید مبنای قیمت نفت تحویلی باید نرخ صادراتی باشد و از آنجائیکه نرخ صادراتی محرمانه است، وزارت نفت یک فرمولی درست کرد که نسبت به میانگین قیمت سه هاب بین المللی 5 دلار (نفت سبک) و 6 دلار (نفت سنگین) تخفیف در نظر گرفت. حالا ظاهرا بحث ملغی شدن این تخفیف دوم کنار گذاشته شده است و شاید به این دلیل پالایشی ها مورد توجه قرار گرفتند.

تعطیلی به خاطر گرما یا برق

هوا گرم است و آفتاب هم سوزان. هم زمان برق برای شهرک های صنعتی و بسیاری از مشترکان دیگر به صورت روزانه چند ساعت قطع می شود. البته مدیریت شبکه ی برق به شکلی بوده است که در بخش خانگی حداقل در شهرهای بزرگ قطعی خاصی تجربه نشده است. در هر صورت دولت اعلام کرد به خاطر گرما دو روز تعطیلی سراسری در نظر گرفته است. قاعدتا مدیریت برق نیز در این تصمیم بی تاثیر نبوده است.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید