مازاد ارز نیما در حال صفرشدن

مازاد ارز نیما در حال صفرشدن

مازاد ارز در سامانه نیما در حال صفر شدن است

مازاد ارز نیما در حال صفرشدن

در سال های گذشته عمده ی ارز مورد نیاز برای واردات انواع کالاها از طریق سامانه نیما و با عرضه ی ارز صادرات کنندگان در این بازار تامین شده است. نرخ ارز در این سامانه معمولا کمتر از نرخ ارز در بازار آزاد بوده و زمانی که التهاب در بازار ارز به هر دلیلی افزایش پیدا کند و نوسان در بازار آزاد افزایش پیدا کند، به دلیل ثبات در سامانه ی نیما، این فاصله زیاد می شود.

به دلیل تقاضای ارز توسط واردکنندگان در این سامانه، سرعت تغییرات در آن نیز پایین است اما بعد از مدتی همواره فاصله ی بین نرخ ارز در سامانه ی نیما و بازار آزاد مجددا با رشد ارز نیمایی به میانگین تاریخی خودش باز گشته است.

در دو ماه اخیر فاصله نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد بسیار افزایش پیدا کرده و در حالا حاضر نرخ ارز در بازار آزاد نزدیک به 60 درصد گران تر از نرخ ارز در سامانه نیما است. همین مساله باعث ایجاد فرصت ناب و بی دردسر برای کسانی شده است که می توانند با نرخ ارز نیمایی واردات انجام دهند و از آنجایی که اکثر کالاها و تجهیزات در بازار داخلی با نرخ ارز آزاد معامله می شوند، این فاصله تبدیل به فرصت طلایی و رانت ویژه شده است

تحت تاثیر همین موضوع تقاضا در سامانه نیما افزایش پیدا کرده است و در طرف مقابل به دلیل محدودیت در صادرات و همچنین عدم النفع شدیدی که برای صادرکننده های ایجاد شده، عرضه ارز در سامانه نیما کاهش پیدا کند. در سامانه معمولا ما شاهد یک عرضه ی انباشته هستیم که به مرور در روزهای هفته برای آن تقاضا بوجود می آید.

در واقع به دلیل مقیاس بزرگ تر صادرکنندگان در مقابل واردکنندگان، همواره سمت عرضه پر است و به مرور واردکنندگان آن ارزها را می خرند.

مازاد ارز نیما در حال صفرشدن

همانگونه که در تصویر دوم مشخص است، میزان عرضه روزانه ارز در سامانه نیما در مقیاس میلیون دلار از ابتدای آذرماه روند کاهشی پیدا کرده است و مدام در حال کاهش است. در نگاه اول شاید دلیل این موضوع صرفا کاهش عرضه از سوی صادرکنندگان در نظر گرفته شود. البته صادرکنندگان به دلایل مختلف ارز کمتری برای عرضه داشتند که منجر به کاهش عرضه شده است.

کاهش نرخ کامودیتی، اختلال در تامین گاز و برق مورد نیاز صنایع و عوامل دیگر از مهترین دلایل بوده است. اما واقعیت این است که به دلیل افزایش تقاضا، عرضه ی انباشته با سرعت بیشتری خریداری شده به همین دلیل عرضه ی انباشته در سامانه نیما به صورت مداوم در حال کاهش بوده است. در تصویر اول هم مشهود است که عرضه ی انباشته در بعضی روزها حتی به صفر رسیده است. یعنی همه ی ارز عرضه شده توسط متقاضیان خریداری شده است.

مازاد ارز نیما در حال صفرشدن

میزان ارز معامله شده در سامانه نیما نیز نشان می دهد در کنار کاهش عرضه به دلایل ذکر شده، تقاضای روزانه برای ارز در سامانه ی نیما نیز افزایش پیدا کرده است. در هفته های اخیر میزان معامله در سامانه نیما به یک میلیارد دلار نیز رسیده است در حالی که چندماه پیش این تقاضا در حدود 600 تا 700 میلیون دلار بوده است.

نتیجه گیری:

به نظر می رسد ادامه روند فعلی در معاملات سامانه نیما که همراه با کاهش عرضه از سوی صادرکنندگان و همچنین افزایش تقاضا از سوی واردکنندگان به دلیل فاصله جذاب نرخ ارز در این سامانه با بازار آزاد بوده منجر به افت شدید عرضه ی انباشته در سامانه نیما شده است.

در صورتی که به هر دلیل میزان صادرات از رقم فعلی افت کند یا روند گپ شدید بین نرخ نیما و نرخ آزاد حفظ شود و تقاضا تشدید گردد، تراز سامانه نیما از مثبت به منفی تغییر جهت خواهد داد. در صورت این چرخش در سامانه نیما از مثبت به منفی شرایط بسیار بحرانی می تواند باشد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 74 نفر 4.6/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

بخش نظرات
  1. کی قراره نجات پیدا کنیم از شر این تصمیم گیران رانتخوار

  2. با سلام
    ممنون از شما بابت تحلیل های خوبتون
    میشه چند تا از سهم های آینده دار با پی به ای پایین برای سرمایه گذاری بلند مدت پیشنهاد کنین
    کانال تلگرامی شما را من دنبال میکنم ممنون میشم از تحلیل سهم های ارزنده ارائه بدین

    • به زودی تحلیل سهام به سایتمون اضافه میشه .

  3. منظور از بسیار بحرانی یعنی دلار 60 هزار

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد