تحلیل بازار 16خرداد 1401

تحلیل بازار 16خرداد 1401

تحلیل بازار 16خرداد 1401

1) بازار تحت تاثیر ترس از افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی روز منفی نسبتا سنگینی را تجربه کرد. 5 هزار میلیارد تومن ارزش معاملات خرد داشتیم و این در حالی بود که حقیقی ها 1 هزار میلیارد تقریبا سهم به حقوقی ها فروختند. این بازار منفی در شرایطی اتفاق افتاد که به دلیل رشد نرخ دلار و تثبیت و روند افزایشی قیمت های جهانی خیلی انتظار این واکنش از بازار را نداشتند. اما ترس از سیاست های اشتباه دولت و سایر ارکان تصمیم گیر در دو سال گذشته از همه چیز برای بازار مهمتر بوده.

2) اول بلندمدت بازار را باهم تعیین تکلیف کنیم بعد بریم سراغ کوتاه مدت. فرمول بلندمدت ساده است. همزمان با رشد نقدینگی و پول، دسترسی به ارز توسط دولت تضعیف شده. به همین دلیل قیمت میانگین دلار آزاد رشد خواهد کرد و نرخ نیما هم خواه ناخواه خودش را با نرخ دلار آزاد متناسب خواهد کرد. همین الان هم البته فاصله نیما با آزاد بسیار قابل توجه شده است. به همین دلیل تکلیف در بلندمدت مشخص است. اما در کوتاه مدت چه اتفاقاتی ممکن است بیافته.

3) اما در کوتاه مدت ما سه مشکل داریم. مشکل اول کی اجازه می دهند نرخ نیما فاصله اش رو به بالا با نرخ ازاد کم بشود. می دانیم یک دوره مقاومت همی شه از سوی دولتی ها وجود داشته. مشکل دوم، سیاست های پولی است که ممکن است در کوتاه مدت نرخ بهره اسمی را افزایشی کند و همین مساله بازار را اذیت کند و اما مشکل سوم و بزرگتر چشم تیز کردن دولت برای درآمد و سود شرکت ها بخصوص در بخش هزینه و مالیات غیره.

اما ما می دانیم نتیجه همه این مداخلات اشتباه در نهایت منجر رشد بیشتر دلار و حتی تورم بیشتر می شود. لذا با وجود کوتاه مدت پرتلاطم می توانیم انتظار بلندمدت مناسب از بازار را داشته باشیم. بازده انتظار چقدر می تواند باشد؟! همان تورم می تواند میانگین بازده مورد انتظار باشد اما از چه قیمتی، ابتدای امسال را می توان مبنای مقایسه قرار داد.

یعنی اگر فکر می کنیم امسال 40 درصد تورم داریم میانگین بازده سهم ها در کل سال در همین حدود خواهد بود. حالا اگر کسی زرنگ باشد و در کف بخرد بازده بیشتر کسب خواهد کرد.

4) در کوتاه مدت چه کنیم؟ معمولا سهم های بنیادی که فروشنده عجول ندارد، افت چندانی نمی کنند و حتی می توان در دوره تلاطم آنها را نگهداری کرد، ولی سهم های دارایی محور با وضعیت بنیادی نچندان مطلوب می توانند نوسان منفی بکنند و خوب با نوسانات آنها باید تصمیم گیری کرد. در دوسال گذشته بارها گفته ام، بازار ما یک بازار معمولی است که در تاریخ نچندان دور بدنام هم شده. انتظار شاهکار از آن نداشته باشیم.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد