تحلیل بازار امروز30مهر 1401

تحلیل بازار امروز30مهر 1401

تحلیل بازار امروز30مهر 1401

1) امروز بازار تحت تاثیر گزارش های شش ماهه بود و نمادهایی که گزارش های خوبی منتشر کردند مورد توجه قرار گرفتند. البته نمادهایی بیشتر مورد توجه بودند که گزارش های خیلی خیلی خوبی منتشر کردند و ذکر این نکته نیز ضروری است که عکس العمل بازار از انتظارات ضعیف تر بود. یک نکته مهم دیگر عملکرد بهتر نمادهای شاخص هم وزن از شاخص کل در گزارش های تابستان است.

در واقع چون شرکت های کوچک و متوسط عملکرد تابستان بهتری داشته اند، در بررسی بازار مشاهده می کنیم که تعداد نماد با عملکرد خوب خیلی زیاد شده اما از نظر ارزش بازار چون وزن اینها در مقابل شرکت های بزرگ چندان قابل توجه نیست، عملکرد کلی بازار متوسط به نظر می رسد.

2) واقعیت تعداد ادمهایی که در بازار مانده اند اکثرا یا تحلیل گر خوبی هستند و می توانند عملکرد شرکت ها را قبل از انتشار گزارش برآورد کنند یا به منبع اطلاعاتی (تحلیلی) وصل هستند و قبل از انتشار می توانند عملکردها را تخمین بزنند. لذا برای رشد قیمت سهام تحت تاثیر گزارش عملکرد، لازم است آن گزارش خیلی خیلی خیلی بهتر از انتظار باشد یا اینکه نماد خیلی تو چشم نبوده باشد. نه اینکه بگیم بازار گزارش محور نیست و این حرف ها، پول نیست که بیاد با آمدن گزارش ها دلش قرص بشه و شروع به خرید کنه.

3) قطعه سازی ها، لبنی ها، زراعی ها از جمله گروه هایی هستند که گزارش های تابستان خوبی منتشر کرده اند. به نظر می رسد هم زمانی افزایش نرخ محصول در این گروه ها و حفظ مقداری فروش باعث شده با رشد مبلغ فروش حاشیه افت نکند. در صورت پایداری این حاشیه سود تابستان و حفظ مقداری فروش می توان گفت جزو بهترین گروه ها در سود آینده نگر پایدار خواهند بود. برخی شرکت ها ممکن است گزارش 6 ماهه خوبی بدهند ولی به دلیل عدم پایداری در سود، در فصول آتی وضعیتی خوبی پیدا نکنند. و نباید سود تابستان را به فصول آتی تعمیم داد.

4) ارزش معاملات خرد در روز آخر مهر ماه در حدود 2200 میلیارد تومن بود. به این ترتیب میانگین ارزش معاملات خرد در مهرماه چیزی در حدود 2400 میلیارد تومن ثبت شد که به شدت عدد پایینی است و می توان گفت بازار رسما تعطیل بوده است. به این ترتیب نسبت ارزش معاملات خرد روزانه به ارزش کل بازار به کمتر از 4 صدم درصد رسید. این نسبت یکی از اصلی ترین نسبت های نشان دهنده دوران رونق و رکود در بازار سهام است و می توان گفت در حال حاضر یکی از بدترین دوره های خودش را پشت سر می گذارد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد