تحلیل بازار امروز 9 اسفند1401

تحلیل بازار امروز 9 اسفند1401

تحلیل بازار امروز 9 اسفند1401

 

1) یک روز نوسانی که از منفی به مثبت حرکت کرد و البته به شکل متعادلی به پایان رسید. بورس ایران و البته همه بازارهای مالی عمدتا دو دسته ی اصلی فعال دارد. تریدرها و سرمایه گذارها. تریدرها معمولا دوره ی نگهداری بسیار کوتاه مدت دارند و بعضا حتی یک روز هم سهم را نگه نمی دارند. سرمایه گذارها اما عمدتا دوره نگهداری چند هفتگی یا حتی چند ماهه دارند. این دو سه روز تریدرهای روزانه و کوتاه مدت به شدت در حال گردش پرتفو بودند و چندین بار فروش و خرید انجام داده اند. به همین دلیل شاهد افزایش نوسان در بازار هستیم. تریدرهای کوتاه مدت به بازده کم و سریع قانع هستند و به محض اینکه احساس کنند روند در حال اتمام یا چرخش است، پوزیشن خودشان را عوض می کنند. از طرف دیگر سرمایه گذاران میان مدتی با توجه به توجیه بنیادی بسیاری از سهم ها و با نیم نگاهی به بازار دلار، سهم های مختلف را خریداری می کنند، خصوصا در زمانی که نمادها منفی شده باشند و فروشنده داشته باشند. ارزش معاملات خرد کماکان عدد خوبی است و به بیش از 9900 میلیارد تومان رسید.

 

2) وزارت صمت تصمیم گرفته است که شرکت های زنجیره ی فولاد 100 درصد محصولات خودشان را با نرخ پایه مبتنی بر ارز بازار مبادله (نیما دوم) در بورس کالا عرضه کنند و بعد اگر خریداری نبود و چیزی مازاد ماند، می تواند آنرا صادر کند. محصولاتی که در بورس کالا عرضه می شوند دو دسته هستند. برخی مانند شمش مازاد عرضه دارند و تقاضای داخل بسیار کمتر از تولید است اما برخی دیگر یا در تعادل هستند یا به شکلی هستند که مازاد تقاضا دارند. پیامد این تصمیم چیست؟ کالاهایی که مازاد عرضه ندارند، رقابت خواهند شد و خوب خریداران با توجه به نرخ پایین آن نسبت به دلار آزاد برای خریدش دست و پا خواهند شکست و ممکن است اگر ناظر اجازه دهد حتی تا قیمت تابلو رقابت کنند. کالاهایی که مازاد بودند و صادر می شدند نیز تقاضای کمتری خواهد داشت و رقابت چندانی برای خرید آنها نمی شود. طبیعتا مصرف کنندگان کالاهای دارای مازاد عرضه منتفع می شوند و از طرف دیگر به دلیل کاهش مقطعی صادرات ناشی از این محصولات، زمنیه برای رشد بیشتر نرخ ارز فراهم می شود. ای کاش یک مدت هیچ کاری نکنند. مطمئنا نتیجه بهتر می شود. خوب به هر حال قرار بود با اشتباهات دولت ترید کنیم به ما؟ حالا باید شرکت هایی که منتفع می شوند را پیدا کنیم و سهام آنها را بخریم. تجار کالاها هم که خودشان می دانند چه کنند نیازی به راهنمایی ما نیست.

 

3) چند روزی است در بازار مبادله ای عرضه ی ارز ترجیحی نداشتم و بعد از همان روز اول و آن عرضه سنگین که بلعیده شد، تقریبا دیگر عرضه ای نداشتیم. امروز هم عرضه های بازار مبادله ای به شکل رقابتی بوده و خبری از ارز پتروشیمی ها و فلزی های در این بازار نبود. به دلیل حجم کم عرضه نیز، همه ارزها در سقف 39526 تومانی معامله شدند. این داستان ارز صادرکنندگان و واردکنندگان هم برای خودش شده است یک معضل. نه دولت و مجلس راضی هستند، نه صادرکنندگان که مجبور شده اند ارز خودشان را به قیمت پایین بفروشند و نه واردکنندگانی که مدعی هستند به سختی ارز گیرشان می آید و برخی از آنها ماه هاست با وجود تامین منابع مالی مورد نیاز، هنوز نتوانسته نه به 28500 و نه به 36 هزار خرده ای ارز تامین کنند. اگر کار به همین منوال جلو برود، چند ماه بعد یا کالاهای مصرفی نایاب می شوند یا مجددا شاهد تصمیمات جدید باشیم. ماه رمضان در حال فرارسیدن است و بسیاری از شرکت های تولیدی صنایع غذایی و شوینده و مشابه هنوز نتوانسته ارز دریافت کنند.

 

4) پتروشیمی های بزرگ تک تک شفاف سازی می دهند که دیگر نرخ ارز آنها 28500 به فروش نمی رسد و با نرخ ارز بازار مبادله ای محاسبات انجام خواهند داد. در واقع علاوه بر ارز ناشی از صادرات، خوراک بین مجتمعی را هم با این نرخ جدید محاسبه و به واحدهای پایین دستی تحویل می دهند. همین روند چند روز یا چند هفته بعد در صنعت پالایش نیز اتفاق خواهد افتاد و شاهد شفاف سازی در مورد نرخ ارز جدید پایه محاسبات آنها خواهیم بود. در بسیاری از صنایع این اتفاق افتاده یا به زودی خواهد افتاد و فعلا بازار دوست دارند منتظر باشد تا اخبار کامل منتشر شود تا خودش را تکان دهد.

 

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 4.5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد