تحلیل بازار امروز 9آبان 1401

تحلیل بازار امروز 9آبان 1401

تحلیل بازار امروز 9آبان 1401

1) سرانجام پس از مدتها شاهد مثبت شدن بازار بودیم. البته در همین یک ماه اخیر بعضی از سهم ها جوری کاهش پیدا کردند که اگر یک هفته پشت سر هم صف خرید بشوند تازه می رسند به قیمت های اوایل شهریور. در روز جاری با ارزش معاملات 2500 میلیارد تومنی هم شاخص کل مثبت خورد و هم شاخص هم وزن. فعلا با شرایط حاضر باید گفت مثبت امروز و مثبت احتمالی روزهای آتی در نتیجه واکنش به ریزش شدید بوده و شروع روند یا موج مثبت نیاز تغییرات بنیادی در متغیرهای کلان دارد که هنوز اتفاق نیافته.

2) امروز اول صبح بازار یه حرکت مثبتی را شروع کرد که رفته رفته با فشار عرضه وضعیت مثبت ضعیف تر شد. از نیمه بازار شاهد ورود پول حقیقی درشت بودیم که خرید رو به بالا انجام داد. هم زمان اما حقیقی خرد به فروشش ادامه داد. در واقع می توان گفت تغییری که در روند معاملات امروز پیش آمد، خرید کد یا کدهای حقیقی درشت تر در نیمه دوم بازار بود.

حالا شاید بگویید چرا اینقدر ریز تابلو را بررسی می کنی؟ باید بگویم علاوه بر همه متغیرهای کلان که بارها در موردش صحبت کردیم، در روند یک ماهه اخیر پنیک ادامه دار تاثیر بسیار بالایی در منفی های ادامه دار داشته. دیروز هم در مورد تکنیک های اجرایی برای مدیریت پنیک صحبت کردم. به نظر می رسد متولی یا متولیان بازار در حال تلاش برای کم کردن هر چه بیشتر هیجان منفی در بازار هستند.

3) بالاخره سازمان خصوصی سازی توانست بلوک 12 درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، یکی از بزرگترین شرکت های ایران را واگذار کند. البته 10 روزی طول می کشد تا معامله تایید بشود. خریدار این بلوک صندوق بازنشستگان صنعت نفت بوده است. در سه روز اخیر پالایشگاه نفت تهران و این صندوق برای خرید بلوک رقابت می کردند و در نهایت #شتران از خرید بلوک کنار کشید و #فارس به صندوق نفت رسید.

بسیاری این رقابت را تلاش دو وزارت خانه نفت و اقتصاد برای در دست گرفتن مدیریت این هلدینگ معظم تفسیر نمودند که در نهایت وزارت نفت پیروز شد. بسیاری نسبت به قیمت معامله و قیمت سه برابری آن نسبت به تابلو معاملات خرد انتقاد کردند. اما آیا این واگذاری و این معامله بد بود یا خوب؟

4) اینکه قیمت معامله خوب بوده یا بد و اینکه ایا باید با تابلو خرد مقایسه شود یا نه بحث های زیادی مطرح شده است ولی باید قبول کرد در این ارقم پیدا کردن دارایی که دلاری باشد (یعنی با دلار رشد کند) و امکان توسعه داشته باشد به این راحتی نیست. شاید خریدارها هم به این فکر کرده اند و حاضر شدند قیمت نسبتا بالایی را بپردازند. از منظر بازار اما تجربه نشان داده هر موقع تعامل دولت و بازار سهام افزایش پیدا کرده، توجه به منافع سهامداران خرد نیز افزایش پیدا کرده است.

شاید این واگذاری فتح بابی باشد برای دیگر واگذاری ها و بالاخره دو بلوک گیر کرده #خودرو و #خساپا نیز به مرحله واگذاری برسد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد