تحلیل بازار امروز 8 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 8 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 8 مرداد 1402

شایعاتی منفی

امروز مجددا شاهد یک فروش دسته جمعی و منفی سنگین بودیم. به نظر ما نبود تقاضا و زده شدن سرمایه گذاران از بازار باعث منفی بود ولی خوب معمولا بعضی روزها بهانه ای جور می شود تا زیان سنگین را شناسایی کرده و از بازار خارج بشویم. امروز شایعه بررسی تعطیلی بورس کالا در دولت پشتوانه روانی شناسایی زیان بود. واقعیت این است که بسیاری که اتفاقا نفوذ قابل ملاحظه ای در دولت و سایر ارکان حاکمیت دارند طرفدار برچیده شدن بورس کالا هستند یاسر جبرائیلی به عنوان بلندگو به دست این جریان چند وقت پیش انحلال بورس کالا را در توییتر مطرح کرد.

اما اینکه واقعا این اتفاق بیافتد بعید به نظر می رسد. البته تا زمان نگارش این گزارش، روابط عمومی سازمان بورس در این مورد تکذیبیه ای منتشر کرده است. به نظر من علی رغم اینکه در دولت طیفی فکر می کنند با تعطیلی بورس کالا می توان تورم را مهار آهنین کرد و اتفاقا پیگیر هم هستند و به انحای مختلف این موضوع را مطرح می کنند، اما دولت این کار را نمی کند. دلیل آن هم مشخص است، همین الان قیمت های بورس کالا کاملا در کنترل دولت است، از قیمت پایه گرفته تا میزان رقابت تا کسانی که اجازه ی خرید دارند.

چرا باید دولت یک بازار کاملا تحت کنترل را تعطیل کند؟ آیا جایگزین می تواند از شرایط فعلی تحت کنترل تر باشد؟ قطعا نه. البته تصمیمات اشتباه در این دولت کم نبوده است ولی فکر می کنم این یک مورد را می دانند که پیش بردن سیاست های کنترلی آنها با وجود بورس کالا راحتتر است. شاید هم زیادی امیدوار هستم که این استدلال واضح را متوجه بشوند. من از یک چیز دیگر می ترسم، بورس کالا بماند و در موج بعدی رشد قیمت ها، اجازه ندهند انتفاع به جیب شرکت ها برود.

ارزش معاملات خرد

ارزش معاملات خرد امروز به 5700 میلیارد تومان رسید که نسبت به روزها و هفته های اخیر عدد بهتری است. این را هم می توان مثبت تفسیر کرد و هم منفی. مثبت از این نظر که در قیمت های پایین تر تقاضا وضعیت بهتری دارد اما منفی از این جهت که بازار تنها در شرایطی دچار افزایش ارزش معاملات می شود که بازار به شدت منفی باشد. احتمالا بخشی از این افزایش معاملات نیز مربوط به بازارگردان ها و خریداران حمایتی است. تکرار مکررات می شود اما خوب در رکود قرار داریم آن هم از نوع شدید.

زراعت و رشد بالا

صنعت زراعت در تیرماه جزو بهترین رشد های درامد نسبت به میانگین 12 ماه را داشته است. میانگین رشد صنعت درآمد صنعت زراعت در تیرماه نسبت به میانگن 12 ماه گذشته 36 درصد بوده است، در حالی که رشد درآمد تیرماه کل شرکت های بورسی نسبت به میانگین 12 ماه تنها 5 درصد بوده است. این درحالی است که در ماه ها و فصول قبلی نیز رشد درآمد این صنعت با حفظ حاشیه سود خوب بوده است. بهترین رشد در این صنعت مربوط به زپارس، زشگزا و سپید به ترتیب با 166، 43 و 43 درصد بوده است.

رشد تولید و فروش ذرت بذری باعث عملکرد بسیار جالب زپارس در ماه های اخیر شده است. البته نرخ فروش ذرت بذری به عنوان اصلی ترین محصول این شرکت نیز نسبت به سال گذشته 3.7 برابر شده است. اکثر زپارس را به خاطر زمین هایش خرید و فروش می کنند ولی ادامه روند رو به رشد تولید و فروش می توان این شرکت را وارد زون پی به ای بازار کند. زشگزا نیز به دلیل رشد نرخ فروش و همچنین رشد مقدار فروش در تیرماه جالب بوده است. اما داستان در سپید بیشتر به نرخ فروش بر می گردد.

تقریبا بعد از یکسال سرکوب قیمت مرغ، بالاخره فنر از دست مهارکنندگان آهنین در رفت و قیمت مرغ به شدت رشد کرد. طبیعتا این وسط شرکت هایی که توانسته اند زیر فشار دوام بیاورند نیز از نرخ های جدید منتفع می شوند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد