تحلیل بازار امروز 8آبان1401

تحلیل بازار امروز 8آبان1401

تحلیل بازار امروز 8آبان1401

1) روز حمایت از بازار، و در نهایت با 2500 میلیارد تومن ارزش معاملات خرد شاخص کلی که مثبت شد و شاخص هم وزنی که منفی. البته صندوق توسعه گزارش داد که از تعداد نماد زیادی حمایت کرده و احتمالا این مثبت شدن شاخص کل را بتوان حمایت های غیر صندوقی و همچنین میل خریدارهای بازار در نمادهای پرتراکنش تر تفسیر کرد. از این بگذریم بپردازیم به کف پاییزی.

2) چند ریسک اساسی بالای سر بازار بود. این ریسک ها از یکسال پیش مدام در ذهن اهالی بازار مرور می شد. بودجه ای که دست در جیب شرکت ها می کند (اتفاقی امثال افزایش نرخ گاز خوراک و افزایش نرخ انرژی، مالیات بر صادرات و سایر موارد)، سیاست هایی که جلوی رشد درامد شرکت ها همگام با تورم را می گیرد (همانند قیمت گذاری دستوری، عوارض صادرات و غیره)، افت قیمت های جهانی، سیاست های انقباضی پولی و رشد نرخ بهره.

اینها اصلی ترین مواردی بود که بازاری ها همواره از آنها می ترسیدند و از بابت آن مدام در حال فرار از بازار بودند. الان که دارم با شما صحبت می کنم همه این ریسک ها محقق شده و در قیمت سهم ها خودش را نشان داده و شاید با بیش واکنشی اثر بیشتر از واقع نیز گذاشته است. آیا این کف پاییزی که در حال شکل گیری است می تواند کف تاریخ از این پاییز به بعد باشد؟

3) در واقع می خواهم بگویم همه ی بلاهایی که از آنها می ترسیدیم و برایش داد زدیم سر بازار آوردند. چیزی نمانده که برویم بگوییم این را نکنید شرایط بد می شود. به قول هایزنبرگ به من از خطر نگویید، من خود خطرم. اصلا به قیافه ی هر بورسی نگاه کنی می توانی تمام ریسک های محقق شده تاریخ را ببینی.

4) من نمی دانم بعد از تحقق این کف چقدر طول می کشد تا شاید روند افزایشی در بازار باشیم، شاید سه ماه شاید شاید 6 ماه. درایور رشد آتی می تواند تثبیت و برگشت قیمت های جهانی در ماه های آتی پس از توقف رشد سیاست های انقباضی در سطح دنیا باشد، می تواند شل کردن بانک مرکزی ایران در سیاست های انقباضی باشد یا شاید اصلا شل کردن در قیمت گذاری دستوری برخی صنایع.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد