تحلیل بازار امروز 7دی 1401

تحلیل بازار امروز 7دی 1401

تحلیل بازار امروز 7دی 1401

1) تلاش برای تبدیل پول نقد به سهام به عنوان یک دارایی که تا حدودی تورم ناشی از دلار را پوشش می دهد در بازار امروز موج می زد. آخرین بازاری که نسبت به دلار جامانده است به سرعت خود را در حال نزدیک کردن به سطح تعادلی جدید است. امروز ارزش معاملات خرد به 11500 میلیارد تومان رسید، عددی که از ابتدای امسال هیچ وقت ثبت نشده بود.

در واقع چون چشم انداز کلی به رشد بازار وجود دارد و فعالان سعی می کنند هر چه سریعتر نقد خود را به سهم تبدیل کنند، این رشد نسبتا شدید و ارزش معاملات بالا محقق می شود. این عجله نشان می دهد فعالان معتقد هستند نقطه ی تعادلی جدید از قیمت های فعلی به طور قابل توجهی بالاتر است و ریسک معامله سریع را به جان می خرند و نقد خود را به سهم تبدیل می کنند.

2) تا اواخر تابستان امسال، بسیاری از فعالان اقتصادی چه در بورس و چه در دیگر بازارها سناریو اصلی فعالیت خودشان را بر انجام توافق چیده بودند. در واقع همه منتظر یک توافقی بودند هرچند این توافق نیم بند باشد و با آن برجام کاملی که درهای اقتصاد دنیا را به روی ایران باز کند فاصله داشته باشد. به همین دلیل از زمان انتخاب بایدن تا شهریور 1401 ما شاهد حرکت های نوسانی در محدوده ای مشخص در اکثر بازارها (بجز مسکن) بودیم.

زمانی که اواخر تابستان مشخص شد این انتظار بیهوده است و توافقی در کار نیست بازارها تک به تک گارد صعودی گرفتند. آن موقع دلار در محدوده 31 هزار تومن بود و شاخص کل بورس در حدود 1.400.000 واحد. حالا بعد از گذشت نزدیک به 4 ماه دلار خودش را به محدوده ی تعادلی 44 هزار تومن نزدیک کرده است یعنی چیزی در حدود 42 درصد جا به جایی در نقطه ی تعادلی دلار.

در تعادل های بلندمدت معمولا این جا به جایی ها با تقدم و تاخیر و با فواصل زمانی به هم دیگر می رسند. شاید انتظار زیادی نباشد که شاخص کل بورس هم به مرور البته خودش را به تعادل جدیدی با این مقدار از جابه جایی برساند. به این ترتیب رسیدن شاخص کل به حدود 2 میلیون واحد تنها یک جا به جایی در تعادل خواهد بود که دور از انتظار نیست.

3) بورس کالا نامه ای زد که نرخ ارز محاسباتی برای تعیین قیمت پایه ی کالاها در عرضه های بورس کالا از نیما به نرخ توافقی تغییر پیدا کند. بلافاصله وزارت صمت و وزارت نفت مخالفت کردند. این سریال در 20 سال گذشته بارها تکرار شده و البته در نهایت مسئولین دولتی متوجه ماجرا شده و تن به شرایط جدید داده اند. این مسئولین شاید جدید باشند ولی بازارها بسیار قدیمی هستند.

بازارها قواعد خودشان را دارند، اگر زود یاد نگیرند و در مقابل منطق بازار تسلیم نشوند مجددا شاهد قاچاق، رانت خواری و موارد دیگر خواهیم بود. البته قابل ذکر است که در بسیاری از کالا در هفته های اخیر رقابت شکل گرفته و قیمت محصولات نسبت به قیمت پایه رشد کرده اند. حتی بعضی کالا با نرخ هایی نزدیک به نرخ دلار آزاد معامله شده اند. اما به هر حال در آخر متولیان صمتی و نفتی قبول خواهند کرد که نرخ دلار جدیدی جایگزین نیما شود. حتی بانک مرکزی هم در آخر مجبور خواهد شد واقعیت را بپذیرد.

4) یکی از مشکلات افزایش نرخ دلار نیما، تاثیر آن بر معیشت مردم است. در واقع با رشد نرخ دلار نیما، قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی و دارو نیز بایستی رشد کند اما این امکان پذیر نیست. چون قدرت خرید مردم همین الان نیز بسیار محدود شده و توانایی مدیریت هزینه ها را ندارند. به نظر می رسد یواش یواش باید شاهد قاعده ای جدید در نظام ارزی کشور باشیم.

احتمالا نرخ نیما تبدیل به نرخ ارز ترجیحی خواهد شد و تامین کالاهای اساسی با آن صورت خواهد پذیرفت و نرخ ارز جدیدی متولد خواهد شد که الباقی کالاها با آن نرخ تامین ارز بشوند. این ساختار چند نرخی هم البته چندین بار در کشور تکرار شده ولی چاره ای نیست. وگرنه ادامه روند فعلی نهایتا منجر به خالی شدن حساب ارزی بانک مرکزی و شرکت های صادرکننده و انتقال آن به جیب رانت خواران خواهد شد و هر چه دیرتر این تعدیل نرخ رسمی اتفاق بیافتد، تارگت دلار بالاتر خواهد رفت.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 10 نفر 4.7/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

بخش نظرات
  1. سلام
    من در گذشته از لایوهای اینستگرام شما استفاده می کردم ولی متاسفانه مدتی است که این امکان وجود ندارد و اخیرا به طور اتفاقی با سایت شما آشنا شدم و از مطالب استفاده می کنم.
    فکر می کنم برای اطلاع رسانی سایت به مخاطبین اطلاع رسانی خوبی تا کنون صورت نگرفته است.
    در هر صورت از زحمات شما سپاس گزار هستم.

    • ممنونیم از توجه شما. بله حق با شماست سپاسگزاریم و حتما تلاش میکنیم این ایرادات و هرچه سریعتر حل کنیم .

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد