تحلیل بازار امروز 7آبان 1401

تحلیل بازار امروز 7آبان 1401

تحلیل بازار امروز 7آبان 1401

1) امروز نباید بگوییم بازار سهام اوضاع خرابی داشت، امروز کل بازار سرمایه وضعیت عجیب و بدی داشت. چند روزی است بحران جاری بازار سرمایه همه جانبه شده و تقریبا همه ی اجزای آن را در بر گرفته است. در کنار این موضوع اگر به نرخ بهره به عنوان شاخص وضعیت رونق و رکود در بازار پول بخواهیم نگاه کنیم و رشد سریع نرخ بهره در چند هفته اخیر را در کنار وضعیت کسری منابع بانک ها قرار بدهیم باید بگوییم با یک بازار مالی کاملا بحران زده طرف هستیم.

آیا بانک مرکزی متوجه این موضوع است؟ با توجه به اخبار منتشره از سوی این نهاد اقتصادی که مدام بر کنترل نرخ نقدینگی و کنترل نرخ تورم تاکید می کند، باید بگوییم نه. امروز در حالی که ارزش معاملات خرد در حدود 2800 میلیارد تومان بود، خروج اشخاص حقیقی از انواع ابزارهای مالی بازار سرمایه بسیار نگرانی ایجاد کرد.

2) تصور کنید درگیر یک زمستان سخت بودید و تمام هیزم ها را آتش زده اید، بعد از آن منتظر بودید که گشایشی پیش بیاید و بتوانید از گرم شدن هوا استفاده کنید و هیزم جمع کنید و برای زمستان بعدی آماده شوید. حالا یا زمستان زود آمده، یا شما در فصل جمع آوری هیزم درگیر توهم بودید یا هر حالت دیگری، قبل از اینکه اصلا به فکر جمع کردن هیزم باشید، سرمای سخت فرارسیده.

حالا شما به جای اینکه به فکر راه چاره باشید، خانه را آتش زده اید و با گرمای آن احساس می کنید بر سرمای سخت پیروز شده اید. این دقیقا کاری است که در حال حاضر بانک مرکزی برای غلبه بر سرمایه سخت انجام می دهد و برای کنترل سرما (تورم) بازارهای مالی را آتش زده است و احساس می کند بر آن پیروز شده است.

3) بررسی اقدامات سازمان نشان می دهد که این نهاد نظارتی بیشتر به دنبال جلوگیری از ریزش بیشتر است. عمده اقدامات در نظر گرفته که بسته های مختلف بیشتر می خواد به بازار سهام این را القا کند که نگران ریزش بیشتر نباشید. آیا واقعا بازار ریسک ریزش سنگین دارد که سازمان بدنبال مدیریت این احساس است؟ شاید اینطور باشد به هر حال هر کس تحلیلی دارد و سعی می کند با آن تحلیل فضا را مدیریت کند. اما فارغ از این نظر، باید امیدوار بود این اقدامات در کنترل نگرانی و هیجان منفی بازار موفق باشد.

4) یکسری سهم ها واقعا گران هستند. سه سهم یک گروه را می توان ذکر کرد که در مقایسه با سایر سهم های بازار جای اصلاح قابل توجهی دارند. این روزها خروج اشخاص حقیقی از این سه نماد هم سنگین است. حالا حقوقی عزیزی که در حال خرید است با چه توجیهی این کار را انجام می دهد به خودش و نهادهای ناظر مربوط است. در تحلیل اطلاعات تابلو باید به این نمادها توجه کرد تا ما را دچار اشتباه تحلیلی نکند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد