تحلیل بازار امروز 6 شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 6 شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 6 شهریور 1401

1) بالاخره داستان ارزش بلوک خودروسازها به مرحله آخر رسید و بعد از چندین ماه گمانه زنی های مختلف، ارزش کارشناسی خساپا منتشر شد. البته در شفاف سازی قید شده است که ارزش منتشر شده بدون در نظر گرفتن ارزش بلوک است. عددی که برای ارزش خساپا اعلام شد نه آنچنان بالا بود که در برخی گمانه زنی ها مطرح می شد و نه البته جوری بود که بگوییم می تواند روی معاملات خرد تاثیر منفی بگذارد.

در واقع عدد تقریبا جوری بود که نسبت به قیمت تابلو حالت خنثی ایجاد می کند. البته به نظر تحولات حوزه قیمت گذاری خودرو (افزایش نرخ فروش محتمل) که باعث رشد درآمد و سودآوری شرکت ها می شود خیلی بیشتر از این داستان بلوک بازی اهمیت داشته باشد. باید ببینیم ارزش بلوک خودرو چقدر تعیین شده تا ارزش بازی تمام شود و وارد مزایده بازی شویم. ارزش معاملات خرد در روز جاری نسبت به دیروز کاهش پیدا کرد و در حدود 3200 میلیارد تومن بود.

2) توییت امروز نورنیوز (رسانه ی شورای عالی امنیت ملی) نشان داد که ایران روی متن پیشنهادی اروپا خواسته هایی را اضافه کرده و آمریکا نیز به آن خواسته جوابی داده که ایرانی ها را در فکر فرو برده. در واقع اینکه یک هفته گفتن باید بررسی کارشناسی انجام بدهند نکته مثبتی نیست و آن سرعتی که در احتمال توافق بوجود آمده بود را مجددا کاهش داد.

پنجره ی شهریور در حال بسته شدن است و قاعدتا زمان تصمیم گرفتن است. باید ببینیم بالاخره دوطرف (خصوصا طرف ایرانی) قدرت تصمیم گیری را خواهد داشت یا نه. فعلا مادامی که از سمت ایران خبر مثبتی بیرون نیاید هفته با چشم انداز منفی نسبت به مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد. شلی بازار امروز هم به همین خاطر بود. اگر خاطرتان باشد ما آخر هفته ی گذشته منتظر پاسخ خوب از آمریکا بودیم. ولی میسر نشد و دلیل الان مشخص شده. پیشنهادهای جدید ایران.

3) روز گذشته تمایل به برخی گروه های دلاری به دلیل رشد قیمت های جهانی افزایش پیدا کرده بود. ولی امروز این تمایل هم فروکش کرد. علی رغم نرخ های جذاب برخی فلزات مثل روی، برخی محصولات پتروشیمی مثل اوره و غیره، بازار فعلا تمایل به خرید مداوم این نمادها ندارد. شاید ترس از دلار یا شاید ترس از عدم پایداری نرخ ها باعث این حالت شده است.

4) گزارش های ماهانه شرکت های داخلی فروش کمی رنگ و بوی رکود دارد. رکودی که در بخش های مختلف اقتصادی قابل مشاهده است. تابستان فصل مصرف است ولی تورم بالا در کالاهای اساسی و همچنین انتظار برای مذاکرات دو ماه از این فصل را سوزاند. با این روند بعید است شهریور داغی در پیش باشد. فصل مصرف بالای بعدی به قول معروف شب عید است. هر چقدر که زمستان برای اروپایی ها می تواند سخت باشد، برای ما نیز می تواند بسیار رکودی باشد. البته بعید است سیاستگذار اقتصادی فعلا از رکود بدش بیاید. سال بعد تازه متوجه ابعاد منفی رکود محتمل خواهد شد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد