تحلیل بازار امروز 30 مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 30 مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 30 مرداد 1401

1) افت ارزش معاملات خرد به حدود 2800 میلیارد تومان. فعلا انتظار بازار از اعلام زودهنگام توافق به انتظار و تشکیک تبدیل شده، دلار یک کاهش قابل توجه در چند روز اخیر تجربه کرده و فاصله اش با دلار نیما به کمتر از 8 درصد رسیده و باعث نگرانی در مورد افت درامد و سود برخی شرکت های صادراتی شده و از طرف دیگر جو رسانه ای گروه پرمعامله بازار یعنی خودرویی نیز برای جذب پول افاقه نکرد.

اما نکته اساسی بازار که شاید در هیاهو دیده نشود عدم وجود فروشنده قوی در سهم های کوچک و متوسط خصوصا در منفی است.

2) دلار امروز تا مرز 28 تومان رفت و فعلا یک برگشتی به سمت 28700 تومان در حال تجربه است. کم شدن فاصله نیما و آزاد باعث شده تا عده ای نگران افت نرخ دلار نیما و افت سودآوری شرکت های صادراتی شوند. البته برخی از شرکت های صادراتی تحت تاثیر وضعیت منفی بازارهای جهانی نیز هستند. به نظر می رسد در صورت عدم اعلام توافق در کوتاه مدت،

فعلا کف نرخ دلار در همین محدوده ی 28 هزار تومان باشد و ادامه روند دلار منتظر نتیجه مذاکرات خواهد بود. اما در مورد قیمت های جهانی از این به بعد باید کالا به کالا و جداگانه تحلیل کرد. در واقع نمی توان نسخه ثابت برای همه کالاهای صادراتی در نظر گرفت. در حالی که محصولات پتروشیمی وابسته به چین افت قیمت تجربه می کنند، محصولات دیگر که به سایر مناطق دنیا ارتباط بیشتری دارند، روند متفاوتی دارند.

3) این ارزش بلوک خودرویی ها هم شده یک داستان لوس و بی مزه. متاسفانه سواستفاده ی رسانه ای هم از این موضوع به چشم می خورد. امروز در اواسط بازار به نقل از مدیرعامل خساپا عنوان شد که ارزشگذاری آماده است و ظرف روزهای آینده طی جلسه ای مشترک اعلام خواهد شد. این وسط ارزش اعلامی بالایی هم مطرح شده است.

امیدواریم عدد اعلامی با این ارزش بالای مطرح شده فاصله منفی قابل توجه نداشته باشد، وگرنه کسانی که در چند روز اخیر به هوای عدد مطرح شده اقدام به خرید کردند در کوتاه مدت حداقل متضرر خواهند شد.

4) سهم های کوچک و متوسط که در سطح ارزنده ای قرار دارند نای منفی شدن بیشتر را ندارند. امروز در خیلی از این گونه نمادها تحرکات به خوبی قابل مشاهده. هر چند هنوز روند مثبتی ندارند ولی به نظر می رسد اگر مدتی به همین شکل معامله شوند، شاهد شروع روند مثبت در آنها خواهیم بود.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد