تحلیل بازار امروز 30 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 30 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 30 اردیبهشت1402

شروع ضعیف

اولین روز هفته برخلاف چهارشنبه گذشته معاملات دلچسب نبود و تعداد زیادی نماد در محدوده منفی 3 تا مثبت 3 با تمایل بیشتر به سمت منفی معامله شدند. ارزش معاملات خرد نیز با افت نسبت به روزهای اخیر به 13600 میلیارد تومان رسید.

بازار حالت خنثی به خودش گرفته و حتی تقاضا برای نمادهایی که گزارش بهتر از انتظار منتشر کرده اند نیز قابل توجه نیست و نمی تواند بیش از 10 تا 15 درصد رشد ایجاد کند. اثر رشد قیمت دلار در بازار تقریبا ازاد شده و مدیریت بد تقاضا در دو هفته ی اول اردیبهشت نیز باعث شد بازار کمی پایین تر از نقطه تعادلی در نوسان باشد.

پیش به سوی مهار تولید

مصوبه کاهش مصرف برق صنایع ابلاغ شد و به این ترتیب به ایامی رسیدیم که تولید بسیاری از محصولات به واسطه ی کاهش تولید ناشی از نبود برق کمیاب خواهند شد.

در زمستان هم قطعی گاز در صنایع مشکل مشابهی را بوجود می آورد. در واقع تولید مستمر بسیاری از کالاهای بسیار مهم با شرایط حاکم بر کشور امکان پذیر نیست. همین نوسان در تولید و کمیابی های چندباره در سال باعث می شود قیمت این محصولات در سال یکی دو بار رشد شدید بکند.

حال این وسط برخی متوهمان فکر می کنند سود این نرخ های بالا در جیب تولیدکنندگان می رود در حالی که نمی دانند تولیدکننده با فروش به نرخ بالاتر در برخی مقاطع در حال جبران زیان ناشی از عدم تامین برق و گاز توسط دولت آنهم به نرخ های بین المللی و بعضا گرانتر از کشورهای دیگر است.

در واقع ما دو مقطع در سال داریم، یک مقطع به خاطر نبود نهاده های تولید مثل برق تولید مختل می شود و یک دوره نیز برق متوهم ها پای شرکت ها را می گیرد و تولید را مختل می کند.

دلار کم تقاضا

دلار این روزها به دلیلی شرایط فصلی تقاضای کمی دارد. در واقع در مقطعی از سال هستیم که تقاضای وارداتی (به شکل رسمی و غیررسمی) در حداقل قرار دارد.

معمولا در سال های اخیر دیده ایم که حداقل نرخ دلار هر سال در محدوده ی خرداد تا مردادماه تجربه شده است. حالا این وسط در وضعیت کم تقاضای دلار، عکس العمل به اخبار مثبت (که تاثیر منفی روی نرخ دلار دارند) زیاد می شود. سیاست گذار اما اینقدر اخبار مثبت را تفت می دهد تا شورش در بیاید.

الان یک ماه است هر هفته قرار است سلطان عمان با پیام فدایت شوم بیاید تهران. واقعیت این است که چیزی در شرایط اقتصاد کلان عوض نشده است و فعلا در دوران استراحت دلار قرار داریم. اگر شرایط کلان (کسری بودجه و مراودات بین المللی و همچنین انتظارات تورمی مردم) تغییر نکند، به موقع از استراحت خارج خواهد شد.

آن موقع حتی اگر سلطان سلیمان هم به تهران سفر کند تاثیری در معاملات نخواهد داشت.

تک سهم ها

نقل است بعضی از مواقع که تشخیص جریان فکری حاکم بر بازار سخت است، وقتی از برخی کارشناس ها که نمی توانند جریان فکری را تشخیص دهند سوال می شود چه گروه هایی می تواند بازده خوبی بدهد، پاسخ می دهند تک سهم ها.

البته این حرف اشتباه نیست به هر حال بازار جریان فکری کلی ندارد که روند همه جانبه ایجاد کند و قطعا در این بین برخی نمادها خواهند بود که بازده می دهند.

اما جریان فکری فعلی که باعث بازده در تک سهم ها می شود، اخبار نهانی و رانتی است. در واقع الان چیزی که مشخص است، سهم هایی که قرار است گزارش خوبی بدهند یا شفاف سازی خاصی داشته باشند، با نشت اطلاعات توسط عده ای خریداری می شوند و همین نمادها بازده می دهند.

در کل شرایطی که صرفا اطلاعات منتشر نشده یا اطلاعاتی که بازار انتظار آن را نمی کشیده می تواند بازده ایجاد کند. به عبارت دیگه به خاطر آینده فعلا سهمی را نمی خرند و گذشته درک نشده به عنوان عامل خرید در حال ایفای نقش است.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد