تحلیل روز بازار - فردانامه

تحلیل بازار امروز 29 شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 29 شهریور 1401

1) بازار رکودی ادامه داره و ارزش معاملات خرد هم حدود 2500 میلیارد تومن بود. خبر خاصی هم تو بازار نبود. قطعه سازها و تک نمادها و بعضی نمادهای بازار پایه مثبت معامله شدند ولی بقیه بازار یکدست قرمز گوجه ای بود. بازار بد شروع نکرد حتی خیلی از نمادها مثبت شدن ولی هر چه به انتها نزدیک شدیم عرضه ها سنگین تر همراه با رنج های منفی شد.

یه بازگشایی مشابه عرضه اولیه هم داشتیم و نماد #ودانا بازگشایی شد و 12 درصد از آن توسط یک سهامدار عرضه شد. تا جایی که من می دانم یک سهامدار بجز در عرضه ی اولیه حق فروش بیش از 5 درصد از یک نماد در یک روز معاملاتی را ندارد. باید ببینیم ناظر فرابورس این معاملات را تایید می کند یا نه.

2) در حالی که اقتصاد کشور دچار رکود وحشتناک شده و پولی در هیچ بازاری پیدا نمی شود، بانک های ناتراز به شدت در حال رقابت برای جذب سپرده هستند. اصلا بازی کثیفی شده. کل منابع بانک را تبدیل به ملک کردن و برایشان فرقی نمی کند با هر نرخی باشد در نهایت می خواهند سپرده جذب کنند و این املاک را نفروشند..

به نظر می رسد تنها راه باقیمانده این است که بانک مرکزی اختیار فروش را از این بانک ها بگیرد و به هر نحوی شده این املاک عرضه شوند تا هم مشکل بانک ها حل شود و هم بازار ملک از این حباب رها شود. وگرنه این بازی کثیف جذب سپرده و رشد نقدینگی و مجددا یک ابرتورم ادامه خواهد داشت.

3) این چند روز شهریور هم در حال به اتمام رسیدن است. ببینیم حقوقی های وابسته به صندوق های بازنشستگی با اتمام شهریور برنامه تامین پول اشان از بازار سهام تمام می شود یا نه. اصلاح بازار به هسته ی سختش رسیده است. نمادهایی که بازارگردان های آنها آبرو و حیثیت وسط می گذاشتند تا اصلاح قیمت صورت نگیرد هم وارد فرایند اصلاح شدند. #وپاسار و #فارس را می توانید بررسی کنید. شاید برای اولین بار است که نمادهای بزرگ لنگر رشد برای نمادهای کوچک شدند و عدم اصلاح آنها باعث شده تا نمادهای کوچک علی رغم ارزندگی توان رشد نداشته باشند.

4) مدیران پتروشیمی های متانول ساز از وزارت نفت تقاضا دارند که فرمول خوراک طوری تغییر کند تا تولید و فروش متانول توجیه اقتصادی داشته باشد. از طرف دیگر سازمان برنامه به دنبال افزایش نرخ خوراک است تا کسری بودجه را از راحتترین راه کوتاه مدت تامین کند. واقعا معلوم نیست این وسط در نهایت چه تصمیم گرفته خواهد شد.

شاید تغییر فرمول به شکلی باشد که نرخ گاز خوراک به نرخ محصول هر شرکت پتروشیمی وصل شود چیزی شبیه به حاشیه سود ثابت در تبدیل گاز طبیعی به محصول نهایی. هر چه است با این چشم انداز عدم توافق و در کنار آن از هم پاشیدن صنعت فلزات تحت تاثیر سیاست های سازمان برنامه و وزارت صمت، اگر صنعت پتروشیمی هم همین قدر با سرعت به سمت نابودی حرکت داده شود، خدا به داد صادرات غیرنفتی برسد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد