تحلیل بازار امروز 27آذر1401

تحلیل بازار امروز 27آذر1401

تحلیل بازار امروز 27آذر1401

  •  امروز بورس به شدت نوسانی بود. بعد از رشد روز گذشته دلار و نزدیک شدن آن به 40 هزار تومن، بازار سهام برای همگامی با دلار یک ساعت اول معاملات به شدت پرتقاضا بود و اکثر سهم تا مثبت های کامل رشد کردند خصوصا گروه فلزات، معدنی ها و پتروشیمی ها.

در ادامه بازار مثبت بازار به اکثر گروه ها سرایت کرد ولی با افزایش عرضه در گروه پرمعامله ی خودرویی بازار دچار نوسان شد. اواخر بازار هم که بازار درگیر خبر پیشنهاد بانک مرکزی برای افزایش نرخ شد که البته مسیر معاملات را تغییر نداد و بازار با همان حال نوسانی ولی در جایی پایین تر از مثبت میانه به کار خودش پایان داد. در یک یکشنبه پرتلاطم ارزش معاملات خرد نزدیک به 6200 میلیارد تومن بود که جزو عددهای خوب سال 1401 به حساب می آید.

  •  بازار تمایل به خرید سهم های دلاری و تورمی دارد. علت اصلی آن تب و تابی است که در کلیت اقتصاد برای گارد گرفتن در مقابل تورم انتظاری بالا وجود دارد. در واقع وقتی بورسی جماعت می بیند که همه بازارها گارد صعودی گرفتند، به پیروی از رشد احتمالی دلار که البته در معاملات کوتاه مدت هم خودش را نشان می دهد، اقدام به خرید سهام با این طرز تفکر می کند.

حالا هر موقع صحبت از کنترل دلار می شود یا بلایی سر نیما می آید ترس باعث عقب نشینی می شود. اما در چند هفته ی اخیر کمتر سهم دلاری، تورمی و حتی غیره بوده که فروشنده توانسته باشد در قیمتی کمتر مجددا آن را خریداری کرده باشد. پس از فروشنده ای هستیم که با نیت بازار دیگر اقدام به فروش می کنیم که هیچ ولی فعلا در بازار سهام ارزان خری چندان میسر نیست.

  •  اواخر بازار بود که صحبت های رییس بانک مرکزی در هیبت چیر آف د فدرال رزرو را شاهد بودیم. به قول ترک ها 7 من تنباکو سوخته ایشون تازه می گه این دود از کجاست. نرخ بهره مدتی است که افزایش پیدا کرده، حالا اینکه شما اسما هم آنرا افزایش بدهید یا نه چندان چیزی را تغییر نمی دهد. ظاهرا پیشنهاد بانک مرکزی در نظر گرفتن بازه 21 درصد تا 28 درصد برای نرخ سود سپرده بوده به طوری که 21 درصد برای سپرده های کوتاه مدت زیر یکسال در نظر گرفته شود و وقتی به سپرده های 3 سال به بالا می رسیم این نرخ به 28 درصد برسد. یکبار این پیشنهاد به شورای پول و اعتبار رفته و رد شده.

حالا به نظر می رسد رئیس کل بانک مرکزی با هنرنمایی رسانه ای و مطرح کردن این موضوع می خواهد بگوید که من می خواستم با سیاست پولی نرخ ارز و تورم را کنترل کنم که نگذاشتند. اما واقعیت این است که همین الان نرخ بهره کوتاه مدت در بازه ی 26 تا 33 درصد قرار دارد و حتی با این نرخ ها هم وام گیرندگان امکان دست یافتن به پول به راحتی را ندارند. بعید هم نیست این نرخ ها بازهم افزایش پیدا کند حالا چه رسما بانک مرکزی و شورای پول اعتبار این افزایش را امضا کنند یا اینکه این کار را نکنند.

  • در کنار مثبت قابل توجه فلزی ها، پتروشیمی ها، کانی های فلزی و فولادی ها و غیره، مثبت لاستیکی ها و شوینده در روز جاری جالب بود. حالا یا خبری از آزادسازی نرخ در این صنایع هم در پیش است یا بازار به دلیل جامانده بودن آنها نسبت به بقیه سهم به سراغشان رفته و به اصطلاح نموداری اقدام به خرید آنها کرده است.
امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 6 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد