تحلیل بازار امروز 26 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 26 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 26 تیر 1402

نفس

بازار امروز یه منفی دسته جمعی سنگین خورد و این نهمین روزی بود که منفی پشت سر هم می خورد. البته جنس معاملات به گونه ای بود که حداقل ما فکر می کنم در حال تجربه ی یک کف هستیم و فردا و پس فردا شاید به سختی بتوان قیمت هایی که امروز تجربه شدن سهم خرید. این به این معنی نیست که بازار وارد یک موج صعودی شده است. در واقع چیزی که به نظر می رسد یک نفس بعد از دایو سنگین بازار است. حالا اینکه بازار با این نفس از روند ریزش نجات پیدا می کند یا نه چیزی نیست که فعلا بتوان اظهار نظر کرد. اما در روزهای آتی می توان انتظار داشت در بسیاری از سهم ها قیمت هایی 10 تا 15 درصد بالاتر از کف قیمت های امروز تجربه شود. ارزش معاملات خرد به حدود 6800 میلیارد تومان رسید که نسبت به روزهای اخیر کمی افزایش پیدا کرده است، اگر همراه با برگشت بازار در روزهای اتی ارزش معاملات رشد کند و بازار شل نشود می توان انتظار داشت موج صعودی هر چند نصف و نیمه در بازار شکل بگیرد. در هر صورت فروشندگان امروز در روزهای آتی به احتمال بالا پشیمان خواهند بود چرا که می توانستند در قیمت های بالاتری سهم های خودشان را بفروشند.

صف هایی که جمع شد

امروز چهار نماد #خساپا #خودرو #شستا #وتجارت را سعی می کردم به دقت پیگیر باشم. دو نماد خودرو در بازه ی طولانی از زمان معاملات صف فروش داشتند که در #خساپا به 200 میلیون سهم هم رسید. شستا نزدیک صف فروش هم نرفت اما وتجارت یک بار صف فروش چند دقیقه ای تجربه کرد. حالا اینها را چرا گفتم. تقریبا تمام خرید از صف فروش یا منفی این نمادها توسط حقیقی ها صورت گرفت. در واقع 4 نماد بسیار پرتراکنش اصلا توسط بازارگردان یا صندوق های حمایتی خریداری نشدند بلکه حقیقی ها و احتمالا حقوقی های خرد بودند که اقدام به خرید کردند. در واقع احتمالا در حالی که بسیاری در گرد و غبار این فروریختن محو شده بودند، عده ای حقیقی ریسک کردند و اقدام به خرید در نمادهای دارای پتانسیل برگشت سریع کردند. البته صرفا این چهار نماد منظورم نیست و نمادهای زیادی بودن که این رفتار در آنها دیده شد

دلار

دلار از زمان تجربه ی سقف 60 هزار تومانی، دو حمله رو به پایین برای ایجاد کف داشته است. حمله ی اول در تاریخ 22 اسفند منجر به ایجاد یک کف در حدود 42500 تومان شد. این حمله برای ایجاد کف، توانست تا حدود 30 درصد از سقف فاصله بگیرد که قابل توجه بود. در برگشت از کف، دلار تا 55 هزار تومان بالا آمد که واقعا بالای قابل توجه در مدت زمان کوتاهی بود و بسیاری به این نتیجه رساند که این دلار به این راحتی کنترل نمی شود. بعد از آن در حمله دوم رو به پایین نرخ به حدود 47 هزار تومان در 21 خرداد افت پیدا کرد. البته کمی کمتر از 47 هزار تومان نیز تجربه شد. سه ماه بعد از حمله ی اول و بیشتر تحت تاثیر جو مذاکرات این کف بدست آمد. حالا بعد از برگشت از 47 هزار تومان شاهد تلاش بازارساز برای حمله سوم هستیم. فعلا این حمله به پایین خیلی ضعیف بوده است و قطعا مطلوب بازارساز نیست. باید ببینیم آیا توان شکست کف 47 اصلا وجود دارد. اگر حمله اینقدر ضعیف باشد که حتی به 47 نیز نزدیک نشود، پیشنهاد می کنیم بازارساز زودتر از موعد نگران شود.

برقی که در گرمترین روزها قطع نمی شود
مثل سال گذشته برق امسال هم حداقل برای خانوارها چندان با قطعی همراه نشده است. در حالی که گرمترین روزهای سال تجربه می شود. شرکت خاصی نیز شفاف سازی مبنی بر قطعی برق نداشته یا در مورد مدیریت مصرف برق صحبتی نکرده است. به این ترتیب شرایط از سال گذشته نیز بهتر به نظر می رسد. بدترین سال قطعی برق سال 1400، همزمان با بازار داغ کریپتو و ماینربازی بود. به نظر می رسد مشکل اصلی قطعی برق در آن مقطع ماینینگ بوده تا مسائل دیگر. البته می دانیم با رژیم فعلی پرداخت به سرمایه گذاران صنعت برق، مجددا در سال های آتی در فصل تابستان به مشکل قطعی برق خواهیم خورد.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد