تحلیل بازار امروز 24 مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 24 مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 24 مرداد 1401

1) شروع شل بازار، نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه، برداشت مثبت قسمتی از بازار از اظهارات ایشان، رنج مثبت در گروه خودرو خصوصا ورنا و خساپا و صف خرید. این اتفاقی بود که در بازار افتاد و در ادامه تعداد نماد بیشتری مثبت شد اما در انتهای بازار کمی هیجان مثبت خصوصا در سایر نمادها فروکش کرد.

ارزش معاملات خرد هم به 3600 میلیارد تومن رسید که در روزهای اخیر سقف جدیدی به حساب می آید. اینکه چرا بقیه نمادها مشابه مثل خساپا پرتقاضا نشدند یا صف نشند به این علت است که نقدینگی موجود در بازار به قدری نیست که همه بازار را با هم تکان دهد و از طرف دیگر نقدینگی از بیرون بازار برای خرید سهام هنوز وارد نشده است.

2) یک پدیده ی معاملاتی که در دو سال گذشته اغلب مواقع در بازار دیده ایم، اصلاح سریع و بلافاصله رشد قیمت ها بوده است. مثلا وقتی یک نماد یا گروهی از نمادها به خاطر خبری رشد کرده اند بعد از اتمام آن رشد روند اصلاح بسیار سریع و خشن بوده است. علت این نوع اصلاح ها جنس خریداران و فروشندگان بوده است.

خریداران عمدتا کوتاه مدتی عمل می کنند اما فروشندگان رفتار بلندمدت دارند و به نیت خروج سهام می فروشند. حتی همین امروز صبح در برگشت بازار هم به خوبی دیدیم که خریداران رو به بالا با مبالغ بزرگتری نسبت به فروشندگان در حال خرید بودند. این موضوع ادم را کمی نگران می کند که نکند با فروکش کردن اخبار مجددا شاهد اصلاح سریع و خشن باشیم. لذا بهترین استراتژی این است .

اگر قصد خرید داریم حداقل در منفی یا صفر تابلو اقدام به خرید کنیم که کمی در سیو ساید قرار بگیریم. اگر قصد خرید مثلا یک نماد را داریم منتظر رنج باشی نباشیم که جنس داغ خریده باشیم.

3) نمادهای بنیادی غیرجهانی غیردلاری چندان مورد توجه بازار نیستند، البته فروشندگان خاصی هم ندارند. می توان حدس زد بعد از فروکش کردن موج صعودی ناشی از اخبار مذاکرات این نمادها مورد توجه قرار بگیرند. اگر قصد خرید میان مدت داریم (رویکرد سه ماهه) می شود با حوصله روی این نمادها کار کرد. به موضوع هیجان منفی در زمان عرضه نمادهای لیدر توجه کنیم و خریدهای ارزانتری داشته باشیم.

4) توجه بازار به سهم های ذلیل در این روزها افزایش پیدا کرده است. سهم های ذلیل به قدری افت کرده اند که دیگر خالی از فروشنده شده اند. بعضی تریدهایی که توانایی ایجاد موج دارند روند این نمادها را برگشت می دهند و با استفاده از خالی از فروشنده بودن، مسیر رشد سریعی را در آنها طی می کنند. به هر حال این تریدها هم در یک تارگتی اقدام به عرضه می کنند. لذا شناسایی سهم های ذلیل، خرید در موقع صادر شدن تریگر و عدم خرید در تارگت موج سازان می تواند سود ایجاد کرده و از ضرر جلوگیری کند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد