تحلیل بازار امروز 24 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 24 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 24 تیر 1402

نوسان مثبت محدود

بعد از یک هفته ی طوفانی که منجر به ضرر و زیان قابل توجه سهامداران شد، امروز کمی اوضاع ارام بود. اول صبح حتی بسیار به دید نوسان مثبت شروع به خرید کردند اما در نهایت بازار کمی مثبت البته ان هم در برخی سهم ها بسته شد و در مجموع ارزش معاملات خرد زیر 5 هزار میلیارد تومانی به خوبی رکود شدید حاکم بر بازار سهام را نشان داد.

آیا در رکود شدید امکان رشد قیمت حداقل در برخی سهم ها وجود ندارد؟ نه اتفاقا امکان رشد هم وجود دارد و چه بسا سهم هایی در رکود شدید پیدا بشوند که بازده خوبی بدهند اما مشکل در رکود شدید همانگونه که از اسمش بر می آید، دشواری در فروش است. یعنی کسی بخواهد سهمش را نقد کند، مجبور به دادن تخفیف قابل توجه نسبت به قیمت نرمال خواهد شد.

مخابره چندباره اخبار منفی

در قانون بودجه سال 1402، بندی در نظر گرفته شده است با این مضمون که اگر پالایشگاه ها 40 درصد از سود سالانه را به شکل اندوخته نگهداری نکنند و این مبلغ را به طرح کیفی سازی (حذف نفت کوره از تولیدات) تخصیص ندهند، 5 درصد تخفیف خوراک برای آنها در نظر گرفته نمی شود. پیشرفت پروژه هم ممیزی می شود. در واقع شرط دریافت تخفیف عدم تقسیم 40 درصد سود و گرفتن تاییده انجام پروژه است. همانگونه ذکر شد، این تصمیم در قانون بودجه گرفته است.

روی درست یا اشتباه بودن این تصمیم صحبتی نیست چون به هر حال تصمیمی است که گرفته شده و البته مشکل اساسی این داستان، ممیزی است که معلوم نیست با چه رویکردی انجام می شود. اما امروز در مجمع شبریز این داستان دوباره مطرح شده که خوب طبیعی بوده بابت عدم تقسیم 40 درصد سود این موضوع باید بحث می شده است. اما برخی در بازار انگار برای اولین بار این خبر را دیده اند. این تمایل به اخبار منفی و انتشار چندباره ی آن هم جالب است

کاهش تقاضا برای پول

به طرز جالبی تقاضای بانک ها برای دریافت پول به شکل ریپو از بانک مرکزی در هفته ی گذشته کاهش پیدا کرده است. میزان تقاضا به 126 همت کاهش پیدا کرده است و در نتیجه با توجه به سررسید شدن 132 همت ریپو، حدود 6 همت پول از سیستم بانکی جذب شده که از ابتدای خرداد جذب پول توسط بانک مرکزی بی سابقه بوده است.

همانطور که قبلا گفته شد، رکود بعد از تورم باعث بلوکه شدن پولها شده و همین باعث کاهش تقاضا برای پول از سوی بانک های نرمال شده است. اما احتمالا دلیل اصلی کاهش تقاضا، سررسید شدن بخشی از اوراق تحت مالکیت بانک هاست که برای انجام عملیات ریپو از آنها استفاده می شد. در واقع بانک ها الان به جای اوراق، پول از دولت گرفته اند و عملا نیاز به استقراض از بانک مرکزی به پشتوانه ی آن اوراق ندارند.

عرضه های اولیه ناموفق

عرضه های اولیه اخیر عملا ناموفق بوده اند. در واقع تقاضا برای خرید آنها صرفا به نیت کسب بازده اندک بعد از عرضه از سوی صندوق ها صورت گرفته و با اولین اجازه برای فروش، اکثرا توسط این صندوق ها به فروش رسیده اند. شاید بدترین عملکرد برای کتوسعه بوده است که بعد از تعادل فقط افت کرده است.

نیان از این حیث بهتر بوده و بعد تعادل، حداقل قیمت تعادلی را حفظ کرده است. ناما هم با کمی بازده بعد از عرضه اولیه عرضه شد و در حال حاضر نسبت به قیمت متعادل شدن در سطح پایین تری قرار دارد. شرکت های عرضه شده هم نکته خاص جذابی برای بازار ندارند. با این وجود کماکان شاهد ادامه ی عرضه های اولیه هستیم و این هفته نیز فصبا که زیرمجموعه وصندوق است عرضه خواهد شد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد