تحلیل بازار امروز 23 مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 23 مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 23 مرداد 1401

1) امروز همون اول صبح خساپا عرضه شد تا معلوم بشه ارزش معاملات خرد در روز جاری نسبت به چند وقت اخیر شد خواهد کرد و در نهایت هم 3400 میلیارد تومان معاملات خرد اتفاق افتاد. نمادهای برجامی در یک هفته ی گذشته رشد خوبی کردند و طبیعی بود با نزدیک شدن به محدوده های مقاومتی عرضه افزایش پیدا کند. ا

ز طرف دیگر در ماه های گذشته همواره دیده ایم زمانی که بازار به حد اعلای تقاضا می رسد، معمولا در روز معاملاتی بعد هیجان مثبت فروکش می کند و عرضه حتی ضعیف تر منجر به تعادل در بازار می شود. ددلاین دوشنبه نیز نزدیک شده است و باید منتظر پاسخ طرفین مذاکرات به متن پیشنهاد اتحادیه اروپا باشیم.

2) مجددا شاهد ایجاد یک همراستایی میان سهم ها هستیم. البته نه به شدت گذشته ولی بازهم می بینیم وقتی مثلا صف خرید یک نماد عرضه می شود، نمادهای غیرمرتبط هم با افزایش عرضه مواجه می شوند. البته فکر نمی کنم این همراستایی خیلی طول بکشد و بعد از گذشت مدتی شاهد حرکت متفاوت در سهم ها باشیم. به هر حال الان جو عمومی متوجه یه اتفاق مهم به نام مذاکرات است و در تصمیم گیری ها کلی عمل می کند.

3) وزارت نفت دستورالعمل تعیین نرخ فرآورده ها و نفت را بدون تغییر منفی نسبت به سال گذشته ابلاغ نمود. چند تغییر مثبت نیز در دستورالعمل امسال در نظر گرفته شده است، از جمله کوتاه شدن زمان ارسال صورتحساب ها و نرخها. تغییر این دستورالعمل یکی از مواردی بود که بازار خیلی از آن می ترسید و بسیاری از کارشناسان معتقد بودند .

بعید نیست وزارت نفت به دلیل بار مالی، کاری کند تا منافع پالایشگاه ها تهدید شود. اما بر خلاف وزارت صمت، وزارت نفت دست به تغییر رویه نزد. با این شرایط می توان انتظار داشت رفته رفته اعتماد سهامداران این صنعت افزایش پیدا کند و اگر متغیرهای بنیادی ثبات داشته باشند، این صنعت شاهد افزایش نسبت پی به ای باشد.

4) بالاخره وبانک بلوک کنترلی شاراک را آگهی کرد. البته ارزش بلوک را اینقدر بالا گرفته است که بعید است کسی حاضر باشد آن را به صورت نقد بخرد. مهمترین خریدار که شتران است نیز در مجمع سالانه خودش اعلام کرده بود که به صورت نقد حاضر به خرید نیست. احتمالا این بلوک در موعد دوم با شرایط جذاب تر (به صورت نقد و اقساط) مورد توجه تر باشد.

همچنین امروز کروی مجمع سالانه اش را با تاخیر برگزار کرد و برخلاف سالهای گذشته درصد بالایی از سود را تقسیم کرد (300 تومن معادل 85 درصد) و همچنین قرار شده الباقی سود انباشته را مانند زیرمجموعه ی خودش یعنی فاسمین افزایش سرمایه دهد (314 درصد). امسال به خاطر حباب منفی در اکثر سهم ها، افزایش درصد تقسیم سود شرکت ها، منجر به بازده نقدی قابل توجه شده است.

در ادامه طرح توسعه شرکت های تولید کننده شیشه، امروز کگاز هم خبر داد که تولید کوره ی دوم شروع شده است و امسال نصف ظرفیت تولید خواهد کرد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد