تحلیل بازار امروز 2 مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 2مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 2مرداد 1401

1) آشی که دیگه خیلی شور شد. شما تصور کنید بازارهای دیگر در حال ریختن استراتژی هستند که سود خود در همان بازار نگه دارند یا حرکت جدیدی بزنند، مردم درگیر تامین مایحتاج خودشان هستند و اینکه چطور با درآمد پایین هزینه های سرسام آور را پوشش دهند و این وسط کسی که سهامدار است باید تصمیم بگیرد که زیان شناسایی کند یا انتظ1ار بکشد شاید در آینده فرجی حاصل شود.

اولین باری که از بازار سهام به عنوان بازار بازنده یاد کردم آذر 99 بود. یک سال و شش ماه پیش. امروز هم این بازندگی ادامه داشت و سهامدارانی که یکی دیگر از امیدهایشان (بهبود وضعیت بازار با انتشار گزارش های عملکرد) بر باد رفته بود سراسیمه و همچون بلوازدگان تتمه پرتفو خود را تقدیم بازار کردند.

اخبار مثبتی که خریدار فعال به بازار تزریق نکند، قطعا فروشنده هایی جدید فعال می کند. ارزش معاملات خرد بورس ایران در دومین روز تابستان برابر با 2900 میلیارد تومن.

2) در حال حاضر با وجود شرایط حاکم بر بازار فعلا باید سهام پی به ای پایین را نگه داشت و البته خرید جدید هم انجام نداد تا از این رکود خارج بشویم. کی از رکود خارج می شویم؟! معمولا زمان برآوردی درستی نمی توان برای خروج از رکود در نظر گرفت اما می توان شرایطی را ترسیم کرد که آن شرایط منجر به خروج از رکود شود.

در یکی از سه حالت ذیل می توان امیدوار بود بازار از رکود خارج شود. اول اینکه به قدری قیمت ها افت کند که دیگر فروشنده با هر نیتی تمایل به فروش نداشته باشد و خریدار انگیزه برای خرید پیدا کند. بگذارید با یک مثال بگویم. مثلا فولاد امروز 1080 تومن بود. فرض کنید در مجمع 150 تومن تقسیم کند و 930 تومن بعد از مجمع باز بشود.

جنازه فولاد امسال 250 تومن سود می سازد. مثلا قیمت فولاد بعد مجمع تا 800 تومن هم افت کند و دیگر فروشنده از انگیزه بیافتد یا قیمت مذکور برای خریدار جذاب شود.

3) حالت دوم زمانی است که قیمت سهم ها در محدوده فعلی کمی پایینتر یا بالاتر درجا بزند و بازارهای دیگر خصوصا دلار رشد کند و اینقدر سهام در مقایسه با بقیه بازارها ارزان بشود که بالاخره بخشی از سرمایه موجود در اقتصاد کشور انگیزه خرید پیدا کند. پیگیری جریان ورود و خروج پول به بازار سرمایه در این گزینه می تواند کمک کننده برای تشخیص نقطه ی برگشت باشد

4) حالت سوم اما به نوعی با حمایت سیاست گذار اقتصادی میسر می شود. مثل همه ی کشورهایی که بورس دارند، دولت ما هم متوجه بشود که یک بورسی دارد که اتفاقا مهم است. برای خارج کردن بازار از حالت فریز دست به اقدامات واقعی بزند نه اینکه 10 بند بنویسد و به هیچ کدام عمل نکند.

تامین مالی خودش و نهادی زیرمجموعه اش را از فروش سهام به حداقل برساند (چون بازار سهام دچار بحران رکودی است) و محرک هایی برای خروج بازار از فریز تعریف کند. راستش من از این دولت چشمم اب نمی خورد. و از طرف دیگر عده ای کاتولیک تر از پاپ هم وجود دارند که همواره با شیپور خراب خودشان علیه هر نوع حمایت از بازار سرمایه نهیب می زنند از جمله دنیای مسکن.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد