تحلیل بازار امروز 2بهمن1401

تحلیل بازار امروز 2بهمن1401

تحلیل بازار امروز 2بهمن1401

1) یک روز معاملاتی نوسانی را پشت سر گذاشتیم و بازار تقریبا از منفی به حدود صفر تابلو برگشت زد و مدل معاملات به شکلی بود که انگار معامله گرهای کوتاه مدتی که از اصلاح می ترسیدند از بازار بیرون رفتند. حالا باید دید در روزهای آتی معامله گران بلندمدت خواهند توانست این اصلاح خودخواسته را جمع و جور کنند یا بازار وارد فاز استراحت و نزولی خواهد شد. ارزش معاملات در روز جاری در حدود 9 هزار میلیارد تومان بود که از میانگین روزهای اخیر کمتر است. بلندمدتی ها با اعتماد به روند ارز فعلا در بازار خریدار هستند.

شما وقتی کوتاه مدت به بازار نگاه کنید، احتمالا به خاطر رشد اخیر، همچنین با توجه به عملکرد گذشته شرکت ها در گزارش های مالی بایستی فروش انجام دهید، اما نگاه بلندمدت نشان می دهد که سودآوری شرکت ها در فصل زمستان و فصول آتی نسبت به چند فصل اخیر رشد قابل توجهی خواهد داشت.

2) تحولات سامانه نیما در حال جالب شدن است. تقریبا سه هفته پیش که دکتر فرزین رئیس بانک مرکزی شد، اعلام کرد که سیاست تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما در نرخ 28500 تومان به ازای هر دلار پیگیری خواهد شد و همه متقضیان واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه و تجهیزات می توانند ارز مورد نیاز خودشان را با این نرخ تامین کنند. دقیقا همان روز نرخ دلار در بازار آزاد به 44 هزار تومان رسیده بود. حالا بعد از گذشت سه هفته، نرخ دلار مجددا از 44 هزار تومان عبور کرده و دقیقا در همین سه هفته جیب بانک مرکزی برای تامین ارز در سامانه نیما خالی شده است.

معلوم است وقتی شما یک دارایی را ارزان فروشی کنی، تقاضا برای آن افزایش پیدا کند. این امتحانی است که پیشنیان ایشان چندین بار در آن مردود شده اند. حالا بعد از گذشت یک ماه، تقاضا در سامانه نیما تشدید پیدا کرده است و معاملات روزانه تقریبا 150 میلیون دلاری به بیش از 500 میلیون دلار رسیده و در طرف مقابل دست عرضه کننده نیز خالی شده است. ارز 1226 تومانی تقریبا یک سال دوام آورد، ارز 4200 (برای همه ی کالاها) حدود شش ما دوام داشت اما ارز فرزینی ظاهرا حداکثر می خواهد یک ماه دوام بیاورد.

البته امروز فعلا عرضه ارز صادرات کنندگان در بازار توافقی را کنسل کردند تا این 20 تا 30 میلیون دلار اسکناس هم سرازیر نیما شود، اما دوام ارز 28500 تومانی دیگر به شمارش روزها افتاده است.

3) اکثر شرکت های صادراتی کوچک و متوسط خصوصا در فلزات و همچنین در پتروشیمی ها امروز با افزایش تقاضا همراه بودند و شاهد تشکیل صف خرید در نمادهای متعددی شدیم. #فزر #شیراز # فسرب #فاسمین # فتوسا #کیمیا جزو پرمعامله ترین ها بودند. امثال #بوعلی #شغدیر هم در پتروشیمی ها پرتقاضا بودند. به نظر می رسد بازار در حال حرکت به سمت تعدیل خودش با نرخ دلار 40 هزار تومان است و با این نمادها به استقبال رفته است. فاصله دلار فرزینی و دلار آزاد به 50 درصد رسیده است. این فاصله جزو بالاترین ها در چند سال اخیر بوده است.

زمانی که همتی به جای سیف نشست و تخصیص همه ارز صادرات با ارز 4200 را جمع کرد و سامانه نیما راه افتاد، فاصله دلار جهانگیری و دلار آزاد به 80 درصد رسیده بود.

4) دولت از کلیات بودجه دفاع کرد و این کلیات به تصویب رسید. حالا در روزهای آینده بحث پیرامون چند موضوع در بودجه داغ خواهد بود. اولین موضوع مربوط به نرخ خوراک و سوخت گاز پتروشیمی و سایر صنایع خواهد بود. مجلس با نرخ اعلامی سازمان برنامه و بودجه موافق نیست. همین الان نرخ گاز در آمریکا 10 درصد پایینتر از نرخ سوختی است که فولادی ها قرار است پرداخت کنند.

نرخ خوراک پتروشیمی که به کنار جزو گران ترین نرخ ها در دنیاست. این شرکت ها همانهایی هستند که باید با این شرایط ظالمانه محصول تولید کنند، آن را صادر کنند آن هم در شرایط تحریمی که حتی عراق هم دیگر با ایران همکاری نمی کند، و در نهایت هم باید ارز صادراتی را بدهد آقای فرزین تا روزانه 10 تا 20 هزار میلیارد تومان رانت به جیب دریافت کنندگان این ارزهای مفت منتقل شود. موضوع دوم داغ مجلس در روزهای آتی همین بحث ارز تثبیتی و غارت جیب صادرکنندگان خواهد بود که بنا به اظهارنظرهای رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، این نهاد قانون گذار با سیاست مذکور موافق نیست. باید ببینیم در  روزهای آتی مجلس زیر بازی فرزین و نیما خواهد زد یا نه.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد