تحلیل بازار امروز 19 شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 19 شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 19 شهریور 1401

1) بعضی روزها یه مدلی بی خود و بی جهت منفی می شه اصلا کسی دنبال دلیل تراشی هم نمی گرده دیگه. امروز از اون روزها بود. ارزش معاملات خرد به مدد برخی تک نمادها، خصوصا نمادهای بازار پایه توانست به 2700 میلیارد تومن برسد. تنها توجیحی که برای شرایط فعلی می توان آورد برآورده نشدن انتظارات رشدی خریداران دو سه هفته قبل و اقدام به خروج آنها از بازار به دلیل ابهام در چشم انداز آتی بازار است. حتی همین توجیح را هم قبول کنیم باز هم دلیل نمی شود هم زمان هم ماست ها را فروخت هم قیمه ها. درد همان درد بی پولی است که به یک نحوی باید توجیه شود.

2) دلار آزاد در یک سال گذشته رفتاری وابسته به خوش بینی و بدبینی به مذاکرات داشته. هر موقع خوش بینی زیاد شده و حداقل در ظاهر به توافق نزدیک شده ایم به سمت تشکیل یک کف قیمتی جدید حرکت کرده و هر موقع بدبینی افزایش پیدا کرده سقف جدید بوجود آمده است. حالا با توجه به گمانه زنی ها در مورد به تاخیر افتادن مذاکرات حداقل تا انتخابات میان دوره ای مجلس آمریکا، به نظر می رسد مجددا روند افزایشی در دلار هستیم.

حالا اگر در کوتاه مدت نشانه هایی از مذاکرات دیده نشود ممکن است سقف جدیدی بوجود بیاد. نکته قابل توجه دلار در این یکسال تشکیل کف هایی همواره بالاتر از کف های قبلی است. هر بار که خوش بینی بوجود آمده است میزان افت دلار کمتر و کمتر شده است.

3) خیلی از سهم ها تکان خاصی نمی خورند، شاید ماه هاست در محدوده کوچک نوسان می کنند. نه توان بالا رفتن دارند، نه اصلاح بیشتر. هر بار که به بهانه ای خریداری وارد سهم شده بدون نتیجه گرفتن بعد از مدتی مجبور به فروش شده. همین درجا زدن در بسیاری از سهم ها باعث کلافگی سهامداران شده است.

اینگونه سهم ها به دلیل عدم حمایت در دوران ریزش خیلی سریع اصلاح کردن و به قیمت های مطلوب رسیدند. حالا که از نظر ارزندگی جذاب شده اند، پاسوز عدم اصلاح سهم های بزرگی هستند که به خوبی حمایت شده اند. در هر صورت اما این شرایط نمی تواند پابرجا بماند و بالاخره این نمادهای عمدتا کوچک و متوسط مسیر رشد را پیدا خواهند کرد

4) یکی از اتفاقات جالب بازار این تامین نقدینگی صندوق های بازنشستگی و برخی هلدینگ ها از بازار سهام است. جالب اینجاست که با وجود عدم وجود تقاضا باز هم این گروه های حقوقی به هر دری می زنند تا پول نقد کنند. واقعا باید دنبال راهکار دیگری برای تامین مالی رفت. بازار سهام کشش تامین نقدینگی در این مقطع را ندارد. حتی عرضه اولیه ها هم چند روز بازار را دچار شوک بی پولی می کند. دنبال راهکار باشید که اینجا خبری نیست

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد