تحلیل بازار امروز 19 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 19 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 19 اردیبهشت1402

نفسگیری بعد از جهنم

بعد از دو روز جهنمی که اکثر نمادها صف فروش بودند، امروز کمی بورسی ها نفس گرفتند و علی رغم پابرجایی صف های فروش حداقل در 40 درصد از نمادهای بازار، وضعیت نسبت به دو روز قبل بهتر شد. در نهایت تقریبا 22500 میلیارد تومان سهام دست به دست شد و پس از دو روز شاهد تعداد نمادهای مثبت بیشتر بودیم.

تعداد نمادهایی که صف خرید شدند هم کم نبود. طوفان منفی دو روز اخیر به قدری سنگین بود که یک حس گیجی در اکثر فعالان بازار مشاهده می شد. تردید بین فروش یا نگهداری و حتی خرید. امروز بازار بدون اینکه حمایت سنگینی از آن بشود جمع و جور شد و این نکته ی مثبت معاملات بود.

نمادهای بهتر

از قدیم وقتی بازار به ترس و پنیک می افتد، بعد از فروکش کردن آن ترس معمولا نمادهای بزرگ و دارای حامی بهتر معامله می شوند. امروز هم تقریبا همین رفتار همیشگی تکرار شد با این تفاوت که فارغ از بزرگ یا کوچک بودن، نمادهایی که سر و صاحب داشتند، بهتر معامله شدند و سریعتر جمع و جور شدند.

مثلا در گروه بانکی به دلیل بازارگردانی موثر، نماد #وبملت شاهد بهبود شرایط معاملاتی آن در همان اوایل بازار بودیم که البته با توجه به شایعه سود احتمالی بالای برای 1401 حتی صف خرید نیز شد. اما در طرف مقابل مثلا در نماد #وپارس به دلیل بازارگردانی ضعیف شاهد پایداری صف فروش تا اواخر بازار بودیم و در آخر معاملات هم کمی صف فروش برای این نماد باقی ماند.

انگار عمکرد بد مدیران در عملیات با عملکرد بد در بازارگردانی نیز تداوم پیدا می کند. بازار معمولا سراغ سهم هایی می رود که اولا عملکرد عملیاتی مدیران خوب باشد و ثانیا کسانی که مسئول بازارگردانی هستند و متولی ثروت سهامداران، بازارگردانی مطلوبی داشته باشند.

لزوم کاهش نوسان

خیلی ها منتظر هستند بازار بعد از این شوک دو روزه مسیر مثبت یا منفی در پیش بگیرد اما به نظر ما مهمترین فاکتوری که باید پیگیری شود کاهش نوسان روزان هاست.

این رفت و برگشت از مثبت به منفی یا منفی به مثبت که ریسک نوسان روزانه را بالا می برد، اجازه تصمیم گیری درست به سرمایه گذاران و معامله گرها را نمی دهد. متولیان بازارگردانی بازار باید به دنبال کاهش این نوسان ها باشند و ماها نیز باید آن را پیگیری کنیم و هر موقع نوسان روزانه کاهش پیدا کرد با خیال راحتتری به کار خودمان ادامه دهیم.

گزارش های 1401

هفته ی آینده تقریبا آخرین هفته برای انتشار صورت های مالی سال 1401 توسط شرکت های بورسی است (البته غیرتلفیقی ها) و انتظار می رود با انتشار عملکرد شرکت ها در سال 1401 مسیر نمادهایی که عملکرد خوبی را به ثبت رسانده اند و می توانند تقسیم خوبی در مجمع داشته باشند از بقیه بازار جدا شود.

امروز دو گزارش خوب از دو صنعت خودروسازی و فولاد منتشر شد که بهتر از انتظارات بازار بود. #خدیزل و #فسازان گزارش هایی بسیار بهتر از انتظار بازار برای فصل زمستان منتشر کردند. تداوم گزارش های اینچنین می تواند زمینه را برای تمایل بیشتر به حضور در بازار ایجاد کند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد