تحلیل بازار امروز 15 تیرماه 1401

تحلیل بازار امروز 15 تیرماه 1401

تحلیل بازار امروز 15 تیرماه 1401

1) آخرین روز هفته معاملاتی جاری با جو خبری پیرامون ریزش قیمت های جهانی شروع شد و در نهایت با ارزش معاملات حدود 3300 میلیارد تومان به کار خودش پایان داد. البته خیلی ها انتظار داشتند امروز شاهد تشکیل صف های فروش سنگین در نمادهای کامودیتی محور باشیم اما اینگونه نشد.

معمولا اشخاص حقیقی که معاملات روزانه دارند تمایل به صف دارند و می توان گفتی کسی این نمادها را اصلا ندارد که در صف فروش قرار دهد. جذابیت نمادهای کامودیتی انتفاع از رشد قیمت های جهانی و رشد دلار نیما بود که وزارت صمت و بانک مرکزی به هر دوی آنها گند زدند. البته باید توجه داشت این نمادها اکثرا از سقف قیمتی سال 1401 اصلا قابل توجهی نیز داشته اند.

2) امروز نمادهایی که به قیمت های جهانی ارتباطی ندارند، چندان معاملات منفی نداشتند و منفی خفیف آنها ناشی از رکود کلی حاکم بر بازار سهام است. بررسی های گزارش های ماهانه خیلی از شرکت های داخلی فروش نشان می دهد در صورت ادامه روند بهار 1401، گزینه های جذابی در صنایع کوچک و متوسط می توان پیدا کرد.

شایان توجه است برخی صنایع که مصرف کننده مواد اولیه پایه هستند نیز از افت قیمت آنها منتفع می شوند. از این دست شرکت ها در گروه هایی مانند روانکار، لاستیک، مواد غذایی و غیره می توان پیدا کرد.

3) دو صنعتی که از تورم جامانده اند و درآمد آنها با تورم تعدیل نشده است، صنعت دارو و صنعت شوینده است. با در نظر گرفتن اینکه به مرور شاهد کمبود دارو و مواد شوینده در سطح جامعه هستیم، احتمالا دولت محترم یواش یواش تن به قبول کردن واقعیت ها خواهد داد و اجازه افزایش نرخ به این صنایع نیز خواهد داد.

در مورد صنعت خودرو می بینیم در بخشی که قیمت ها به بازار سپرده شد (خودرهایی تجاری مثل خاور، خدیزل، خکاوه)، شرکت های به سودآوری مناسبی رسیده اند و مشکل کمبود عرضه در بازار هم حل شده است. امیدواریم در مورد خودروی سواری نیز بالاخره از خر شیطان پایین بیایند.

4) با توجه به اینکه به نیمه تیرماه رسیدیم و خبری از جنب و جوش مجامع بین سهامداران نیست شاید مطرح شود آیا ممکن است فصل مجامع بی روحی داشته باشیم؟ تجربه مجمع های اخیر شرکت ها نشان می دهد، آنهایی که سود خوبی تقسیم کردند یا اخبار قابل توجهی در مجمع داشتند، بعد از مجمع هم رشد کردند. لذا با بررسی شرکت ها می توان مجامع خوب پیدا کرد و در آنها شرکت کرد

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد