تحلیل بازار امروز 11دی 1401

تحلیل بازار امروز 11دی 1401

تحلیل بازار امروز 11دی 1401

1) بعد از منفی شدید روز گذشته، بازار امروز مثبت شروع کرد و خیلی از نمادها با محوریت و رهبری خودرویی ها مثبت شدند. حتی خیلی از قطعه سازی ها صف خرید نسبتا قابل توجه شدند. اما هر چه زمان گذشت عرضه ها بیشتر شد و بازهم شاهد رنج منفی در نمادهای مختلف شدیم. بازار هفته ی پیش بعد از مدتها بدعادتی کرده بود و با هیاهو رو به بالا می خرید و چهارشنبه هفته گذشته ی به اوج هیجان مثبت رسید. اما اخر هفته ضربه ی سنگینی خورد.

به قول بوکسرها یه اپرکات سنگین روی صورت نشست و هنوز گیج و واج در حال تماشا است. زمان می برد تا این ضربه هضم شود. البته قبل از هفته گذشته که هیجان مثبت فوران کرده بود، بازار خیلی با احتیاط و وسواس زیاد دست به خرید می زد. احتمالا از امروز به بعد شاهد برگشت آن فاز وسواس و احتیاط به بازار باشیم. به هر حال باز هم ممکن است شاهد تصمیمات عجیب و غریب از سمت سوی مسئولان ناشی و البته تحت فشار باشیم

2) عملیات افزایش عرضه ارز نفتی و ارز پتروشیمی توسط بانک مرکزی از روز گذشته آغاز شد. دیروز به هوای این سیاست کنترلی و البته به واسطه رشد سریع هفته ی گذشته، دلار فاز اصلاحی در پیش گرفت. حالا در روز جاری مجددا دلار آزاد به بالای 40 هزار تومان برگشت تا نشان دهد به این راحتی تمایل به اصلاح عمیق ندارد. در صورتی که دلار آزاد خیلی سریع به سقف قیمتی اخیر که ایجاد شده برگردد خبر بسیاری بدی برای همه است از جمله رئیس جدید.

3) گروه خودرو، گروه قطعه سازی و برخی بیمه ای ها و برخی نمادهای دیگر امروز معاملات مثبت بهتری داشتند. خودرو تحت تاثیر عملکرد خوب آذرماه، قطعه سازی ها به خاطر خوش بینی بازار به عملکرد بنیادی آنها، بیمه ای ها هم به دلایل مختلف. از خودرو و قطعه سازی ها بگذریم چون زیاد صحبت شده و تقریبا همه در جریان دلایل توجه به این دو گروه هستند.

در گروه بیمه دو نماد بیشتر به چشم می آمد. #دانا به دلیل شناسایی سود ناشی از واگذاری زمین تحت تسلط ارتش و البته احتمالا عملکرد 9 ماهه مجددا مورد توجه قرار گرفته و در سطحی بالاتر از سقف قیمتی سال 99، سقف قیمتی جدیدی را تجربه کرد. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم در مقابل زمین علی آباد دولت یا ارتش چه نوع اوراقی را در اختیار این شرکت قرار می دهد. اما #بپاس حرف بنیادی خاصی ندارد. هر چه است تکنیکال و معاملاتی است.

4) آخر وقت بازار شاهد رنج رو به بالا در برخی نمادهای شاخص ساز و پرتراکنش بودیم که به نظر می رسد به جهت کاهش تنش منفی در بازار از سوی صندوق های حمایتی صورت گرفت. در مواقعی که صرفا تنش و هیجان منفی بر بازار حاکم است این گونه حرکت های ترس ریز می تواند موثر باشد. به نظر من بازار منفی ناشی از تثبیت نیما را هضم کرد اما ترس از ادامه تصمیمات ناهنجار از سوی مسئولین باعث شده هنوز نتواند دست و پای خودش را پیدا کند. ترس از بودجه و ترس از افزایش نرخ بهره رسمی، مهمترین مواردی است که هنوز تن و بدن بازار را می لرزاند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 7 نفر 4.9/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد