تحلیل بازار امروز 1 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 1 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 1 مرداد 1402

تمام شدن زهر چهارشنبه

در اواخر زمان معاملاتی روز چهارشنبه ی هفته گذشته خبری مخابره شد که کمیسیون اقتصادی دولت با تغییر نرخ گاز در بودجه مخالفت کرده و همین سبب شد در آن روز معاملات مثبت به منفی بشود. روز شنبه نیز علی رغم گزارش های عملکرد خوب بسیاری از شرکتها، زهر این خبر خالی نشده بود و شاهد تداوم فروش باقیمانده از چهارشنبه بودیم.

امروز به نظر می رسد آن زهر تمام شد. البته زهر بازگشایی پالایشی و خودرویی کماکان در بازار قابل مشاهده بود اما در هر صورت سهامداران سهم های غیرمرتبط رفتار دیروز را تکرار نکردن و هر سهم براساس مقتضیات خودش معامله شد. اما ارزش معاملات خیلی ضعیف و پایین بود و به زور به 4 هزار میلیارد تومان رسید. تعداد کد فعال هم نزدیک به کف رکود شدید خودش بود تنها شاهد حضور 130 هزار کد معاملاتی در دو طرف خرید و فروش بودیم.

دلار شل

دلار کماکان معاملات شلی دارد و بسیاری انتظار دارند یک حمله ی جدید به سمت کف جدید اتفاق بیافتد. معمولا وقتی دلار شل است، بسیاری به دنبال بهانه ی خبری می گردند که ممکن است درست باشد، ممکن است درست هم نباشد. در حال حاضر بهانه ی جدید صحبت هایی پیرامون قبول fatf توسط ایران، با توجه به شرط چین برای تجارت بیشتر است. فعلا دلار شل است و بهانه های رو به پایین بیشتر خریدار دارد. شاید هم واقعا مثل توافق با عربستان، در نهایت ایران به هوای تجارت بهتر با چین fatf را قبول کند. البته که برخی معتقد هستند حتی با وجود قبول fatf امکان انجام تجارت قابل قبول و در حجم بالا وجود ندارد.

بازار داغ شایعات

وقتی یک تصمیم 1000 بار می چرخد، معلوم است که بازار شایعات داغ می شود. حداقل 10 مساله مهم را می توانم نام ببرم که تا امروز حداقل 30 بار در مورد آنها تصمیم گیری شده و در آخر هم نتیجه مشخص نشده است. طبیعی است در این جو یکی جو بیاندازد مقام اول کشور نرخ فلان را باطل کرد، یا مجلس فلان مصوبه را باطل کرد. توصیه می کنیم از مراجع مطمئن اخبار را پیگیری کنید و به شایعات توجه نکنید.

البته متاسفانه بسیاری از مراجع رسمی هم صحت سنجی شایعات را بلد نیستند و صرف با شنیدن یک خبر سریع آن را منتشر می کنند. خلاصه مواظب باشید، در رونق های شدید و رکودهای شدید راحت جیب آدم را می زنند

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 4/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد