تحلیل بازار امروز ۸آذر۱۴۰۱

تحلیل بازار امروز ۸آذر۱۴۰۱

تحلیل بازار امروز ۸آذر۱۴۰۱

  •  یک روز خوب معاملات که تعداد زیادی نماد مثبت و حتی صف خرید بودند و شاخص هم وزن هم از شاخص کل بیشتر بازده داد. البته این ضیافت بدون حضور گروه خودرو، صنعت پرمعامله چند وقت اخیر بازار بود و این گروه منفی معامله شد. گروه ها و نمادهای مختلفی در بازار مورد توجه بودند و مثبت خوردند.

جابه جایی هایی که بسیار سنگین به نظر می رسد و در نتیجه با وجود رکود در گروه خودرو و برخی صنایع بزرگ مثل فلزات و فولاد ارزش معاملات خرد قابل قبول و در حدود 3450 میلیارد تومن به ثبت رسید. یکی دیگر از ویژگی های امروز توزیع ارزش معاملات خرد بین نمادهای مختلف بود که نشان دهنده ی فعال بودن سهامداران در اکثر سهم های بازار است.

  • قیمت کامودیتی بعد از منفی روز گذشته به خاطر اعتراضات چین، امروز مثبت بود و کمی از افت را جبران کرد. گمانه زنی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه چینی ها دیگر نمی توانند سیاست کوید صفر را ادامه دهند و باید به قرنطینه های دیوانه وار پایین دهند.

جمعیت زیادی در چین ماه هاست زندگی قرنطینه کامل یا موقت داشتند و تحت فشار بالایی هستند. به همین دلیل ادامه سیاست فعلی امکانپذیر نیست و انتظار می رفت امروز برنامه های جدید ا تسهیل قرنطینه ها اعلام شود. تحولات چین را باید از نزدیک دنبال کرد چون هم ممکن است ادامه سیاست فعلی شرایط اقتصاد جهانی را بدتر کند و هم ممکن است بالاخره سیاست ها شل بشود و زمینه بهبود بازار کامودیتی ها را بوجود بیاورد.

  •  نرخ بهره بازار بدهی این هفته در حدود 27 درصد فعلا ایستاده است. در روزهای اخیر گام و اخزا دلایل اصلی رشد نرخ بهره ی بازار بدهی بوده. بانک مرکزی فعلا کاری برای تسهیل پولی نکرده است اما به نظر می رسد بانک مرکزی به دنبال مدیریت ورود گام ها به بازار است.

برای مدیریت اخزا هم که توسط وزارت اقتصاد در بازار آزاد می شود، با درنظر گرفتن این نوع اوراق در نسبت اوراق های دولتی تلاش می کند تا تقاضایی از سوی صندوق ها فیکس برای آنها ایجاد کند تا نرخ بیشتر از این رشد نکند. این تلاش ها ستودنی است اما بدون تغییر سیاست بانک مرکزی امکان کاهش نرخ بهره وجود ندارد و حتی ممکن است نرخ بیشتر هم بشود.

  • همه ی صنایع یه تکانی به خودشان دادند الی این صنعت بانکداری. صنعت سودآور دهه 80، در دهه ی 90 چیزی عاید سهامدارانش نکرد. حالا همین روند در سال های اخیر نیز ادامه پیدا کرده. همه ی ذینفعان سیستم بانکی از سپرده گذاران گرفته تا کارمندان، از دولت گرفته تا وام گیرندگان و غیره از قبل این صنعت توانستند زندگی خودشان را تکان دهند الی سهامداران خرد.

معلوم نیست این روند تا کی ادامه پیدا می کند ولی قبلا حداقل در حرکت های کوتاه مدت بازار این صنعت یه تکانی به خودش می داد اما این بار از آن تکان ها هم نمی بینیم.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 6 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد