ارزش خالص دارایی چیست؟

ارزش خالص دارایی چیست؟

تا حالا چیزی در مورد NAV شنیده اید؟ اینکه به چه شکلی محاسبه میشه؟ و چه کاربردی دارد؟ و اگر در صندوق ها سرمایه گذاری کرده باشید شاید براتون پیش اومده که ببینید قیمت صدور و ابطال یه مقدار با یکدیگر فرق دارند در این مقاله قصد داریم به تشریح ارزش خالص دارایی ها یا همان NAV بپردازیم و به تمام سوالات شما در این باره پاسخ بدیم پس با ماهمراه باشید.

ارزش خالص دارایی چیست؟

ارزش خالص داراییها یا  Net asset value که به اختصار NAV نیز می‌گویند اهمیت زیادی در سرمایه گذاری دارد.  این اصطلاح ، تغییرات ارزش دارایی را در کنار سود تقسیمی نشان می دهد و بر کل بازده کسب شده سبد دارایی ها تاثیر می گذارد .

بی شک همه ی افرادی که وارد بازار سرمایه می شوند هدف شان کسب سود و بالابردن ارزش دارایی هایشان هست به همین دلیل مفهوم NAV برای فعالان بازار سرمایه پرکاربرد است. 

سرمایه گذاری در صندوق 

وقتی یک سرمایه گذار به خرید یکی از صندوق‌های سرمایه گذاری  اقدام می نماید یا به اصطلاح در آن صندوق صدور میزند به این معنی است که که خود را در دارایی‌های آن صندوق سهیم می کند( به میزان پولی که در صندوق سرمایه گذاری می کند) و چون این صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به هدف صندوق به میزان مختلف در اوراق بهادارسرمایه گذاری می کنند ( صندوق درآمد ثابت ،مختلط ، صندوق شاخصی و … )  و نوسانات روزانه منجر به تغییر در ارزش خالص دارایی‌های آن صندوق یا NAV آن صندوق می گردد.

در ارزش صندوق های سرمایه گذاری سود سهام تقسیم شده توسط شرکت ها نیز محاسبه می گردد و با اضافه شدن سود تقسیمی به ارزش خالص دارایی ها،NAV  هم رشد می کند .

دارایی صندوق ها هر روز ارزش گذاری میشود و NAV صندوق در سایت اختصاصی صندوق منتشر می گردد.

 ارزش خالص دارایی های صندوق از تفریق ارزش دارایی های صندوق به بدهی های صندوق به دست می آید (بدهی های صندوق عموماً شامل بدهی بابت خرید سهام به کارگزاری هاست و  همچنین بدهی به ارکان صندوق)

اگر بخواهیم ارزش خالص هر واحد سرمایه گذاری را به دست آوریم عدد به دست آمده را بر تعداد واحدهای سرمایه گذاری نزد سرمایه‌گذاران تقسیم می کنیم.

  بدهی های صندوق_ارزش دارایی صندوق= ارزش خالص داراییها

ارزش خالص هر واحد سرمایه گذاری  (NAV per unit )مساوی ست با ارزش خالص دارایی تقسیم بر تعداد واحدهای سرمایه گذاری.

  تعداد واحدهای سرمایه گذاری /ارزش خالص دارایی = ارزش خالص هر واحد سرمایه گذاری

 در نظرداشته باشید ارزش خالص دارایی هر صندوق روزانه محاسبه می شود و معمولا با یک روز تاخیر و بر اساس قیمت پایانی دارایی‌های صندوق محاسبه می‌شود برای دیدنNAV صندوق مورد نظرتان باید به سایت اختصاصی صندوقی که سرمایه گذاری کرده اید مراجعه نمایید.

 لازم به ذکر است صدور واحدهای سرمایه گذاری در روز کاری بعد ثبت می گردد و تتمه ی صدور دو روز کاری بعد از ارائه درخواست به سرمایه‌گذار واریز میگردد.

ارزش خالص دارایی ها فردانامه

کاربرد NAV  کجاست؟ 

قیمت صندوق های سرمایه گذاری و صندوق های قابل معامله (ETF) از طریق NAV محاسبه می گردد.

NAVصدور و ابطال چگونه محاسبه می شود؟

قیمت خرید یا همان صدور بر اساس NAV محاسبه می‌شود و هم راستا با تغییرات آن نوسان می کند قیمت ابطال صندوق ها یا همان فروش واحدها هم به همین منوال است و آنچه که سودوزیان سرمایه‌گذار را تعیین می کند از محل تغییر ارزش واحدهای صندوق است .

NAV صدور 

وقتی فردی به تازگی قصد خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری را دارد  براساس NAVصدور اقدام به خرید واحدهای صندوق مینماید که اندکی بالاتر از NAV صندوق است علت این اندکی بالا بودن کارمزد خرید است چون نقدینگی سرمایه گذار جدید صرف خرید اوراق بهادار می شود و برای اینکه این هزینه و کارمزد به سرمایه گذار قدیمی تحمیل نشود از سرمایه گذاری که به تازگی خرید می کند گرفته می شود و قیمت صدور کمی بالاتر از NAV صندوق است.

 NAV ابطال 

 در صورتی که سرمایه گذار تصمیم به نقد کردن یونیتهای صندوق بگیرد مبنای فروش براساس NAV ابطال تعیین می گردد که آنهم  بر اساس NAV صندوق می باشد. NAV ابطال به صورت روزانه در سایت صندوق اعلام میگردد و نحوه  محاسبه را به این صورت در نظر می گیرند که تمام دارایی های صندوق به قیمت روز فروخته شود و از بدهی های صندوق کسر گردد و سپس بر تعداد واحدهای صندوق تقسیم گرددNAV ابطال به دست می آید.

آیا فقط NAV معیاری مناسب برای انتخاب صندوق است؟

در انتخاب صندوق دقت کنید و حتما میزان بازده و ریسک صندوق را بسنجید و آن را با شاخص بورس و سایر صندوق ها مقایسه نمایید تا منجر به یک تصمیم مناسب گردد در نظر داشته باشید که NAV به تنهایی ملاکی مناسب برای ارزیابی عملکرد صندوق نیست.

برای سرمایه گذاری در صندوق های قابل معامله،  صندوق های سرمایه گذاری یا شرکت های سرمایه گذاری بهتر است ارزش ذاتی یا واقعی صندوق یا شرکت را محاسبه نماییم  و از مقایسه ی آن با قیمت بازار روند آتی قیمت صندوق را پیش بینی نماییم.

این نکته مهم را در نظر بگیرید که  ارزش خالص دارایی ها یا  NAV بر اساس قیمت دارایی ها مشخص می شود نه بر اساس قیمت بازار  و  قیمت بازار بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و ارزش ذاتی با قیمت بازار دو مقوله  متفاوت است مثلاً وقتی می‌بینید NAVواحدهای یک صندوق با قیمت واحدهای آن فاصله دارد و قیمت پایین‌تر از NAV اش است به این معنی است که شرایط بازار منجر به این شده که عرضه بیشتر شود و قیمت بازاری صندوق پایین  بیاید.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 7 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید