تحلیل بازار امروز 6 شهریور 1402

تحلیل بازار امروز 6 شهریور 1402

تحلیل بازار امروز 6 شهریور 1402

فروکش کردن هیجان؟!

میزان افت بازار در چند ماه گذشته، خصوصا در برخی سهم‌ها به حدی بوده که ظرف دو سه روز گذشته انگیزه برای خرید بسیار بالا بود و شاهد آزاد شدن فشار یک تقاضای انباشته روی سهم های مختلف بودیم. به نظر می‌رسد این فشار تقاضای اولیه امروز به اتمام رسید و برای روزهای بعد باید منتظر اخبار جدید برای ایجاد انگیزه بیشتر در سمت خریداران بود. از طرف دیگر بخشی از خریداران به دید نوسان کوتاه‌مدت وارد بازار شدند و اگر انتظارات تحولی براوردی نشود ممکن است مجددا فروشنده شوند.

کمااینکه امروز هم بسیاری با سرعت بالایی نسبت به فروش سهام اقدام کردند و منتظر اتفاقات نماندند. ارزش معاملات مثل دیروز حدود 7700 میلیارد تومان بود و فعلا بازار در حال تجربه کردن معاملات بهتری است. البته بازار به گونه ای بسته شد که می‌توان انتظار داشت در صورت عدم انتشار خبر قوی فردا متعادل و حتی متعادل منفی باشد.

داستان پتروشیمی

امروز تقاضا روی صنعت پتروشیمی بالا بود. چند موضوع باعث این تقاضای بالا شد. دلیل اول مربوط به مطالبات اوره سازها از دولت است که ظاهرا تعیین تکلیف شده و رسمیت پیدا کرده است. به عبارت دیگر بدهکار یعنی دولت زیربار آن رفته و ظاهرا قرار است با واگذاری دارایی (سهام و غیره) این مطالبات را تصفیه کند. در مجمع تاپیکو نیز در این مورد صحبت شده است.

از سوی دیگر خبر بازگشت به فرمول در مورد نرخ گاز خوراک نیز دلیل دیگری برای خرید سهام در گروه پتروشیمی بود. طبق فرمول با فرض دلار 38 هزار تومان الان نرخ خوراک با همه‌ی هزینه حدود 6000 تومان و با دلار 28500 حدود 4500 تومان در می‌آید. بازار به هوای 6000 تومان در حال بررسی نمادهاست.

البته صحبت‌هایی از کاهش وزن هاب‌های اروپایی در فرمول نیز شده که فعلا بعید است مورد تایید دولت قرار بگیرد. یک نکته اما از دید بسیاری شاید مغفول است، نرخ های جهانی اوره و متانول در دو سه هفته‌ی اخیر رشد قابل‌توجهی کرده است.قیمت اوره هنوز بالای 330 دلار است و متانول نیز به حدود 280 دلار در هر تن رسیده است. شرایط جدید صنعت پتروشیمی به گونه ای شده که نتوان مثل گذشته راحت تحلیل کرد و تصمیم گرفت. متغیرهای تاثیرگذار تغییرات سنگینی دارند.

بازارهای سفته بازی در رکود کامل

دلار، طلا، ملک و ماشین در رکود کامل به سر می برند. البته اگر مثلا در ملک قیمت بگیرید قطعا احساس کاهش قیمت نخواهید کرد ولی تقریبا می‌توان گفت در همه این بازارها شاهد رکود کامل هستیم. کنترل نقدینگی و فروکش کردن انتظارات تورمی نیز باعث شده کسی عجله‌ای برای خرید در این بازارها نداشته باشد. هر کدام از این بازارها متقضیات خاص خودشان را دارند اما می‌توان گفت فعلا کسی انتظار رشد در هیچ کدام از آنها تا انتهای سال را ندارد. اگر در یک ماه آتی در عرصه ی داخلی و خارجی اتفاقات غیرمترقبه‌ای نیافتد، این رکود ادامه پیدا خواهد کرد.

خروج نوسانگیرها

بازده بازار از چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته تا امروز در حدی بوده که نوسان‌گیرها امروز انگیزه خروج داشته باشند. به همین شکل نیز امروز شاهد فروش و خروج نوسان‌گیرها از نمادهایی بودیم که در این چند روز رشد کردند. نوسان‌گیرها مانند روغن موتور در بازار عمل می‌کنند و اتفاقا زمانی که نوسان‌گیرها فعال هستند یعنی ریسک در بازار در حال کاهش است.

مرحله بعد برای برون‌رفت از شرایط رکودی، اضافه شدن خریداران بلندمدت‌تر می‌تواند باشد. اگر در روزهای آتی که احتمالا معاملات کم هیجان‌تر خواهد بود، خریداران بلندمدت وارد عمل شوند، می‌توان انتظار داشت برگشت فعلی ادامه داشته باشد. احتمالا اخبار تصمیمات دولت می‌تواند تکلیف بلندمدتی‌ها را روشن کند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید