تحلیل بازار امروز 29 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 29 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 29 مرداد 1402

 

تحولات زیر پوستی

امروز هم یکی از روزهای رکودی بازار بود که البته به شدت و حدت دیروز منفی نبود و بسیاری از نمادها حدود صفر تابلو معامله می شدند. اما امروز شاهد یکسری تحولات زیرپوستی در بازار بودیم. پس از مدتها شاهد واگذاری یک بلوک به صورت واقعی از سوی بانک صادرات بودیم.

بانک ها معمولا بلوک سهم هایی که دارند را شکلی آگهی می کنند تا رفع تکلیف کنند و عمدتا این بلوک ها فروش نمی رود، اما صادرات قیمتی برای بلوک خودرو در نظر گرفته بود که واقعا فروش برود. در مورد این موضوع امروز بیشتر صحبت می کنیم اما فارغ از این فعل و انفعال در بازار خبری نبود و با ثبت 3500 میلیارد تومان ارزش معاملات خرد، یکی دیگر از روزهای رکودی بازار پشت سر گذاشته شد.

چرا بلوک فروخته شده مهم است؟!

این بلوک 3.36 درصدی ایران خودرو که توسط بانک صادرات فروخته و گروه بهمن آن را خرید از چند جهت مهم است. اول اینکه بانک صادرات با این فروش هم یک سود غیرمشاع شناسایی می کند و کل سود برای حقوق صاحبان سهام خواهد بود.این سود شناسایی شده منجر به تقویت کفایت سرمایه بانک می شود و در آینده سهم بانک از درآمدهای مشاع را نیز افزایش می دهد و به طور خلاصه می تواند منجر به رشد بیشتر سود بانک صادرات شود.

اما از سوی دیگر این سهام که توسط گروه بهمن خریداری شد، می توان مدیریت ایران خودرو را از بخش دولتی به بخش غیردولتی منتقل کند چرا که خریدار می تواند با تجمیع سهام خود به شرطی که سهام تودلی حق رای در مجمع نداشته باشد، سه عضو هیات مدیره برای ایران خودرو تعیین کند و مدیریت را به دست بگیرد.

در واقع با اینکه این تحول خیلی زیرپوستی بود و خیلی ها به آن توجه زیادی نکردند، اما اگر این واگذاری قطعیت پیدا کند (که ظرف 10 روز کاری بعد از تاریخ انجام مزایده قطعیت یا عدم قطعیت مشخص می شود) شاید شاهد تحول در ایران خودرو نیز باشیم. بعد از واگذاری بلوک سیمرغ توسط وبانک (زیرمجموعه بانک ملی) این دومین فروش سهام در چند هفته ی اخیر توسط بانک ها است. یک نکته اگر می بینید الان روی نماد خودرو4 خبری از معامله نیست و اطلاعاتش حذف شده، به این دلیل است که چون معامله هنوز قطعی نشده نباید این سابقه آنجا بماند به محض قطعیت این معامله در نماد 4 خودرو مجدد نشان داده خواهد شد.

شهریور پر خبر

علی رغم اینکه الان بازار در رکود فرورفته اما ما شهریور پرخبری را در پیش داریم که می تواند منجر به حرکت های مثبت یا منفی قابل توجه در بازار شود. اول اینکه دستورالعمل تعیین نرخ خوراک پالایشگاه ها باید در شهریور تعیین تکلیف بشود. مشخص نیست دستورالعمل قبلی ادامه پیدا خواهد کرد یا با دستورالعمل جدیدی روبرو خواهیم بود. از طرف دیگر در گروه بانکی احتمالا شاهد اتفاقا مثبت و منفی زیادی باشیم.

بنا به وعده بانک مرکزی، در شهریور تکلیف برخی از بانک ها مشخص خواهد شد. از سوی دیگر افزایش سرمایه های سنگینی در گروه بانکی در پیش است که مرحله ی اول آنها در شهریور مشخص می شود. ساختار تخصیص ارز برای واردات نیز در حال تحول است و احتمالا در شهریور شاهد تغییرات باشیم. خلاصه اینکه شهریور می تواند حرکت های مثبت یا منفی شدیدی در پیش داشته باشد.

بدهکار بانکی بزرگ محکوم شد

یکی از پرونده های جنجالی بدهکاران بانکی مربوط به گروه رستمی صفا بود که بعد از سالها تعیین تکلیف شد و احکام مروبط به جرائم مالی و کیفری افراد درگیر مشخص شد. یکی از طلبکاران بزرگ از این گروه بانک پارسیان است.

در مجمع این بانک در مورد وصول بخشی از طلب به شکل دارایی صحبت هایی شد اما شفاف سازی مشخصی تا به حال در این مورد صورت نگرفته است. حالا که رای نهایی محکومیت این ابربدهکاران مشخص شده است، خوب است بانک پارسیان یک شفاف سازی در مورد منتشر کند تا سهامداران از آخرین وضعیت این پرونده مطلع شوند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 4/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید