تحلیل بازار امروز 16 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 16 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 16 مرداد 1402

از مثبت به متعادل

امروز تحت تاثیر یک گزارش در مورد صنعت خودرو و بحث آزاد شدن سهام وثیقه دولت در خساپا و خودرو و همچنین بولد شدن بحث واگذاری این دو خودروساز، توجه به خرید نمادهای گروه افزایش پیدا کرد و همین باعث افزایش ارزش معاملات و مثبت شدن بازار در نیمه ی اول شد. در ادامه البته با عرضه های انجام گرفته، تقاضا روی نمادهای خودرویی فروکش کرد.

یک موج تقاضا نیز روی نمادهای بانکی آمد که آن هم تا انتهای بازار عرضه شد و فروکش کرد. در مجموع امروز 5700 میلیارد تومان سهم معامله شد و بازار از مثبت به سمت تعادل در انتهای زمان معاملات حرکت کرد. معمولا روز بعد از روزهای اینچنین بازار منفی می شود مگر خبر خاصی بیاید.

حجم بالای اختیارها

امروز 1/426/000 قرارداد ضسپا6005 معادل یک میلیارد 426 میلیون سهم خساپا مورد معامله قرار گرفت و این عدد 2.6 برابر تعداد سهامی است که در نماد اصلی مورد معامله قرار گرفته است و این فقط یکی از قراردادهای زنجیره ی سایپا بود.

احساس می کنم خیلی از معامله گران حرفه ای بازار که قبلا روی نوسان گیری روی خود نمادها کار می کردند، الان اصلا نمادها را ترید نمی کنند و متمرکز بر معاملات اختیار هستند. بازهم لازم است بگوییم، بازار اختیار بسیار سخت و بسیار پیچیده است، همانگونه که سودها شیرین می دهد، ضررهای تلخ هم ایجاد می کند. اما این بازار به سرعت در حال بزرگ شدن است.

تراز تجاری منفی

تراز تجاری در تیرماه 2 میلیارد دلار منفی بوده است و این تراز منفی برای تیرماه حداقل 10 سال گذشته بی سابقه است. در 4 ماهه اول نیز تراز تجاری 3.6 میلیارد دلار منفی بوده است که این خود نیز بی سابقه بوده است. صادرات محصولات پتروشیمی و برخی فلزات از نظر ارزشی یا از نظر وزنی و ارزشی کاهش قابل توجهی پیدا کرده.

نمی خواهم عناوین نگران کننده بیان کنم اما واقعیت این است که این تراز تجاری منفی برای 4 ماهه و همچنین تیرماه که بی سابقه بوده است، بسیار نگران کننده است. سال گذشته تراز تجاری تا انتهای تیرماه منفی نبود و در ادامه سال در نهایت تراز تجاری سال 1401، 6.5 میلیارد دلار منفی شد. حالا با این 3.6 میلیارد دلار منفی در انتهای تیرماه و تراز تجاری سالانه برای سال 1402 می تواند نسبت به سال گذشته با شدت بیشتری منفی شود. تراز تجاری منفی مهمترین محرک رشد قیمت دلار است.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید