تحلیل بازار امروز 1 شهریور 1402

تحلیل بازار امروز 1 شهریور 1402

تحلیل بازار امروز 1 شهریور 1402

مثبت در دقایق آخر

بعد از مدتها در بازار شاهد یک متعادل به مثبت بودیم. مدتها بود کسی ریسک نمی کرد رو به بالا سهم بخرد اما امروز پس از مدتها این اتفاق افتاد. به نظر می رسد موضوع امروز تحت تاثیر سه خبر مربوط به دولت بود. نرخ گاز، دلار پتروشیمی و پالایشگاهی و وضعیت صنعت خودرو مسائلی هستند که گیرشان دست دولت است و اخبار و شایعاتی در بازار چرخید که ممکن است این گره ها باز شود. به همین دلیل امیدواری به یک رشد در بازار شدت گرفت و شاهد جو مثبت در دقایق پایانی بازار بودیم. البته ارزش معاملات رشدی نکرد و با ثبت 3600 میلیارد تومان معاملات تمام شد.

جلسه ی مهم

امروز جلسه ی مهمی در مورد نرخ گاز خوراک و سوخت در جریان است. بعد از رد مصوبه قبلی توسط رئیس مجلس، حالا باید ببینیم دولت و مجلس به چه شکلی روی این موضوع مهم برای بازار سهام تصمیم گیری خواهند کرد. دو شایعه جدی وجود دارد. شایعه اول می گوید که نرخ گاز براساس فرمول قبلی محاسبه خواهد شد اما نرخ دلار مبنا به جای 28500 به نرخ 38000 تومان (نرخ بازار دوم نیما) تغییر پیدا خواهد کرد.

در مورد ضرایب سوخت اظهارنظر قابل توجهی وجود ندارد. در یک روایت دیگر عنوان شده که مجلس از دولت قبول کرده تا انتهای مرداد براساس نرخ های سال قبل گاز را به صنایع تحویل دهد و از اول شهریور نرخ های جدید در صورتحساب ها بشیند. فعلا برداشت بازار از جلسه امروز مثبت بوده و به هوای نتایج مطلوب شاهد رشد در نمادهای مربوط بودیم.

28500 به 38000 تومان

نرخ ارز مرجع برای فروش محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی در داخل کشور فعلا برای هر دلار 28500 تومان است. امروز شایعه ی دیگری در بازار شکل گرفت که ممکن است این نرخ به 38000 تومان افزایش پیدا کند. این اتفاق تا الان دوبار با شکست مواجه شده است. بار اول در فروردین ماه و بار دوم در تیر ماه. دشمن این تصمیم یاسر جبرائیلی و رفقایش هستند و دوبار جلوی این تصمیم را گرفتند. الان اصلا حوصله پرداختن به اکیب وحشت را ندارم بگذریم. فعلا مجددا شایعه شده این تغییر اتفاق می افتد.

شاید اگر آن شایعه اول در مورد نرخ خوراک که بازگشت به فرمول با مبنای 38000 تومان اتفاق بیافتد، می تواند انتظار داشت برای سایر حوزه ها نیز تغییر از 28500 به 38000 تومان محقق شود.

در مرز تعطیلی

دو خودروساز بزرگ کشور حدود 100 هزار میلیارد تومان پیش دریافت از مردم تا انتهای خرداد 1402 داشتند و تقریبا همین قدر زیان انباشته. اگر از بدهی به قطعه سازان بگذریم، باید بگوییم دو خودروساز بزرگ کشور با پول پیش دریافت از مردم زنده هستند. هر چه می گذرد این پیش دریافت ها در حال بزرگ شدن است و هم زمان زیان انباشته نیز در حال بزرگ شدن است.

اگر متقاضی خودرو از کارخانه کاهش کند (به دلیل کاهش تب تورمی) خودروسازها با مشکل نقدینگی مواجه خواهند شد و پولی برای پرداخت به قطعه سازها و کارگران نخواهند داشت. اینجا مرز تعطیلی است. در واقع ادامه سیاست قیمت گذاری دستوری که منجر به زیان مداوم خودروسازان است، در چندماه آتی شرایطی را بوجود می آورد که تولید متوقف شود و وارد مرحله خطرناکی شویم. موضوع خودرو امنیتی شد

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید