تحليل بازار امروز ۱۱آبان ۱۴۰۱

تحليل بازار امروز ۱۱آبان ۱۴۰۱

تحليل بازار امروز ۱۱آبان ۱۴۰۱

1) آخرین روز هفته ی حمایتی چنگی به دل نزد و در نهایت معامله گران کوتاه مدتی ترجیح دادن آخر هفته نقد باشند. خلاصه اینکه یک چهارشنبه کلاسیک داشتیم و هم زمان با افت ارزش معاملات خرد نسبت به بقیه روزهای هفته، حقیقی ها بازهم خروج زدند.

نکته قابل توجه اما خرید کدهای درشت برخلاف کدهای خرد حقیقی بود و به قول معروف علی رغم خروج پول حقیقی شاهد ورود پول هوشمند به بازار بودیم. اما سوال اصلی چیز دیگری است، آیا هیجان منفی بازار کنترل شد؟! هنوز ابزارهای توصیف شده رونمایی نشده اند و هر چیزی در این هفته دیدیم، خرید نوسان گیرها، صندوق های حمایتی و حقوقی های حمایتی بود. لذا برای اینکه بگوییم بازار از بحران رد شده است بسیار زود است.

2) بارها به این نکته اشاره شده است که پول در گردش به دلیل تورم و سیاست انقباضی بانک مرکزی بسیار کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر رقابت بانک های ناتراز در جذب سپرده باعث می شود بخشی از پول نیز قفل شود. همین کمبود پول باعث شده که بازارها با هم حرکت نکنند و مثلا اگر تمایل به خرید دلار افزایش پیدا کند، سریعا در بقیه بازارها پول کم بیاید. سهام هم اولین کاندیدا برای تبدیل شدن به دیگر دارایی ها و مصارف است. چرا؟!! چون در دو سال اخیر عملکرد افتضاحی داشته است. حالا نمی دانیم بعد از چرخش ها اگر پول به سمت بازار سهام بیاید، آیا این عملکرد ضعیف جبران می شود یا جلو می زند.

فعلا تصور بر این است که عملکرد ضعیف بازار سهام در مقابل سایر بازارها ادامه پیدا خواهد کرد. امیدوارم این تصور اشتباه باشد و در نهایت سهام نیز به اندازه کافی بازده ایجاد کند.

 

3) این نیما هم دردی شده است برای بازار سهام. در هر رشد قیمت ارز فاصله نیما با آزاد بیشتر می شود و متاسفانه بانک مرکزی هم اصرار بر پایین نگه داشتن دستوری نرخ نیما دارد. شاید در دوره ای که مذاکرات در جریان بود این حرکت قابل توجیه بود، اما در حال حاضر که مذاکراتی در جریان نیست، کره ی جنوبی هم قرار نیست 7 میلیارد دلار را آزاد کند، بهتر است دست از این پافشاری برداشته شود تا جلوی ضرر و زیان بخش شفاف اقتصاد در مقابل بخش دلالی گرفته شود.

 

4) رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرده است که شورای عالی اصل 44 سهام دو خودروساز متعلق به دولت را از وثیقه آزاد کرده است. به عبارت دیگر یکی از اصلی ترین گره های این واگذاری باز شده است. سازمان خصوصی سازی اصرار دارد تا سهام دولت و نهادهای شبه دولتی و سهام تودلی باهم واگذار شود تا برای خریدار جذاب باشد.

از طرف دیگر واگذاری بدون آزاد شدن قیمت گذاری دستوری را نیز امکان پذیر نمی داند. در روز استیضاح وزیر صمت گفت که برای #خودرو یک خریدار و برای #خساپا دو خریدار تقاضا داده اند اما به دلایلی واگذاری متوقف شده (دقیقا همین بحث سازمان خصوصی سازی). یک نکته جالب که وزیر گفت و کسی به آن نپرداخت این بود که کاندیدهای خرید به یک منشا بر می گشتند. حالا باید بگردیم ببینیم این خریدار پر و پا قرص دو خودروساز چه کسی بوده که برای هر دو کاندیدای خرید شده است.

 

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد