بهترین شرکت سبدگردانی

بهترین شرکت سبدگردانی

استفاده از خدمات سبدگردانی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار بورس می‌تواند خیلی به نفع شما باشد. بازدهی بالاتر از شاخص و مدیریت صحیح سرمایه‌تان در زمان‌های ریزش از جمله مزایایی است که یک سبدگردان متخصص برای شما دارد. می‌دانید بهترین شرکت‌های سبدگردانی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟ چه معیارهایی برای انتخاب بهترین شرکت سبدگردان وجود دارد؟ در ادامه این مطلب از فردانامه با همدیگر ۱۰ ویژگی برترین شرکت‌های سبدگردانی را بررسی می‌کنیم.

بهترین شرکت‌های سبدگردانی چه ویژگی‌هایی دارند؟

برای اینکه بتوانید بهترین گزینه برای سبدگردانی پرتفوی خودتان را پیدا کنید، باید ابتدا معیاری برای پیدا کردن بهترین سبدگردان داشته باشید. اگر به دنبال شرکتی هستید که ضمن مدیریت عالی سبد، خدماتی متمایز داشته باشد و درعین‌حال میزان کارمزد دریافتی‌اش هم چندان بالا نباشد، باید با معیارها و ویژگی‌هایی که می‌توانند شرکت‌های سبدگردانی را از یکدیگر متمایز کنند، آشنا شوید.

دارا بودن مجوز

برخورداری از مجوز سبدگردانی، ویژگی خاصی نیست و تمامی سبدگردان‌ها باید از مجوزهای لازم برخوردار باشند. اما به دلیل اهمیت این موضوع، خواستیم با آوردن نام مجوز، تأکیدی بر آن داشته باشیم. اگر به دنبال یک سبدگردان حرفه‌ای هستید، حتماً بررسی کنید که سبدگردان موردنظرتان مجوز رسمی از سازمان بورس داشته باشد.

تخصص و قابل اعتماد بودن

ویژگی بعدی یک سبدگردان حرفه‌ای، تخصص اوست. بررسی کنید که فعالیت‌های شرکت سبدگردان برعهده چه افرادی است و سپس با بررسی رزومه آن افراد، از تخصص آن‌ها مطمئن شوید. هر چقدر سابقه فعالیت افراد در زمینه تخصصی و مالی بیشتر بوده باشد، بیشتر می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید.

بهترین شرکت سبدگردانی

سابقه عملکرد شفاف و قابل قبول

بررسی کنید که شرکت سبدگردانی مدنظر شما چند سال است که در حال فعالیت در زمینه سبدگردانی است. علاوه بر سال‌های فعالیت به عنوان سبدگردان، بررسی کنید که آیا گذشته و سابقه فعالیت او قابلیت دسترسی دارد؟ آیا همه‌چیز شفاف است؟ می‌توانید رزومه فعالیت شرکت به عنوان سبدگردان را مشاهده کنید؟ با بررسی عملکرد گذشته یک سبدگردان تا حدودی می‌توانید ببینید که در هر وضعیت بازار چه واکنشی نشان داده است و آیا عملکرد قابل قبولی در آینده برای پرتفوی شما خواهد داشت یا نه.

تیم تحلیلی و مدیریتی متخصص

سبدگردان یک فرد تنها نیست. بلکه یک شرکت حقوقی است که از تیم‌های مختلف تشکیل شده است. برای هر سبدگردان بررسی کنید که تیم تحلیل بازار و مدیریت سبد آن از چه افرادی تشکیل شده است و آیا این افراد سابقه کافی فعالیت در بازار را دارند و به خوبی از پس بحران‌های پیش‌روی سبدگردانی برمی‌آیند یا نه.

فراموش نکنید که سبدگردانی فرایندی پیچیده است. برای اینکه ویژگی‌های خاص هر سبد حفظ شود و سبدگردان بتواند عملکرد اختصاصی و مناسبی برای هر سبد داشته باشد، باید تیم‌های تخصصی داشته باشد که فارغ از هیجانات، واقعیت‌های بازار را بر روی سبدهای مختلف با سطح ریسک‌پذیری‌های متفاوت اعمال کنند.

میزان کارمزد دریافتی

عامل مهم دیگری که میان سبدگردان‌ها تفاوت ایجاد می‌کند، میزان کارمزد دریافتی آن‌هاست. هر سبدگردان بر اساس اینکه چه شرایطی برای صرفه اقتصادی فعالیت وجود دارد، میزان درصدی برای کارمزد خود تعیین می‌کند. نکته مهم برای انتخاب سبدگردان مناسب این است که بخش عمده کارمزد دریافتی سبدگردان باید به عملکرد خودش وابسته باشد. اینگونه وقتی میزان کارمزد دریافتی به عملکرد سبدگردان وابسته می‌شود، شما می‌توانید انتظار بهترین عملکرد را از شرکت سبدگردانی داشته باشید.

ارائه خدمات ویژه

مهم است که تنها خدماتی که از یک شرکت سبدگردانی دریافت می‌کنید، مدیریت سبدتان نباشد. سبدگردان باید با ارائه خدمات ویژه بتواند نظر شما را جلب کرده و خودش را از دیگر سبدگردان‌ها متمایز کند. سبدگردانی فردانامه با ارائه خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری رایگان و همچنین ارائه گزارش‌های تکمیلی و مداوم از وضعیت پرتفوی شما، سعی می‌کند تا نظر شما را در شیوه مدیریت سبدتان لحاظ نماید.

ارزش دارایی تحت مدیریت

هرچقدر یک سبدگردان عملکرد بهتری داشته باشد، سرمایه‌گذاران بیشتری به سراغ او می‌روند. عملکرد حرفه‌ای سبدگردان‌ها را می‌توانید از طریق میزان دارایی تحت مدیریت‌شان تخمین بزنید. پس اگر می‌خواهید بهترین شرکت سبدگردانی را پیدا کنید، می‌توانید از آن‌ها جویای ارزش کل دارایی تحت مدیریت‌شان شوید و ببینید چند نفر و به چه میزان به آن‌ها اعتماد کرده‌اند.

البته در نظر بگیرید که سبدگردان‌های کوچک‌تر به واسطه نبود ظرفیت کافی تعداد سبد کمتری قبول می‌کنند. برای همین در بررسی دارایی کل تحت مدیریت سبدگردانی سعی کنید این مورد را لحاظ کنید و هر سبدگردان را متناسب با ظرفیت خودش بسنجید.

انتخاب بهترین شرکت سبدگردانی

پشتیبانی همیشگی

شرکت سبدگردانی نباید پس از عقد قرارداد سبدگردانی ارتباط خودش را با سرمایه‌گذار قطع کند. شما باید بتوانید درباره سبد خودتان اطلاعات بیشتری درخواست کنید و همینطور بدانید که در هر لحظه سبدتان در چه وضعیتی قرار دارد. درخواست گزارش و جلسه با سبدگردان حق سرمایه‌گذار است. در فردانامه این امکان را دارید که ماهی یک مرتبه با سبدگردان خود جلسه داشته باشید و درباره وضعیت سبدتان صحبت کنید.

قرارداد رسمی و کد PRX

سبدگردانی مجاز موظف است که قرارداد رسمی با شما ببندد. پس اگر جایی رفتید که ادعای سبدگردانی داشتند اما از بستن قرارداد طفره می‌رفتند، به آن‌ها اعتماد نکنید. همچنین برای مدیریت سرمایه شما، نباید از شما کد معاملاتی و رمز عبورتان را درخواست کنند. بلکه مدیریت سرمایه شما در طی فرایند سبدگردانی باید از طریق کد PRX انجام شود. با دریافت کد PRX شما تعیین می‌کنید که چه میزان از سرمایه‌تان تنها برای مدیریت در اختیار شخص دیگری تحت عنوان سبدگردان قرار بگیرد. برای مطالعه بیشتر، به سراغ مطلب «کد PRX چیست و چه کاربردی دارد؟» بروید.

سامانه اختصاصی سبدگردانی

یکی دیگر از نشانه‌های یک سبدگردان حرفه‌ای، داشتن سامانه اختصاصی سبدگردانی و استفاده از نرم‌افزارهای حرفه‌ای سبدگردانی است. با وجود یک سامانه اختصاصی شما می‌توانید همواره سبدتان را رصد کنید و به عنوان سرمایه‌گذار در جریان تغییرات سبد سرمایه‌ای خود قرار بگیرید.

جمع‌بندی

بهترین شرکت سبدگردانی شرکتی است که بتوانید به آن اعتماد کنید و از سابقه موفقیت‌آمیز فعالیت‌های آن شرکت در بازار مطمئن باشید. بررسی مواردی که گفتیم به شما در پیدا کردن بهترین شرکت سبدگردانی کمک می‌کند. فردانامه تلاش کرده است تا با ارائه خدمات ویژه مانند گزارش ماهانه و کارمزد دریافتی بر اساس عملکرد، خدمتی منحصربه‌فرد برای رشد سرمایه‌تان ارائه دهد. کافی است اطلاعات خودتان را در صفحه سبدگردانی فردانامه وارد کنید تا کارشناس ما در سریع‌ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرد. 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات