الگو تیک در تابلوخوانی

الگو تیک در تابلوخوانی

در این مقاله در مورد الگو تیک در تابلوخوانی صحبت می کنیم . یکی از روش‌های پیش‌بینی رفتار و روند حرکتی قیمت در بازارهای معاملاتی، استفاده از انواع الگوهای مختلفی مثل الگو تیک یا الگو ساعت است که هر روزه متخصصان این حوزه به آنها اشاره کرده و مورد استفاده قرار می‌دهند. الگو تیک که یکی از الگوهای پرکاربرد است که باید برای تابلوخوانی به آن توجه داشت، در بررسی رفتار سهم در آینده نقش بسیار تاثیرگذاری را دارد.

در واقع برای اینکه بتوانید از فواید این الگو که به دو نوع تیک صعودی و تیک نزولی تقسیم می‌شود، به شکل مناسبی بهره‌مند شوید، لازم است که نسبت به یک سری اصول اولیه به آگاهی مناسبی دست پیدا کنید. در همین راستا قصد داریم تا در این مقاله به بررسی هریک از آن‌ها بپردازیم. پس تا آخر مطالب همراه ما باشید.

در این مقاله به بررسی عنوان‌های زیر خواهیم پرداخت :

  • مفهوم الگو تیک در تابلوخوانی
  • الگو تیک نزولی
  • الگو تیک صعودی
  • نکات مرتبط با الگو ساعت در تابلوخوانی

مفهوم الگو تیک در تابلوخوانی

در اولین گام لازم است تا با اهمیت بررسی قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله و مفاهیم آن‌ها در بورس آشنا شوید. شاید شما هم از تریدرها در رابطه با اهمیت بررسی قیمت پایانی سهم، بعد از هرروز کاری، شنیده باشید. قیمت پایانی در حقیقت نشان دهنده میانگین قیمت‌های معامله شده درطی روز کاری است.

در صورتی که حجم معاملات روزانه سهم از حجم مبنا بیشتر باشد، قیمت پایانی بر اساس محاسبه میانگین بدست می‌آید. در نتیجه می‌توان بیان کرد که حجم معاملاتی سهم تاثیر زیادی در قیمت پایانی دارد. 

به طور کلی، هنگام کار با الگو تیک با حجم معاملات و دو قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله که نشان دهنده بهای آخرین معامله روز کاری است، سر و کار دارید. همانطور که عنوان کردیم این الگو که از پرکاربردترین الگوها در تابلوخوانی به حساب می‌آید، اطلاعات مهمی را در خصوص روند حرکتی سهم در آینده در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌دهد.

الگو تیک که معادل انگلیسی آن Tick pattern می‌شود، یکی از بهترین فیلترها برای نوسان‌گیری تریدرهای ماهر و با سابقه در بازارهای مالی و آگاهی آن‌ها از ساختار قیمتی سهم در آینده به حساب می‌آید. انواع الگو تیک به شرح زیر است :

الگو تیک نزولی 

برای مثال فرض کنید که قیمت اولین معامله حدود 300 تومان باشد. سپس، قیمت سهم به بیشترین حد ممکن و 310 رسیده و در نهایت، قیمت پایانی سهم کاهش یافته و بر روی قیمت 290 بسته شده است. در چنین حالتی الگو تیک نزولی تشکیل خواهد شد.

به طور کلی، زمانی Tick pattern نزولی تشکیل می‌شود که سهم با یک قیمت مشخص معامله می‌شود و در طی ساعات کاری به بیشترین حد خود می‌رسد. اما در نهایت با قیمتی کمتر از قیمت اولیه بسته می‌شود. به عبارت دیگر، الگو تیک نزولی هنگامی تشکیل می‌شود که بیشترین قیمت سهم در طول روز از قیمت اولیه بیشتر باشد.

در صورتی که الگو تیک نزولی در ناحیه مقاوتی و همراه با خروج پول هوشمند اتفاق بیفتد، یک سیگنال فروش برای تریدر به حساب می‌آید؛ زیرا همراه شدن الگو تیک با خروج پول هوشمند منجر به افزایش مقاومت و کاهش شدید قیمت می‌شود. در حقیقت می‌توان دلیل شکل‌گیری الگو تیک نزولی یا معکوس را رسیدن قیمت سهم به ناحیه مقاومت دانست.

گاهی اوقات هم سهامداران عمده جهت ایجاد هیجان در سهم، ابتدا سفارشات سنگینی را برای خرید می‌گذارند و بعد از افزایش قیمت و ورود سهام‌داران جدید، میزان سهام بیشتری را در قیمت بالا عرضه می‌کنند. همین امر موجب کاهش قیمت و تشکیل الگو نزولی می‌شود که خبر از کاهش قیمت در روزهای آینده می‌دهد.

الگو تیک در تابلوخوانی

الگو تیک صعودی

یکی دیگر از گزاره‌های مهم در بورس و تابلوخوانی، الگو تیک صعودی است که افزایش قیمت سهم در روزهای آینده را نشان می‌دهد. هنگامی که سهامداران بزرگ تصمیم می‌گیرند تا با عرضه مقدار زیادی از سهم، فشار فروش را افزایش و قیمت سهم را کاهش دهند، بسیاری از سهامداران خرد اقدام به فروش سهم می‌کنند.در نتیجه، سهامدار عمده تعداد زیادی سهم با قیمت پایین خریداری خواهد کرد و در نهایت فشار فروش کاهش یافته و قیمت سهم در روند صعودی قرار می‌گیرد.

زمانی که قیمت پایانی از قیمت آخرین معامله کمتر باشد، الگو ساعت تشکیل خواهد شد نکته‌ای که وجود دارد این است که اختلاف میان قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله باید حداقل 2 درصد باشد. همچنین، هنگام بررسی الگو تیک صعودی، میزان ورود پول هوشمند و حجم معاملات از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به طور کلی می‌توان گفت که رسیدن سهم به قیمت حمایتی و ورود پول هوشمند از دلایل شکل‌گیری الگو ساعت است که خبر از افزایش قیمت در روزهای آتی می‌دهد. در الگو ساعت، قیمت اولیه پایین است و طی روز به کمترین حد خود می‌رسد و هرچه به ساعات پایانی بازار نزدیک می‌شویم، روند قیمت صعودی می‌شود به گونه‌ای که هنگام بسته شدن قیمت، قیمت آخرین معامله از اولین معامله بیشتر می‌شود.

نکات مرتبط با الگو تیک در تابلوخوانی

1.همانطور که در مطالب فوق عنوان کردیم، اختلاف قیمتی آخرین معامله و قیمت پایانی باید حداقل 20 درصد از حجم معاملات را تشکیل دهد. در چنین حالتی، الگو تیک صعودی از اعتبار بالایی برخوردار خواهد بود. نکته‌ای که وجود دارد این است که برخی از سهامداران بزرگ، تلاش می‌کنند تا معاملات را در انتهای روز کاری، خوب نشان می‌دهند تا نظر سهامداران خرد را به سهم جلب کنند. 

2.برای شناسایی و پیدا کردن سهم مناسب نیاز نیست که تمام سهم‌ها و نمادها را به صورت تک به تک بررسی کنید؛ بلکه می‌توانید با استفاده از فیلترهای معاملاتی، نمادهایی که اختلاف قیمت پایانی آن‌ها و آخرین معامله بیش از 2درصد است را به راحتی پیدا کنید.

سخن پایانی  

در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان در رابطه با الگو تیک صعودی و نزولی صحت نماییم. از آن جهت که قیمت سهام در بازار سرمایه به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند، آشنایی با گزاره‌ها و انواع تحلیل‌ها در بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار است. فراموش نکنید که الگو تیک صعودی یا نزولی را نباید به تنهایی مبنای تصمیم‌گیری برای معاملات و خرید و فروش سهام قرار دهید و در آخر امیدواریم که مطالب فوق مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته باشد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 9 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

بخش نظرات
  1. بسیار عالی و مفید

    • ممنونیم از توجهتون