آشنایی با بازار بورس آلمان

آشنایی با بازار بورس آلمان (فرانکفورت)

درباره آلمان

آلمان کشوری اروپایی است که با مساحت 357،386 کیلومتر مربعی و با جمعیتی بالغ بر 83 میلیون نفر یکی از اقتصادهای برتر جهان است. کشوری که بعد از آسیب‌های چند باره بعد از جنگ جهانی اول و دوم توانست مجدد خود را بازسازی کند و نقش بسیار مهمی را در اقتصاد و حتی سیاست اروپا و جهان ایفا کند.

علیرغم اینکه اقتصاد و تولید ناخالص ملی آلمان بسیار بالاست اما بعضی از بازارهای مالی این کشور حتی از کشورهای دیگری مانند انگلستان و فرانسه کوچکتر می‌باشند. در سال 2016 آلمان دوازدهمین بازار سهام را در اختیار داشت در حالی که انگلستان در رتبه سوم قرار داشت. این می‌تواند یک جنبه فرهنگی داشته باشد: مردم و سرمایه گذاران خرد در آلمان خیلی تمایل به ورود به بازار سهام را ندارند درست برعکس انگلستان و ایالات متحده آمریکا.

همچنین از آنجایی که مردم به شکل طبیعی در تولید ناخالص ملی آلمان نقش بسیار پر رنگی نسبت به کشورهای دیگری دارند سبب می‌شود که مردم تمایلی کمتری دارند تا به منظور حصول درآمد وارد بازارهای مالی شوند.در این مقاله از فردانامه قصد داریم تا شما را با جزئیات بورس اوراق بهادار فرانکفورت آشنا کنیم.

تاریخچه بورس و اوراق بهادار فرانکفورت

اکثریت کشورها در سراسر جهان دارای بازار بورس و اوراق بهادار در زمینه انجام معاملات خود هستند که می‌توانند به شکل محلی یا بین المللی کار کنند. بازار سهام به نوعی انجام تجارت و خرید و فروش را تسهیل می‌کند و تعداد بسیاری از شرکت‌های ارزشمند جهان در همین بازارها در حال معامله شدن هستند. تعداد شرکت‌های موجود در بازارهای مختلف از چند صد شرکت در بازارهای کوچک تا چند هزار شرکت در کشور‌ها و بازارهای بسیار بالغ متغیر است. 

بورس اوراق بهادار فرانکفورت که به اختصار FWB نامیده می‌شود یکی از بزرگترین بازارهای جهان در حوزه معاملات اوراق بهادار به شمار می‌رود. با حدود 90% سهم در گردش سرمایه یکی از هفت بازار سهام بزرگ جهان به شمار می‌رود. 

هسته اولیه شکل گیری بازار سهام فرانکفورت را می‌توان به نوعی برگرفته از تجارت‌های انجام شده در قرن 11 دانست. در قرن 16 شهر فرانکفورت به شهری بسیار ثروتمند تبدیل شد که اقتصاد آن بر پایه تجارت و خدمات مالی بنا شده بود. در سال 1585 بورسی برای انجام معامله با یک ارز مشخص ایجاد شد که به نوعی همان را پایه و اساس بازار بورس و اوراق بهادار امروزی می‌دانند. در آن قرن فرانکفورت در کنار بورس‌های آمستردام، لندن و پاریس به یکی از اولین بورس‌های جهان تبدیل شد.

در سال 1879 بورس اوراق بهادار فرانکفورت به ساختمان جدیدی نقل مکان کرد که در بورسن پلاتز واقع شده بود. در یک سوم پایانی قرن 19 میلادی فرانکفورت توانست به یکی از بزرگترین بازارهای دنیا تبدیل شود. در حال حاضر هم تنها 16 بورس در کل جهان در باشگاه تریلون دلاری‌ها هستند که این بازار فرانکفورت یکی از آنهاست و این نشان از حجم و قدرت شرکت‌هایی است که در این حوزه در حال فعالیت هستند.

کمپانی‌های بزرگی که بیشتر در حوزه صنعت فعالی هستند و دارای تکنولوژی‌های قدرتمند و صادرات بسیار زیاد هستند این مساله به ناگاه در روی تولید ناخالص ملی کشور آلمان نیز تاثیر به سزایی می‌گذارد.بعد از جنگ جهانی دوم در سال 1949 بود که بورس اوراق بهادار فرانکفورت به عنوان بازار بورس پیشرو در آلمان تبدیل شد و سرمایه‌گذاری‌های ملی و بین المللی را پذیرا شد. اما بعد از مدت زمان زیاد فعالیت در این حوزه به ندرت ایرادی در ساختار فعالیت‌های آنلاین پلتفرم‌های معاملاتی فرانکفورت و آلمان ایجاد شده است. 

یکی از مواردی که ثبت شده است به تاریخ 1 جولای 2020 برمی‌گردد که در آن سیستم معاملاتی و پلتفرم معاملاتی Xetra دچار مشکل گردیده است. لازم به ذکر است این سامانه علاوه بر بورس فرانکفورت 16 کشور اروپایی دیگر، هنگ کنگ، امارات متحده عربی را نیز در لیست خدمات گیرنده‌های خود دارد.

بورس آلمان فرانکفورت فردانامه

ساختار بازار

گروه بازار داچ (Deutsche Borse AG) که مسئول عملیات بازار فرانکفورت است یک ماهیتی و شخصیتی قانونی است و عملیات بازار و قانون‌گذاری آن را بر عهده دارد. با تمام ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد هدف آن ایجاد بستری درست و صحیح برای عملیات و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری است.

در سال 1990، مسئولیت عملیات و مدیریت بازار بورس و اوراق بهادار فرانکفورت از دایره اقتصاد و صنعت فرانکفورت به Frankfurter Wertpapierbörse AG  انتقال یافت که بعدها تبدیل به گروه بازار داچ شد. به این ترتیب هسته امروزی بازار بورس و اوراق بهادار فرانکفورت شکل گرفت.

این بازار توانست تمام فعالیت‌ها و عملیات خرید و فروش خود را به شکل الکترونیک تبدیل کند و این مساله توانست در گسترش امکان خرید و فروش جهانی و بین المللی نقش مهمی را ایفا کند. در کنار خود بازار فرانکفورت سیستم الکترونیک Xetra یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های الکترونیک در حوزه بازارهای مالی در سطح جهان است. Xetra در سال 1997 ایجاد شد و نه تنها سبب شد که ساختار و قدرت رقابتی این بازار را افزایش دهد بلکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران خارجی نقش مهمی ایفا کند.

البته پلتفرم‌های معاملاتی دیگری نیز وجود دارند اما بیش از 90% حجم معاملات در بازار فرانکفورت و بیش از 60 درصد معاملات در اروپا متعلق به پلتفرم Xetra است که با ارائه خدمات نقش به سزایی در روان بودن معاملات دارند.

امروزه بازار فرانکفورت یک بازار بین المللی است و ساعت فعالیت آن به شکل یک سره از 8 صبح تا ساعت 22 به وقت آلمان است. همچنین معامله کردن در بازار فرانکفورت تحت نظارت قوانین بسیار شفافی است که به شکل یکسان برای تمام معامله‌گران اعمال می‌گردد. 

شاخص‌های بورس فرانکفورت

شاخص‌ها را می‌توان ابزاری دانست که با سرعت بتوان به ارزیابی بازار و وضعیت کلی آن پرداخت. بازار بورس و اوراق بهادار آلمان شاخص‌های بسیاری را ارائه داده است که از این میان می‌توان به DAX، DAXplus،  CDAX، DivDAX، LDAX، MDAX، SDAX، TecDAX، VDAX و EUROStoxx 50. 

شاخص DAX شاخص مربوط به 30 تا از بزرگترین شرکت‌های این بازار است که حجم زیادی از بازار را خود اختصاص داده‌اند. برای شرکت‌هایی که کوچکتر از شاخص DAX باشند در دو حوزه بخش کلاسیک و تکنولوژی تقسیم‌بندی‌های صورت گرفته است که شاخص‌های MDAX، SDAX و البته TecDAX مربوط به این شرکت‌ها هستند. 

شاخص MDAX شامل 60 شرکت متوسط از نظر اندازه اما از حوزه فعالیت‌های کلاسیک یا سنتی هستند و معمولا همان حوزه فعالیت شرکت‌های DAX را شامل می‌شود که البته از نظر اندازه کوچکتری هستند. شاخص SDAX نیز به همان ترتیب اما شامل 70 شرکت می‌باشد. شاخص TecDAX شامل 30 شرکت بزرگ و غول تکنولوژی هستند. شاخص HDAX در بردارند 110 شرکت و مجموعه DAX،  MDAX و TecDAX می‌باشند.

شاخص CDAX شامل تمام شرکت‌ها می‌باشد و بنابراین شاخصی است که می‌تواند فضای اقتصادی و فضای تمام بورس اوراق بهادار آلمان را نشان دهد. اگر نگای به شرکت‌های موجود در لیست DAX بندازیم به نام‌های آشنای بسیاری برخورد خواهیم کرد. شرکت‌هایی مانند کونتینتال، BMW، آدیداس، لوفتانزا، زیمنس، آلیانز و … از جمله این شرکت‌ها هستند. 

کلام آخر

در این مقاله نگاهی به یکی از دقیق‌ترین و شفاف‌ترین بازارهای بورس و اوراق بهادار انداختیم. بله، بورس اوراق بهادار فرانکفورت که دوازدهمین بازار بزرگ دنیاست از جمله بازارهایی است شرکت‌های بزرگ بسیاری را در دخل خود جای داده است و نقش بسیاری در اقتصاد آلمان و حتی جهان ایفا می‌کنند.اگر مطلبی را در این مقاله از سایت فردانامه می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است را با ما در میان بگذارید

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 4 نفر 4.8/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید